Ve svém impériu firem dosahuje neuvěřitelných pokroků.
Trh minulý týden pěkně zatleskal společnosti Amazon (AMZN), když oznámila fenomenální výsledky za třetí čtvrtletí. Je těžké uvěřit, že ještě před dvěma lety ztratila polovinu své hodnoty a stále se zotavuje – za poslední tři roky vzrostla jen o 13 %.
Investoři jsou z Amazonu opět nadšeni. Od svého pádu na posledním medvědím trhu, představil masivní podnikání v oblasti generativní umělé inteligence (AI), které roste trojciferným tempem. Amazon opět dominuje novému odvětví. Kde mohou investoři očekávat, že bude Amazon za pět let?
Generativní revoluce v oblasti umělé inteligence
Všechny oči se upírají na schopnosti společnosti Amazon v oblasti umělé inteligence. Generativní AI odemkla podnikům neuvěřitelné možnosti, jak pracovat rychleji a úsporněji, a to díky službám, které si před několika málo lety nedokázaly představit. Amazon nabízí řešení generativní AI pro své zákazníky Amazon Web Services (AWS) a nepřestává zavádět nové služby, vylepšení a řešení, která vyhoví všem potřebám a rozpočtům.
To je jedna z jeho silných stránek ve srovnání s ostatními poskytovateli – když se Amazon pustí do něčeho nového, jde do toho ve velkém a snaží se být vším pro všechny. Většině společností to neprojde a lépe se jim daří vyplňovat určitou mezeru. Amazon je vzácná společnost, která nepotřebuje svou specifickou tržní niku.
Existují i skryté výhody. Vedení společnosti několikrát upozornilo na to, že 90 % výdajů na informační technologie ve firmě stále není v cloudu, ačkoli jejich objem roste tak rychle. Takové převratné změny v podnikání vyžadují čas, ale generální ředitel Andy Jassy si myslí, že se to obrátí.
Kdykoli však takové revize naberou na obrátkách, bude to pro Amazon zlomový okamžik. Možná už to začíná: Jak firmy vidí, co generativní umělá inteligence dokáže, uvědomují si, že k co nejefektivnějšímu využití řešení potřebují cloud. To ovlivňuje AWS celkově a prodeje AWS ve třetím čtvrtletí zrychlily na 19% nárůst.
Jassy poznamenal, že byznys s generativní AI roste trojciferným tempem a dosahuje mnohamiliardového obratu, a překonává tak to, kde se v této fázi vývoje nacházela společnost AWS. Potenciál je opravdu obrovský a za pět let by se mohl zrychlovat, protože se k AWS připojí další klienti a stávající klienti rozšíří své vztahy.
Sektor e-commerce nepolevuje
Jakkoli je revoluce v oblasti umělé inteligence vzrušující, investoři by neměli ani na okamžik zapomínat na elektronický obchod. Stále je to hlavní činnost společnosti Amazon, která poskytuje motor potřebný pro provoz celého podniku a investice do všech jeho segmentů.
Amazon loni restrukturalizoval svou logistickou síť z celostátní na regionální a stále realizuje výhody v podobě rychlejších dodávek a nižších nákladů na plnění.
Pracuje na zdokonalení řetězce příchozích zásob, zajišťuje, aby regionální sklady měly produkty na skladě, a jeho schopnost přesouvat zásoby v rámci regionálních distribučních center se ve třetím čtvrtletí zlepšila o 25 %. Ve čtvrtletí otevřela více center pro plnění v jeden den a dodávky v jeden den byly odeslány více než 40 milionům zákazníků, což představuje meziroční nárůst o 25 %.
Společnost také otevřela své technologicky nejvyspělejší distribuční centrum v Louisianě, kde pilotně zavádí své nejnovější robotické systémy, a zvýšila rychlost doručování o 25 %. Očekává se, že o 25 % sníží i náklady.
To je jen jedno centrum. S rozšiřováním technologie po celých Spojených státech by se měly i nadále zlepšovat dodací lhůty a snižovat náklady.
Za pět let by měl Amazon dosáhnout vyšší rychlosti doručování a zároveň snížit náklady. Vzhledem k tomu, že členové služby Prime se stanou ještě závislejšími na její platformě, mohla by získat větší podíl na trhu a generovat vyšší příjmy. Amazon by dokonce mohl předstihnout Walmart jako největší americkou společnost podle tržeb.
Všestranný pokrok
Společnost Amazon vyvinula konkurenceschopný reklamní byznys, který vykazuje silný růst tržeb. Do reklamního byznysu vnáší všechny své schopnosti v oblasti umělé inteligence a analýzy dat, jako je například schopnost vytvořit video z obrázku produktu. Již nějakou dobu je to nejrychleji rostoucí byznys společnosti Amazon, ale díky opětovnému zrychlení v AWS se ve třetím čtvrtletí vyrovnal na 19 %.
Je zde dlouhá dráha růstu, protože Amazon nyní nabízí reklamu v celém svém rozsáhlém multiplatformním impériu, včetně webu elektronického obchodu, audia a videa.
Pokrok zaznamenává také v oblasti lékáren Amazon Pharmacy. 90 % receptů se stále plní v kamenných lékárnách a většina online lékáren dostává objednávky k zákazníkům do pěti až deseti dnů. Amazon dokáže 95 % členů programu Prime doručit objednávky zákazníkům do dvou dnů a 20 % do jednoho dne. V příštím roce plánuje otevřít pobočky ve 20 nových městech.
Amazon je známý svými akvizicemi a pokusy o nové podnikání. Právě teď to vypadá, že se tento motor zaměřuje na umělou inteligenci. Za pět let by mohl mít stále plné ruce práce s podniky, které již provozuje.
Akcie Amazonu po zisku vyskočily a letos vzrostly o 30 %. Za pět let si tento růst pravděpodobně udrží a dlouhodobým investorům poskytne solidní hodnotu.