Existuje důvod, proč akcie výrobce iPhonů stoupají, i když jeho obchod ve skutečnosti neroste.
Investoři možná v tuto chvíli trochu váhají, zda se na Apple (AAPL) vrhnout. Nejenže tržby a zisky společnosti od roku 2022 relativně stagnují, ale pokračující zisky akcií v tomto období také posilují riziko poklesu.
Pokud jste na vážkách, zda vstoupit do nového podílu ve výrobci iPhonů, možná byste se měli držet za nos a stejně se do toho ponořit. Přestože jsou akcie drahé a růst v některých segmentech podnikání v poslední době neexistuje, stále je toho hodně, co hraje ve prospěch tohoto technologického titána. Mezi ostatními faktory vynikají čtyři.
1. Uživatelé iOS jsou hluboce ponořeni do digitálního ekosystému společnosti Apple
Na začátku letošního roku, kdy společnost naposledy zveřejnila toto číslo, bylo na celé planetě používáno více než 2,2 miliardy zařízení vyrobených společností Apple. Drtivá většina z nich jsou pravděpodobně iPhony, i když je logické, že fanoušci populárního smartphonu volí i další zařízení s iOS, která umožňují poměrně bezproblémové uživatelské prostředí.
To však neznamená, že je iPhone nejoblíbenějším mobilním zařízením na světě – ani zdaleka. Podle údajů společnosti GlobalStats se dnes na celém světě používá více než dvakrát tolik zařízení s operačním systémem Android než s operačním systémem Apple.
Nenechte se však tímto menším dosahem zmást. Počet uživatelů společnosti Apple je sice menší, ale tito uživatelé jsou mnohem aktivnějšími uživateli svých zařízení. A také více utrácejí. Nedávná čísla společnosti Sensor Tower naznačují, že uživatelé iOS dohromady utrácejí více než dvakrát tolik než uživatelé Androidu, což znamená, že v přepočtu na osobu utratí uživatelé iOS čtyřikrát více ve snaze využít svá mobilní zařízení co nejlépe. Ve druhém čtvrtletí navíc výdaje za aplikace pro iOS meziročně vzrostly o 13 %, čímž snadno překonaly růst výdajů prostřednictvím systému Android a prodloužily zavedený trend.
Tento neustálý pokrok samozřejmě ukazuje, jak „lepkavý“ je digitální ekosystém společnosti Apple. Jakmile jej lidé začnou používat, chtějí jej používat stále častěji.
2. Opakované nákupy jsou silnější než u konkurence
A tato „lepivost“ má hodnotu i mimo pokračující růst příjmů ze služeb společnosti Apple. Ačkoli skutečný růst prodeje – měřeno jednotkami i příjmy – je nyní nulový, vlajkový produkt společnosti se může pochlubit velkým počtem opakovaných nákupů. Podle agentury Bloomberg Intelligence je míra věrnosti zákazníků společnosti Apple vyšší než 90 %, zatímco u systému Android je to pouze 80 %. To se shoduje s podobnými údaji společnosti Consumer Intelligence Research Partners, podle nichž je pravděpodobnější, že více lidí přejde ze zařízení se systémem Android na zařízení vyrobené společností Apple, než naopak.
Opět to svědčí o síle digitálního ekosystému Apple. Uživatelé se nechtějí vzdát všech svých nákupů aplikací, stejně jako své známosti s iOS.
3. Apple je ochoten a schopen rozvíjet nová centra zisku
Ačkoli je iPhone pro Apple od svého debutu v roce 2007 pracovním koněm, nelze popřít, že se společnost stala na populárním smartphonu až příliš závis lou. Nyní tvoří zhruba polovinu nejvyššího obratu společnosti Apple.
Než však dojdete k závěru, že společnost prostě sedí se založenýma rukama, možná byste se na to měli podívat blíže. Pracuje na nových produktech a ziskových centrech, na kterých záleží.
Vezměme si například procesorový čip A18 založený na platformě Arm (ARM), který Apple navrhl pro svůj iPhone 16 s umělou inteligencí. I když jeho prvotní využití bude pohánět vestavěné funkce umělé inteligence těchto nejnovějších smartphonů, společnost údajně chce tuto technologii využít v rámci datových center, což Apple vrhne do oboru, ve kterém nikdy nebyl. Ačkoli se teprve uvidí, jak by tento byznys mohl pro Apple vypadat (za předpokladu, že do něj vůbec vstoupí), vyhlídka je to věrohodná.
Nezapomínejme také na to, že Apple stále pracuje na brýlích a brýlích pro rozšířenou realitu, a přestože počátkem letošního roku tento projekt ukončil, byl stále ochoten věnovat čas a peníze elektromobilům s tím, že by se mohly vyplatit. Je skutečně povzbudivé, že generální ředitel Tim Cook je schopen vidět, že některé projekty prostě nevyjdou a stojí za to je opustit i poté, co do nich byly nality miliony. Uvolní se tak zdroje pro slibnější projekty.
4. Silná značka sama o sobě nabízí možnosti
A konečně, klidně se vrhněte na akcie Apple i přes jejich nedávnou sílu jednoduše proto, že jméno společnosti má stále obrovskou váhu. Zpráva BrandZ společnosti Kantar pro rok 2024 staví hodnotu jména značky Apple nad všechny ostatní a odráží tak stanovisko poradenské společnosti Interbrand, která se zabývá brandingem, že Apple je opět jedinou nejlepší globální značkou na světě.
A co z toho? Samo o sobě to mnoho neznamená – samotná jména značek účty nezaplatí. Všechny společnosti musí nakonec generovat příjmy, které se promění v zisk.
Schopnost využívat nejsilnější značku na světě je však jasnou konkurenční výhodou. Spotřebitelé by možná neměli takový zájem zůstat u iPhonu, kdyby nebyl symbolem statusu – stejně jako vývojář ChatGPT OpenAI by možná neměl takový zájem o přímou integraci své technologie do novějších iPhonů, kdyby byl Apple jakoukoli jinou značkou spotřební technologie.