Technologický startup WeRide usiluje o IPO v USA s oceněním 5 miliard dolarů

Čínská společnost WeRide, která se zabývá výrobou autonomních vozidel, se připravuje na svůj debut na americkém veřejném trhu poté, co Čína po více než roce zmírnila svůj zákaz IPO v zahraničí. V rámci primární veřejné nabídky akcií (IPO), která by mohla být největší nabídkou čínské společnosti na americkém akciovém trhu od dob startupu Zeekr, který vlastní společnost Geely, usiluje WeRide o ocenění až na 5,02 miliardy dolarů.

Tento ambiciózní vstup na burzu následuje po předchozím navýšení akcií společnosti v celkové výši 1,39 miliardy dolarů při ocenění 5,11 miliardy dolarů, přičemž údaje pocházejí z portálu PitchBook. Toto nejnovější úsilí o získání finančních prostředků bude pro společnost WeRide představovat první soukromé kolo od roku 2022, což svědčí o nedávné averzi tohoto odvětví vůči velkým investicím do společností vyrábějících autonomní vozidla. Úspěšné využití veřejných trhů by však mohlo společnosti WeRide poskytnout kapitál potřebný k expanzi a udržení konkurenceschopnosti.

Společnost WeRide očekává, že v rámci IPO získá přibližně 96 milionů USD, resp. 111,3 milionu USD za předpokladu, že upisovatelé plně využijí svou opci na nadměrný příděl. Toto očekávání vychází z ceny akcií při IPO ve výši 17 USD za jednu americkou depozitní akcii (ADS). Nabídky se pohybují v rozmezí 15,50 až 18,50 USD za akcii, což umožňuje získat prostřednictvím IPO až 119,4 milionu USD.

Zdroj: Gettyimages

Současně někteří investoři formalizovali dohody o nákupu akcií v hodnotě 320,5 milionu USD v rámci souběžné soukromé nabídky. Alliance Ventures, riziková odnož aliance Renault Nissan Mitsubishi, souhlasila s nákupem akcií v hodnotě 97 milionů dolarů spolu s dalšími investory, mezi něž patří JSC International Investment Fund, Get Ride a Beijing Minghong, jak vyplývá z regulačního dokumentu.

Toto podání následuje po zprávách agentury Bloomberg o záměru společnosti WeRide získat v rámci IPO a soukromého umístění až 400 milionů dolarů, přičemž se odvolává na své zdroje. Přibližně 100 milionů dolarů z předpokládané částky se očekává z IPO a dalších 200 až 300 milionů dolarů z umístění.

Společnost WeRide, která byla založena v roce 2017, zůstává lídrem v čínském závodě o autonomní řízení a vlastní povolení k autonomnímu provozu na území Číny, Spojených arabských emirátů a Singapuru. Společnost se sídlem v Kantonu a San José má rovněž povolení k testování s řidičem i bez něj v Kalifornii, přičemž aktivně testuje v San José. Robustní portfolio společnosti WeRide přesahuje rámec veřejné služby robotaxi a zahrnuje vývoj robobusu bez řidiče, robovanu pro doručování zásilek a robosweeperu. Pro rozšíření své nabídky bude společnost prodávat pokročilé asistenční systémy pro řidiče výrobcům originálního vybavení (OEM) po celém světě.

V porovnání s tržbami za první pololetí roku 2023 ve výši přibližně 25,5 milionu dolarů činily tržby společnosti WeRide za prvních šest měsíců roku 2024 20,7 milionu dolarů.

Zdroj: Gettyimages

Společnost WeRide na základě své přihlášky k IPO zveřejnila svůj záměr alokovat 35 % získaných prostředků na výzkum a vývoj, 30 % na komercializaci a provoz vozových parků s autonomním řízením – což zahrnuje i marketingové aktivity pro expanzi na nové trhy. Dále je 25 % kapitálu určeno na výdaje, jako je nákup testovacích vozidel, zatímco zbývajících 10 % je vyhrazeno pro obecné firemní účely.

Ve světle oznámení o IPO společnosti WeRide uvažují další čínské společnosti zabývající se autonomními vozidly o tom, že by tento plán zopakovaly na amerických trzích. Pozoruhodný konkurent, společnost Pony.ai, se údajně připravuje na vstup na burzu v USA po zmařeném úsilí v roce 2021. Dříve společnost Pony.ai navrhovala veřejný debut s oceněním 12 miliard dolarů prostřednictvím fúze SPAC, ale své plány zastavila kvůli obavám ohledně zásahu Pekingu proti čínským společnostem vstupujícím na zahraniční burzy.