Jak si v dnešním tržním prostředí stojí inovativní společnost Block?

V posledních třech letech investoři odvětví fintech jako celek nijak zvlášť vysoko nehodnotili. Společnosti jako Robinhood (HOOD), Shopify (SHOP) a Block (NYSE:SQ), které na tomto trhu platí za přední hráče, zaostávaly za indexem S&P 500 – a například i za velkými tradičními bankami jako JPMorgan (JPM), jak je vidět na obrázku níže. Block pro investory nepředstavuje jasného lídra v poskytování finančních služeb. A to je v tuto chvíli problém. Inovativní společnost ale pracuje na řadě zajímavých projektů, které by jí mohly v budoucnu pomoci se změnou tržní pozice.

Ve druhém čtvrtletí roku 2024 se hrubý zisk společnosti oproti předchozímu roku zvýšil o 20 % a dosáhl 2,23 miliardy dolarů. Společnost zpracovala 61,94 miliardy dolarů hrubého domácího produktu, což je meziročně o 5 % více. Hrubý zisk z těchto transakcí však činil 1,15 % celkového hrubého objemu plateb, což je mírný pokles o zhruba jeden procentní bod. Předplatné a služby si vedly lépe, a to je důležité, protože tyto služby znamenají silnější vztah mezi společností a jejími zákazníky. Její hrubý zisk činil zhruba 1,5 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 27 %.

Block je složitý byznys

Společnost Block je souborem podniků, které nabízejí řadu komplexních služeb. Obsluhuje několik odvětví a segmentů zákazníků a patří mezi nejkomplikovanější společnosti ve finančním sektoru. Původně byla vnímána jako platební společnost, nyní funguje jako banka, která digitalizuje platby prostřednictvím úvěrových a vkladových služeb. Na její platformě můžete nakupovat nebo prodávat kryptoměny i konvenčnější cenné papíry, například akcie. Block působí v podnikatelském i spotřebitelském segmentu a nabízí nástroje pro malé podniky prostřednictvím služby Square a finanční služby pro jednotlivce prostřednictvím aplikace Cash App. Tento přístup sice pomáhá společnosti Block diverzifikovat příjmy, ale zároveň vytváří problémy s řízením tak složité organizace bez rozpoznaných synergií.

Akvizice hudební streamovací platformy TIDAL společností Block byla považována za podivný krok. Považujme ji za diverzifikaci jejích hlavních finančních a platebních služeb. Integrace TIDAL do ekosystému společnosti Block je obtížná kvůli odlišným obchodním přístupům, což zvyšuje složitost.

CashApp

Cash App je nejvýznamnějším segmentem. Tato aplikace zaznamenala ve druhém čtvrtletí 23% nárůst hrubého zisku, hrubý zisk dosáhl 1,3 miliardy dolarů a tvoří více než polovinu celkového zisku společnosti. Jedním z prvků, které tento růst podporují, je Cash App Borrow, úvěrový produkt, jehož objem poskytnutých půjček vzrostl na 2 miliardy dolarů – téměř třikrát více než v předchozím roce. Ačkoli je Cash App jednoznačně klíčovým motorem růstu společnosti Block, společnost čelí rostoucí konkurenci v oblasti fintech.

CashApp je jedním ze soupeřů na trhu BNPL (Buy Now, Pay Later) a vede si dobře, ale podle mého názoru ne dostatečně. GMV dosáhla 7,75 miliardy USD, což představuje meziroční nárůst o 21 %. USD, což je však méně než 32% nárůst GMV společnosti Affirm na 7,5 miliardy USD.

Abychom pochopili vývoj CashApp, můžeme ji porovnat se společností Robinhood, která vznikla ve stejné době (duben 2013). CashApp rostla rychlejším tempem. CashApp má 24 milionů aktivních uživatelů, přičemž před rokem jich bylo 21 milionů. Měsíčně je aktivních 43 % uživatelů, zatímco před rokem jich bylo 39 %. Můžeme odhadnout, že aktivita společnosti Robinhood by mohla být menší, protože má k 2. čtvrtletí 2024 24,2 milionu financovaných zákazníků a 24,8 milionu investičních účtů bez dostupných aktivních uživatelů. Čisté příjmy společnosti CashApp činily ve 2. čtvrtletí 2024 4,1 miliardy USD a ve stejném období 682 milionů USD u společnosti Robinhood.

Zdroj: Getty Images

Navzdory těmto výsledkům trh nehodnotí Block podobně jako Robinhood nebo dokonce Affirm a očekává větší růstový potenciál od posledně jmenovaných společností.

Square

Square, původní projekt společnosti Blocku sloužící koncovým prodejcům, nebyl tak populární, ale i tak se mu dařilo. Hrubý zisk produktu Square se zvýšil o 15 % na 923 milionů USD, a to díky stabilnímu 8% nárůstu hrubého objemu plateb na 58,37 miliardy USD. I když růst společnosti Square zaostává za růstem CashApp, zůstává díky rozšiřujícímu se portfoliu bankovních a softwarových produktů solidním přispěvatelem. Jeho mezinárodní GPV vzrostl o 19 %, což ukazuje potenciál společnosti Square za hranicemi USA.

Obzvláště rostoucí oblastí je bankovnictví. Jedná se zejména o sdílenou službu s aplikací CashApp. Hrubý zisk v oblasti bankovních služeb vzrostl meziročně o 27 %, zejména u půjček. Společnost zprostředkovala 142 000 půjček v celkové výši 1,45 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 32 %.

Například společnost Shopify, jeden z jejích konkurentů, má podobnou velikost jako Square a její tržby činí 2 miliardy USD, což odpovídá hrubému zisku společnosti Square, ale roste rychleji (21 % oproti 15 %). Provozní marže je u Square o něco lepší.

Trh však opět přisuzuje vyšší násobek společnosti Shopify Zřejmě existuje prostor pro zvýšení násobku pro Block. Za tímto účelem by společnost měla vybudovat jasnou interakci mezi CashApp a Square, aby se zlepšily situace obou produktů; v opačném případě je lepší je oddělit. Domníváme se, že Block nevykazuje jasnou nabídku hodnoty pro diverzifikovaného investora a nepoutá dostatečnou pozornost. Tedy alespoň ne jako samostatný produkt.

Zdroj: Getty Images

Změny ve společnosti se vyvíjejí správným směrem

V posledním hovoru k výsledkům hospodaření oznámilo vedení několik změn. První a nejdůležitější z nich je jmenování Nicka Molnara, generálního ředitele a spoluzakladatele společnosti Afterpay, odpovědným za sales v celé společnosti, včetně CashApp a Square. Cílem této změny je integrovat oba segmenty do koordinované prodejní funkce. Jsme přesvědčeni, že najde oboustranný prospěch v obou podnicích.

Nová partnerství s US Foods, která se dotknou 40 % restaurací v USA, a mezinárodní dohody s bankami urychlí chod společnosti a půjdou stejným směrem jako integrace prodejní funkce. To je jasným znamením, že konkurence sílí a Block je na ni citlivý.

Racionalizace marketingu s menším počtem vertikál a kampaní a integrace marketingu s prodejní funkcí jsou dalšími kroky k získání vedoucího postavení na trhu. Závazek společnosti přidat další investice to ještě umocňuje.

Tyto změny jsou nepochybně krokem správným směrem, ale neměli byste ještě hned předpokládat, že budou úspěšné, dokud další údaje neukážou na pokrok. Proto zachováváme opatrný postoj.