Po téměř dvou desetiletích nevýkonnosti se společnost Gap Inc vrací zpět. Společnost, která byla zastíněna rychlým růstem gigantů elektronického obchodu, jako je Amazon, podniká kroky k obnovení svého postavení v módním průmyslu, k čemuž přispívá i opětovný nárůst popularity jednoho z jejích základních produktů – khaki kalhot. Současně investoři obnovili zájem o akcie společnosti Gap, které v jednu chvíli jako by ztratily na atraktivitě.
Společnost Gap Inc. se dlouhá léta snažila držet krok s rychle se vyvíjejícím vkusem moderního spotřebitele. Vzestup trendu práce z domova, vyvolaný celosvětovou pandemií, těžce zasáhl její značku Banana Republic, známou svými pracovními oděvy. Mezitím její značka aktivního oblečení Athleta, přestože působila v jedné z nejrychleji rostoucích mezer, tvořila méně než 10 % ročních tržeb společnosti.
Mezi další neúspěchy patří i spolupráce s Kanye Westem, která měla podpořit značku Gap v důsledku poklesu rapperovy image na veřejnosti. Značka Old Navy, která byla kdysi zářivou hvězdou společnosti a jediným důvodem, proč mnozí vlastnili akcie Gap, se v poslední době také potýkala s překážkami. Za posledních 20 let přinesly akcie společnosti Gap výnos pouze 3,6 % ročně, a to včetně reinvestovaných dividend. To je v ostrém kontrastu s 11% výnosem indexu S&P 500.
Zdá se však, že pro společnost Gap je ve vzduchu cítit změna. Společnost začala pod vedením generálního ředitele Richarda Dicksona, který se ujal kormidla v srpnu 2023, dělat pokroky. Čtyři značky společnosti Gap dělají pokroky a společnost účinně využívá problémy svých konkurentů k získání většího podílu na trhu.
Společnost Gap navíc neustále zlepšuje svou ziskovost a současně snižuje své zadlužení. V rámci strategického kroku, který má oživit hodnotu značky a možná jí pomoci stát se opět trendy, najala společnost Gap amerického módního návrháře Zaca Posena jako svého kreativního ředitele, který je zodpovědný za vedení designu a merchandisingu.
Snaha společnosti Gap začíná přinášet ovoce, jak je patrné z výsledků za třetí fiskální čtvrtletí, které byly oznámeny 21. listopadu. Její zisk překonal očekávání a její budoucí výhled se na základě prognóz analytiků zdál být ještě slibnější. Společnost Gap zaznamenala již čtvrté čtvrtletí po sobě nárůst tržeb, což znamená, že všechny její značky získávají podíl na trhu.
Akcie společnosti Gap vzrostly o 13 %, ale i přes tento působivý skok zůstávají cenově dostupné. Vzhledem k tomu, že analytici zvýšili odhady zisků maloobchodního prodejce, akcie Gap se v současné době obchodují za pouhý 12,1násobek 12měsíčních forwardových zisků, což je výrazně méně než jejich vrchol 20,2násobek z března 2024. Očekává se, že zisky porostou o 6 %. Průkopnický růst, ocenění a dynamika ceny akcií zajistily akciím Gap místo ve fondu Hennessy Cornerstone Growth.
Společnost Old Navy, která se na tržbách Gapu podílí 56 %, zaznamenala v uplynulém roce 2,5% nárůst tržeb ve stejných prodejnách. Analytik J.P. Morgan Matthew Boss věří, že značka bude dále těžit z popularity aktivního oblečení. Na druhé straně Banana Republic, která představuje 13 % tržeb, se stále snaží překonat problémy, přestože pánské oblečení zaznamenalo pozitivní trend prodejů.
Značka Gap, ačkoli se na celkových tržbách společnosti podílí méně než čtvrtinou, hraje v image společnosti zásadní roli. Značka přitahuje pozornost tím, že se přizpůsobuje trendům na trhu, oslovuje správné publikum a využívá partnerství s módními značkami.
The Gap, Inc. (GAP)
Ve snaze předejít módním přešlapům, které firmu dříve brzdily, přivedla společnost Gap Zaca Posena. Posen, který má za sebou spolupráci s maloobchodními prodejci a vlastní řadu luxusních šatů a doplňků, přináší do své role ve společnosti Gap značné zkušenosti.
Strategické změny společnosti Gap nejdou na úkor ziskovosti. Cílem společnosti je zvýšit provozní marže ze současných 4,2 % na 8-10 %. Kromě toho společnost od roku 2021 využila volný peněžní tok ke splacení 2 miliard USD svého dlouhodobého dluhu, takže její zadlužení se snížilo na 1,5 miliardy USD.
Snaha společnosti o zlepšení růstu a splacení dluhu nezůstala bez povšimnutí analytiků. Výzkumná společnost Kailash Concepts nedávno vyzdvihla společnost Gap jako “růstovou akcii za rozumnou cenu” a pochválila její přístup ke snižování dluhu.
Oživení společnosti Gap jak v módním průmyslu, tak na akciovém trhu odráží návrat jejího základního produktu – khaki. Vzhledem k tomu, že se mění vkus a trh se vyvíjí, je společnost připravena těchto změn využít a dosáhnout významného návratu. Stejně jako khaki kalhoty se zdá, že společnost Gap dokazuje, že na návrat klasiky není nikdy pozdě.