Bylo by obtížné vyrovnat se ziskům z posledních tří desetiletí, ale akcie nemusí tento úžasný výkon zopakovat, aby stály za to je vlastnit již nyní.
Většina kupců akcií již ví, že Amazon (AMZN) je jednou z nejvýnosnějších investic moderní doby. Od veřejné nabídky akcií společnosti v roce 1997 vzrostly její akcie o 275 000 %, což odráží její pozici na trhu elektronického obchodování, který mezitím explodoval.
Jak se říká, minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků. Obchod s online nákupy nemůže vzniknout znovu. Akcie Amazonu jako takové pravděpodobně nezopakují výkon v nadcházejících 27 letech.
Přesto je pravděpodobné, že tato megaspolečnost zůstane v dohledné budoucnosti výnosným tickerem, který nováčkům připraví život. Je jen pravděpodobné, že tak bude činit z jiného důvodu, než tomu bylo v minulosti.
Ne všechno, co Amazon zkouší, funguje, ale dost z toho ano
Říká se, že načasování je všechno. Společnost Amazon dokázala, že toto tvrzení může být pravdivé.
Amazon zahájil činnost jako internetové knihkupectví v roce 1995, kdy byl internet prakticky úplně nový. Zbytek je, jak se říká, historie. Společnost brzy rozšířila svou nabídku a dostala se až k současným ročním tržbám ve výši 620 miliard dolarů.
Je zřejmé, že stále podniká v oblasti elektronického obchodování. Společnost eMarketer, která se zabývá průzkumem trhu, uvádí, že samotný Amazon se podílí na online výdajích v USA přibližně 40 %. Docela dobře se mu daří i v zámoří, přestože zahraniční konkurenti mají před americkou společností výhodu domácího prostředí. Mezitím také zahájila činnost v oblasti cloud computingu a využila svého dobře zavedeného jména. Amazon Web Services generuje přibližně 60 % provozních příjmů společnosti, přestože se na jejích tržbách podílí jen necelými 30 %.
Dále je tu služba Amazon Prime, která předplatitelům nabízí přístup k obrovské knihovně streamovaného videa a bezplatnou dopravu do druhého dne u milionů položek objednaných online. Nyní se společnost pustila i do digitální reklamy a zpeněžuje veškerý webový provoz na Amazon.com. Za poslední čtyři čtvrtletí společnost inkasovala více než 53 miliard dolarů na příjmech z reklamy… a toto číslo stále roste.
To neznamená, že každý podnik, do kterého se Amazon pustil, byl vítězný. Po letech neuspokojivých výsledků zavřel počátkem roku 2022 všechna svá knihkupectví (která nabízela i spoustu jiného zboží). Ani jeho vstup do vlastního obchodu s potravinami a jejich rozvozem se nestal hlavním centrem zisku, přestože nyní provozuje 52 poboček. Při zpětném pohledu byla její akvizice společnosti Whole Foods Market v roce 2017 pravděpodobně smysluplnějším – i když dražším – krokem v této oblasti. A teprve minulý měsíc společnost ukončila provoz služby doručování zboží v ten samý den s názvem Amazon Today, která převážela zboží z kamenných obchodů k zákazníkům v okolí.
Přesto se zdá, že více než dost z toho, co Amazon vyzkoušel, funguje.
Amazon je investice do myšlení
Ale co z toho všeho dělá z Amazonu druh akcie, která vás může zajistit na celý život? Nic z toho samo o sobě. Ze všeho výše uvedeného však vyplývají dva klíčové poznatky.
Za prvé, Amazon spravuje obrovský digitální ekosystém stálých zákazníků.
Ačkoli samotná společnost příliš často neprozrazuje příliš mnoho podrobností, podle nejnovější zprávy Consumer Intelligence Research Partners v této oblasti je na celém světě více než 200 milionů platících členů služby Prime. Většina z nich sídlí na území Spojených států, ačkoli společnost nachází se službou odezvu i v zámoří.
To není žádný nepodstatný detail. Nejenže agentura Nielsen, která provádí televizní hodnocení, uvádí, že obsah Prime je v rámci Spojených států sledovanější než obsah Disney (D) a Warner Bros. Discovery (WBD) Max (abychom jmenovali alespoň některé), ale údaje společnosti Consumer Intelligence Research Partners naznačují, že členové Prime utrácejí na Amazon.com téměř dvakrát více než ti, kteří nejsou členy Prime. Činí tak také důsledněji.
Vzhledem k tomu, že mnoho zákazníků Prime je nyní zvyklých nakupovat u společnosti Amazon kvůli jejímu pohodlí, je pravděpodobné, že tyto příjmy zde zůstanou. Příjmy z členství pravděpodobně porostou, protože společnost rozšiřuje svou mezinárodní působnost, což ve skutečnosti posiluje výhodu členství. Hodně přes 90 % předplatitelů, kteří u něj vydrží alespoň jeden rok, se přihlásí na další rok služby. Po druhém roce se retence ještě zlepšuje.
Další poznatek, který by vám mohl pomoci s akciemi Amazonu, pokud je ještě nevlastníte? Je zřejmé, že je ochotna zkoušet nové věci, ale stejně tak je ochotna ukončit experimentální podnikání, když se ukáže, že nebude fungovat.
Velkou zásluhu na tomto firemním duchu má zakladatel Jeff Bezos. Současní i bývalí zaměstnanci Amazonu tvrdí, že tento neústupný bývalý generální ředitel podpořil kulturu „fail fast, fail often“. Přestože společnost více projektů opustila, než udržela, ochota příslovečně přestat s pokusy nabízí svobodu při rozjíždění podniků, které by mohly fungovat. Kdyby se například Amazon bál selhání v této oblasti, možná by se nikdy nedostal do závodu v cloud computingu, v němž podle Synergy Research Group nyní vede.
Současný generální ředitel Andy Jassy se od svého nástupu do čela v roce 2021 na tomto způsobu myšlení podepsal vlastními otisky, když stáhl ze zásuvky kdysi nadějné snahy, jako je Amazon Today a technologie společnosti Just Walk Out pro prodejny bez pokladen z vlastních obchodů Amazon Fresh (i když se snaží tuto technologii prodávat dalším maloobchodníkům). Stále je příznivcem čistých výhod, které přináší ochota selhat ve jménu nalezení úspěchu. V neurčité budoucnosti očekávejte další úspěšné experimentování zaměřené na růst.
A to je to hlavní: Podle amerického úřadu pro sčítání lidu se od 90. let 20. století rozrostlo odvětví elektronického obchodování, ale v současné době se pouze 16 % maloobchodních výdajů v zemi uskutečňuje online. Značná část ze zbývajících 84 % zůstává k mání pro každou společnost, která má dobrou pozici, aby ji získala. Tou je jednoznačně Amazon.
Dokonce i pomalejší Amazon je stále lepší než většina ostatních vyhlídek.
Opět je nepravděpodobné, že by akcie Amazonu ještě někdy vykázaly takové zisky jako v době, kdy byly na vzestupu a kdy se staly plnohodnotnou mocností. Držte svá očekávání na uzdě.
I kdyby však dosáhla jen zlomku své výkonnosti mezi lety 1997 a 2024, stále by to byla neuvěřitelná jízda, na které by nováčci velmi zbohatli. Příležitostí k vytvoření takového růstu je rozhodně ještě dost.
Mimochodem, ani dlouhodobí investoři se nemusí letošní extrémní býčí dynamikou příliš nechat zastrašit.