Akcie společnosti Roku (ROKU 11,46 % ), která se zabývá propojenými televizními platformami, ve středu ráno vzrostly poté, co analytička společnosti Needham Laura Martinová uvedla, že se domnívá, že Roku bude v roce 2025 koupen s vysokou prémií. V 11:30 hodin dopoledne vzrostly akcie Roku o 10,5 %.
Konkurence v oblasti propojené televize se zostřuje
Pro kontext: společnost Amazon (AMZN) začala v roce 2024 vysílat omezené množství reklam ve své službě Prime Video a v roce 2025 plánuje zvýšit množství zobrazovaných reklam, přičemž využije obrovský fond maloobchodních dat, která má k dispozici ze své platformy pro elektronické obchodování. Pravděpodobně v reakci na to se společnost Walmart (WMT) rozhodla převzít Vizio, konkurenta společnosti Roku, a tento obchod byl uzavřen v úterý. Nyní bude i Walmart moci využívat údaje o spotřebitelích, které mu pomohou prodávat efektivní reklamu v připojené televizi.
Vzhledem k tomu, že se maloobchodníci snaží lépe zpeněžit své podnikání prostřednictvím reklamy, je důležité mít k dispozici údaje o spotřebitelích a dosah reklamy. Ve třetím čtvrtletí byla zařízení Roku používána ve více než 85 milionech domácností a uživatelé jen v tomto čtvrtletí streamovali 32 miliard hodin videa. Přímý přístup k takto rozsáhlému publiku by byl pro některou z firem nesmírně cenný.
Martin předpovídá, že společnost Roku bude koupena za „velkou prémii“. Obchodníci ve středu zřejmě sázejí na to, že má pravdu a že Roku by mohl od potenciálního nabyvatele získat mnohem vyšší cenu, než je jeho současná tržní hodnota.
Zatím jde jen o spekulace
Není to poprvé, co se o Roku mluví jako o možném cíli akvizice. Sama společnost však neudělala nic, co by naznačovalo, že jsou tyto zvěsti a spekulace důvěryhodné. Proto se domnívám, že by investoři neměli této možnosti přikládat žádnou váhu při rozhodování, zda akcie Roku koupit nebo prodat.
Naopak, akcionáři společnosti Roku by měli upřít svůj zrak na její podnikání. Klíčovými ukazateli, které je třeba sledovat, zůstávají počet domácností, průměrný příjem na uživatele a provozní náklady. A vzhledem k tomu, že maloobchodní gigant Walmart je nyní významným hráčem v oblasti připojených televizorů, může být pro investory důležitější než kdy jindy tyto ukazatele sledovat.
Zvyšující se konkurence?
Podle analytické platformy Pixalate je Roku dlouhodobě dominantní streamovací platformou na celém světě a v současnosti má 48% podíl na trhu. Ve třetím čtvrtletí společnost Roku poskytovala služby téměř 86 milionům streamovacích domácností, přičemž tito diváci zaznamenali 32 miliard streamovacích hodin – což představuje více než čtyři hodiny promítání na domácnost denně.
Na oplátku za zařazení do dominantní platformy Roku předávají streamovací kanály 30 % reklamního inventáře společnosti Roku, která tak získává naprostou většinu svých příjmů.
Koncem minulého měsíce společnost The Trade Desk (TTD) – dlouholetý reklamní partner společnosti Roku – uvedla na trh produkt Ventura, který popisuje jako „revoluční operační systém pro streamovanou televizi“. Společnost The Trade Desk tento systém vyvinula se zaměřením na reklamu a tvrdí, že „řeší klíčové problémy dnešních převládajících tržních systémů, včetně frustrujících zkušeností uživatelů, neefektivních reklamních dodavatelských řetězců a střetů zájmů v oblasti obsahu“.
Společnost Trade Desk slibuje poutavější uživatelské prostředí, zefektivnění streamované televizní reklamy a méně – ale relevantnějších – reklam.
Tato platforma však staví společnost The Trade Desk do přímé konkurence společnosti Roku na trhu streamovacích platforem a mohla by snížit její příjmy z reklamy. Proč jsou tedy akcie Roku na vzestupu? Komentáře několika analytiků z Wall Street rozdmýchaly plameny.
Cíl převzetí?
V pondělním dopise klientům analytik Michael Morris ze společnosti Guggenheim poznamenal, že zatímco systém Ventura společnosti The Trade Desk by mohl konkurovat Roku, vyslovil hypotézu, že obě společnosti by měly prospěch z toho, kdyby The Trade Desk získal Roku, zejména vzhledem k dlouholetému partnerství mezi společnostmi. Poznamenal také, že penetrace trhu společnosti Roku je dostatečně velká, takže „Ventura by musela dlouho stoupat, aby dosáhla penetrace trhu potřebné k ovlivnění odvětví“.
Napsal: „[Domníváme se], že [společnost The Trade Desk] by mohla rychle rozšířit své ambice [operačního systému] prostřednictvím globálního pokrytí více než 85 milionů streamovacích domácností společnosti Roku, zatímco společnost Roku by mohla rychle využít svá data o divácích první strany a rozšiřující se inventář CTV, aby odpovídala rostoucí poptávce inzerentů.“
Je důležité poznamenat, že analytik uvedl, že toto cvičení je „čistě hypotetické“. Nemá žádný vhled do plánů, které by některá ze společností mohla mít.