Čínská společnost WeRide, která se zabývá výrobou autonomních vozidel, se připravuje na svůj debut na americkém veřejném trhu poté, co Čína po více než roce zmírnila svůj zákaz IPO v zahraničí. V rámci primární veřejné nabídky akcií (IPO), která by mohla být největší nabídkou čínské společnosti na americkém akciovém trhu od dob startupu Zeekr, který vlastní společnost Geely, usiluje WeRide o ocenění až na 5,02 miliardy dolarů.
Tento ambiciózní vstup na burzu následuje po předchozím navýšení akcií společnosti v celkové výši 1,39 miliardy dolarů při ocenění 5,11 miliardy dolarů, přičemž údaje pocházejí z portálu PitchBook. Toto nejnovější úsilí o získání finančních prostředků bude pro společnost WeRide představovat první soukromé kolo od roku 2022, což svědčí o nedávné averzi tohoto odvětví vůči velkým investicím do společností vyrábějících autonomní vozidla. Úspěšné využití veřejných trhů by však mohlo společnosti WeRide poskytnout kapitál potřebný k expanzi a udržení konkurenceschopnosti.
Společnost WeRide očekává, že v rámci IPO získá přibližně 96 milionů USD, resp. 111,3 milionu USD za předpokladu, že upisovatelé plně využijí svou opci na nadměrný příděl. Toto očekávání vychází z ceny akcií při IPO ve výši 17 USD za jednu americkou depozitní akcii (ADS). Nabídky se pohybují v rozmezí 15,50 až 18,50 USD za akcii, což umožňuje získat prostřednictvím IPO až 119,4 milionu USD.
Zdroj: Gettyimages
Současně někteří investoři formalizovali dohody o nákupu akcií v hodnotě 320,5 milionu USD v rámci souběžné soukromé nabídky. Alliance Ventures, riziková odnož aliance Renault Nissan Mitsubishi, souhlasila s nákupem akcií v hodnotě 97 milionů dolarů spolu s dalšími investory, mezi něž patří JSC International Investment Fund, Get Ride a Beijing Minghong, jak vyplývá z regulačního dokumentu.
Toto podání následuje po zprávách agentury Bloomberg o záměru společnosti WeRide získat v rámci IPO a soukromého umístění až 400 milionů dolarů, přičemž se odvolává na své zdroje. Přibližně 100 milionů dolarů z předpokládané částky se očekává z IPO a dalších 200 až 300 milionů dolarů z umístění.
Společnost WeRide, která byla založena v roce 2017, zůstává lídrem v čínském závodě o autonomní řízení a vlastní povolení k autonomnímu provozu na území Číny, Spojených arabských emirátů a Singapuru. Společnost se sídlem v Kantonu a San José má rovněž povolení k testování s řidičem i bez něj v Kalifornii, přičemž aktivně testuje v San José. Robustní portfolio společnosti WeRide přesahuje rámec veřejné služby robotaxi a zahrnuje vývoj robobusu bez řidiče, robovanu pro doručování zásilek a robosweeperu. Pro rozšíření své nabídky bude společnost prodávat pokročilé asistenční systémy pro řidiče výrobcům originálního vybavení (OEM) po celém světě.
V porovnání s tržbami za první pololetí roku 2023 ve výši přibližně 25,5 milionu dolarů činily tržby společnosti WeRide za prvních šest měsíců roku 2024 20,7 milionu dolarů.
Zdroj: Gettyimages
Společnost WeRide na základě své přihlášky k IPO zveřejnila svůj záměr alokovat 35 % získaných prostředků na výzkum a vývoj, 30 % na komercializaci a provoz vozových parků s autonomním řízením – což zahrnuje i marketingové aktivity pro expanzi na nové trhy. Dále je 25 % kapitálu určeno na výdaje, jako je nákup testovacích vozidel, zatímco zbývajících 10 % je vyhrazeno pro obecné firemní účely.
Ve světle oznámení o IPO společnosti WeRide uvažují další čínské společnosti zabývající se autonomními vozidly o tom, že by tento plán zopakovaly na amerických trzích. Pozoruhodný konkurent, společnost Pony.ai, se údajně připravuje na vstup na burzu v USA po zmařeném úsilí v roce 2021. Dříve společnost Pony.ai navrhovala veřejný debut s oceněním 12 miliard dolarů prostřednictvím fúze SPAC, ale své plány zastavila kvůli obavám ohledně zásahu Pekingu proti čínským společnostem vstupujícím na zahraniční burzy.