Investoři by se měli přiblížit a zaměřit se na dlouhodobý horizont.
Roku (ROKU) je dalším dokonalým příkladem miláčka z dob pandemie, který upadl v nemilost. Akcie prudce vzrostly o 530 % ze svého minima v březnu 2020 na své historické maximum v červenci 2021, a to díky monstróznímu úspěchu poháněnému spotřebiteli, kteří tráví více času doma. A sledují televizi — nebo ponovu streamovací služby a platformy.
Nyní se však akcie obchodují o 86 % pod touto vrcholovou cenou. Je tedy čas nakoupit pokles této ještě docela nedávno velmi populární růstové akcie?
Zdroj: Getty Images
Jízda na vlně streamování
Důvodem, proč jsou akcie Roku v posledních letech pod tlakem, je částečně zpomalující se růst. V letech 2020 a 2021 vyskočily tržby o více než 55 %. Když se chování spotřebitelů normalizovalo, nebyly tyto přírůstky tak působivé.
Situace však není tak špatná, jak by výkonnost akcií naznačovala. Společnost Roku zaznamenala v posledním čtvrtletí 14% nárůst tržeb a vedení předpovídá 11% nárůst ve třetím čtvrtletí. Podnikání se stále rozšiřuje zdravým tempem.
Ve druhém čtvrtletí přibyly 2 miliony aktivních účtů, čímž se celkový počet zvýšil na 83,6 milionu. Roku má nejvyšší podíl na trhu mezi poskytovateli operačních systémů pro chytré televize nejen v USA, ale také v Kanadě a Mexiku. A angažovanost je na vrcholu, protože za poslední tři měsíce bylo streamováno neuvěřitelných 30,1 miliardy hodin obsahu. To znamená, že každý účet stráví na Roku v průměru 4 hodiny denně.
Roku se pyšní tím, že je agnostickou platformou, která spolupracuje se všemi společnostmi, které poskytují obsah. Proto je v příznivé pozici, aby mohla těžit z probíhajícího trendu omezování kabelového připojení. Další výhodou je, že nemusí každoročně vynakládat miliardy dolarů na licence a produkci obsahu. Vzhledem k tomu, že se stále více spotřebitelů vzdává předplatného kabelové televize, bude Roku nepochybně nejlepší volbou pro agregaci mnoha služeb do jednoho uživatelského rozhraní.
Investorům se možná nelíbí cykličnost odvětví digitální reklamy. V období slabší ekonomiky marketingoví manažeři snižují výdaje. Přesně to se stalo v letech 2022 a 2023. Z dlouhodobého hlediska je však nevyhnutelné, že dolary za reklamu budou proudit do streamovacích služeb, protože právě tam se nacházejí oční bulvy. To by mělo hrát ve prospěch Roku.
Riziko a ocenění
Roku může být vedoucí streamovací platformou. Její podnikání však není bez významných rizik, o kterých by investoři měli vědět.
Za prvé, společnost nevytváří kladný čistý příjem. Vedení společnosti se chlubí tím, že již čtyři čtvrtletí po sobě vykazuje kladný očištěný zisk před úroky, zdaněním a odpisy přičemž očekává, že tomu tak bude i nadále. Tento údaj však nejenže nezahrnuje klíčové náklady, ale lze s ním manipulovat tak, aby vypadal dobře.
Skutečnost, že společnost Roku zatím není zisková na základě obecně uznávaných účetních zásad (GAAP), znamená, že obchodní model zatím neprokázal, že je finančně udržitelný.
Roku v průběhu let zvýšil své příjmy, uživatelskou základnu a angažovanost na pozadí trendu streamování-sekundárního vysílání. Při kritickém pohledu na postavení společnosti v odvětví je však třeba mít na paměti jednu věc.
Lze oprávněně tvrdit, že Roku je vydán na milost a nemilost velkým obsahovým společnostem. Například bych měl podezření, že Netflix (NFLX) nebo YouTube společnosti Alphabet (GOOG, GOOGL) nesdílejí s Roku žádný nebo jen velmi malý reklamní inventář. A Roku potřebuje spolupráci těchto dvou firem více než naopak. To mi říká, že vydavatelé obsahu mají vyjednávací páky.
Investoři si musí být těchto rizik vědomi. Ale vzhledem k tomu, že se akcie obchoduje za poměr ceny k tržbám 2,6, což je podstatně méně než její historický průměr 9,5, je ocenění dostatečně přesvědčivé, aby si tuto růstovou akcii koupili.
Zdroj: Unsplash