Eli Lilly (LLY) je významnou farmaceutickou společností, která neustále inovuje a vyvíjí nové léčebné postupy, a proto investorům neustále poskytuje další důvody, proč uvažovat o nákupu jejích akcií.
Na druhou stranu povaha jejího odvětví znamená, že se často objeví nové pádné důvody, proč být při investici do ní poněkud opatrnější. Zde jsou dva nové důvody, proč být pro nákup, a dvě žluté vlajky, které je třeba před nákupem zvážit.
Nová data a nové kapitálové investice se vyplatí ve velkém stylu
Příběh společnosti Eli Lilly byl alespoň v poslední době triumfální. Díky popularitě jejího léku na cukrovku 2. typu Mounjaro a sourozeneckého léku na hubnutí Zepbound vzrostl provozní zisk společnosti za poslední tři roky o 90,7 % na 15,1 miliardy dolarů. Poptávka po těchto přípravcích (obě verze stejné sloučeniny, tirzepatidu) byla tak vysoká, že před říjnem byl v USA jejich nedostatek.
Proto společnost Lilly provádí kapitálové investice do výroby, jako by vyšly z módy. Dne 5. prosince oznámila rozšíření výrobního závodu ve Wisconsinu, který získala na začátku tohoto roku, o 3 miliardy dolarů, čímž se její celkové závazky vůči tomuto závodu vyšplhaly na skvělé 4 miliardy dolarů. Podniky, které navyšují své předchozí miliardové výrobní investice o několik dalších miliard, jsou podniky, které očekávají, že budou potřebovat spoustu výrobních kapacit.
Není prostě možné, aby vedení dalo zelenou expanzi, pokud by neočekávalo, že se vrátí více, než kolik stála. A to je nový důvod k nákupu akcií, protože každá další investice do nových zařízení znamená, že společnost pronikne na větší celkový oslovitelný trh.
Velkou část důvodů pro rozšíření dodavatelské kapacity pro výrobu přípravků Zepbound a Mounjaro konkrétně tvoří to, že společnost Lilly provádí další výzkumné a vývojové práce, přičemž klinické studie mají identifikovat další onemocnění, kterým by mohl přípravek prospět.
Rovněž testuje, jak si její výrobky vedou ve srovnání s výrobky jejího hlavního konkurenta na trhu kardiometabolických léků, společnosti Novo Nordisk (NVO). Novo vlastní farma hit semaglutid, který se prodává pod názvem Ozempic na diabetes 2. typu a Wegovy na hubnutí.
V této souvislosti společnost Lilly 4. prosince zveřejnila náhled údajů z klinické studie fáze 3b, které naznačují, že přípravek Zepbound je při hubnutí účinnější než přípravek Wegovy. Podle studie pacienti užívající přípravek Zepbound zhubli o 47 % více než pacienti užívající přípravek Wegovy po 72 týdnech léčby jednou týdně. Ačkoli úplné výsledky bude muset ještě prozkoumat a schválit k publikaci odborný vědecký časopis, než je bude možné považovat za zcela platné, investoři mohou předpokládat, že účinnost přípravku Zepbound mu poskytne výhodu při získávání a udržení podílu na trhu. To je další argument pro nákup akcií společnosti Lilly.
Nejintenzivnější část nejnovějšího příběhu o růstu je pravděpodobně u konce.
Existují však dva důvody, proč být opatrní, pokud právě teď uvažujete o nákupu těchto akcií.
Tím nejdůležitějším je, že Lilly si svůj rychlý růst prostě nemůže udržet navždy. Ve skutečnosti již existují určité důkazy, že tempo je na pokraji určitého zpomalení. Na základě zprávy o výsledcích za třetí čtvrtletí lze konstatovat, že velkoobchodníci s léky ve třetím čtvrtletí nekoupili tolik dávek Mounjaro a Zepbound jako v předchozích čtvrtletích. V den zveřejnění této zprávy trh nabídl akcie dolů.
Vedení společnosti naznačilo, že velkoobchodníci se předtím zásobili dávkami léků GLP-1, jako je tirzepatid, což vedlo k (dočasnému) přebytku jejich zásob. To může být pravda. Toto vysvětlení však nic nemění na skutečnosti, že výrobní kapacity těchto GLP-1 léků se konečně rozšířily natolik, že nabídka může pokrýt stávající úroveň poptávky v USA, vzhledem k současné úrovni marketingových výdajů společnosti. Dostatečně brzy bude muset další růst prodejů přípravků Mounjaro a Zepbound pocházet z převzetí tržního podílu od konkurenta, konkrétně od společnosti Novo Nordisk. To bude vyžadovat, aby společnost Lilly zvýšila své prodejní, všeobecné a administrativní výdaje (SG&A), a není důvod očekávat, že by tyto náklady poté klesly, protože konkurenční prostředí bude časem jen přeplněnější.
Ocenění by mohlo být až příliš vysoké
Druhým a méně důležitým důvodem, proč být u této akcie nyní opatrný, je to, že její ocenění je na vyšší úrovni, a to již delší dobu. Klouzavý poměr ceny k zisku (P/E) společnosti Lilly je 86, což naznačuje, že investoři jsou ochotni platit za akcie vyšší ceny v poměru k jejich ziskům, protože očekávají, že tyto zisky budou i nadále růst dramaticky rychlejším tempem, než je průměr. Je možné, že tomu tak bude.
Je však také možné, že několik čtvrtletí, během nichž výsledky nedosáhnou vysokých očekávání investorů, přiměje mnohé z nich, aby se svých akcií vzdali a hledali zelenější pastviny. Toto riziko se přidává k negativním stránkám, které bychom normálně očekávali od několika neoptimálních čtvrtletí.
Celkově lze říci, že poměr rizika a výnosu dnes hovoří ve prospěch nákupu akcií Lilly a pravděpodobně tomu tak ještě nějakou dobu bude. Jen si uvědomte, že pokud hledáte akcie, které se obchodují za přijatelné ocenění a nabízejí šanci na masivní krátkodobý růst, Lilly už takovou akcií není.