Přestože má za sebou těžký rok, Expedia Group by mohla být pro investory vstupenkou do ráje. Zpráva o tom, že společnost Uber Technologies zvažuje koupi této online cestovní kanceláře, to jen umocňuje.
Společnost Expedia, jejímž denním chlebem je vyhledávání volných hotelových pokojů, se v roce 2024 vydala na hrbolatou cestu kolem světa. Akcie se začátkem února propadly po smíšených čtvrtletních výsledcích, nevýrazných prognózách a odchodu generálního ředitele Petera Kerna. Zatímco Kern vedl společnost v bouřlivém období pandemie, investoři začali být netrpěliví, když čekali na rozvinutí jeho transformační strategie.
Výsledky vypadaly ještě hůře při srovnání s vlastníkem Priceline, společností Booking Holdings, která v posledních třech letech dosahovala ročního výnosu 20 % oproti roční ztrátě společnosti Expedia ve výši 4,2 %. Teprve nedávno se akcie Expedie vyšplhaly zpět na úroveň, kde začaly letošní rok.
Expedia Group, Inc. (EXPE)
Podle Naveena Jayasundarama, vedoucího analytika společnosti ClearBridge Investments, jsou již patrné známky zlepšení pod vedením nové generální ředitelky Ariane Gorinové, která se zaměřuje na zvýšení tržního podílu svých značek Expedia, Hotels.com a VRBO, stejně jako na zlepšení efektivity a růst tržeb. Přepracování společnosti ji staví do pozice, kdy může hrát působivou hru s Bookingem. „Expedia je podnik uprostřed obratu,“ říká Jayasundaram. „Jsou tu první známky pokroku.“
V posledních měsících Uber podle Financial Times diskutoval o možné nabídce na převzetí společnosti Expedia . Generální ředitel společnosti Uber Dara Khosrowshahi byl dříve generálním ředitelem společnosti Expedia a zůstává členem jejího představenstva.
Společnost Expedia samozřejmě stoupá a klesá s výdaji na cestování. Ačkoli se poptávka po cestování oproti bezprostředně postpandemickému šílenství snížila, je stále na pozoruhodně vysoké úrovni. Domácí a mezinárodní letecká doprava se v první polovině roku vrátila na úroveň roku 2019 a v roce 2024 se na plavby vydá téměř o pět milionů lidí více než v roce před pandemií.
Zdroj: Getty Images
Medvědi se sice obávají, že by se hotely, nespokojené s tím, že odevzdávají procenta ze zisku jiným subjektům, mohly bránit, jako to v minulosti udělaly letecké společnosti, ale naprostá většina hotelů je vlastněna malými provozovateli, kteří nemají takový vliv. Velké obavy nepředstavují ani technologičtí giganti. Zatímco investoři se obávají, že mateřská společnost Google Alphabet využije svých značných zdrojů, aby vytlačila menší online cestovní služby, nepodařilo se jí své konkurenty rozdrtit.
„Čím více je odvětví roztříštěné, tím těžší to budou mít [konkurenti], dokonce i Google,“ říká Christopher Conway, senior portfolio manažer ve společnosti GYL Financial Synergies.
Nová cestovní norma také přivedla na internet více začínajících uživatelů, kteří hledají výhodné nabídky hotelů a letenek. Je méně pravděpodobné, že jsou věrní značce a mají v úmyslu rezervovat přímo u poskytovatelů, a mají tendenci obracet se na online cestovní kanceláře jako na jednorázový obchod. To stále častěji znamená, že Booking a Expedia, které mají téměř duopolní postavení a ovládají zhruba 42 % celosvětových rezervací, podle společnosti Skift, která se zabývá cestovním ruchem.
„Nebude zde jen jeden vítěz,“ říká Jay Aston Jr., portfolio manažer v týmu globálních akciových megatrendů společnosti Neuberger Berman. „Booking odvádí dobrou práci, ale Expedia má docela fantastickou platformu.“
Booking Holdings Inc. (BKNG)
A ta se ještě zlepšila. Jakkoli byla pandemie pro online cestovní kanceláře – a pro celé odvětví – bolestivá, umožnila společnosti Expedia rychle integrovat četné značky, které získala v letech před pandemií, do efektivnější platformy, což jí dalo šanci maximalizovat hodnotu svých dat a využít výhod rozsahu. Tyto změny jí pomohly v posledním čtvrtletí vygenerovat volný peněžní tok ve výši 1,3 miliardy dolarů, což je o 42 % více než v předchozím roce.
„Jednotnější platforma umožní společnosti Expedia generovat podstatně smysluplnější peněžní toky a čeká ji mnohem větší provozní páka,“ říká Aston. „Pokud se podíváte na volný peněžní tok, je divoce podhodnocená.“
A to nejen na základě volného peněžního toku. Expedia se obchoduje za pouhý jedenáctinásobek forwardového zisku, což je polovina 22násobku Bookingu – prostě příliš nízká cena na to, co Dan Ahrens, výkonný ředitel a portfolio manažer společnosti AdvisorShares, nazývá „blue-chip travel stock“.
Zdroj: Getty Images
A není to kvůli nedostatku růstu. Analytici předpovídají, že zisk na akcii letos vzroste o 21,5 % na 11,78 USD a v roce 2025 o dalších 20 % na 14,18 USD – a to při přibližně 7% růstu tržeb v každém roce. Zisk bude podpořen společností VRBO, která ve druhém čtvrtletí vykázala slibné oživení, neboť těží z nedávno spuštěného věrnostního programu One Key. Kromě toho roste i divize Expedia Business-to-Business, v níž ostatní hráči na trhu cestovního ruchu plní své objednávky prostřednictvím inventáře společnosti Expedia. Společnost oznámí výsledky za třetí čtvrtletí 7. listopadu, kdy bude mít další příležitost ukázat, že její iniciativy fungují.
„Expedia je zde pravděpodobně zajímavější než Booking, protože její ocenění je atraktivnější – to se nám líbí,“ říká Randy Hare, ředitel akciového výzkumu v Huntington National Bank. „Jejich odhady se zdají být proveditelné… mohli bychom být svědky slušného růstu a pohybu vzhůru.“
Jistě, rezervovat si dovolenou stále nemusí být levné, ale Expedia alespoň vypadá jako výhodná koupě.