Co aktuálně sledujeme u akcií platformy Shopify? Jaký je výhled?

Společnost Shopify (SHOP) se stala řešením pro elektronické obchodování pro miliony obchodníků po celém světě. To jí dává obrovskou sílu v oboru a také to znamená, že bude těžit z rostoucích trendů elektronického obchodování. Podle společnosti Statista se jen v USA očekává, že podíl e-commerce na maloobchodních tržbách stoupne z letošních 16,6 % na 20,6 % do roku 2027.

Trh si od společnosti Shopify hodně slibuje, což naznačují i její vysoce ceněné akcie. Může být Shopify v příštím desetiletí vaší vstupenkou ke statusu milionáře?

Špičkový titul ve špičkovém odvětví

Výklenek e-commerce společnosti Shopify pohání malé podniky prostřednictvím své kompletní platformy. Je to zákulisní infrastruktura, která přináší tuny maloobchodníků online a umožňuje jim účastnit se revoluce v elektronickém obchodování. Přestože Shopify není tak velké jako Amazon (AMZN), který jako firma představuje 37,4 % veškerého elektronického obchodování, jako platforma je skutečně konkurenceschopné.

Internetové obchody Amazonu a prodejci třetích stran ve třetím čtvrtletí dohromady vygenerovali 100 milionů dolarů a platforma Shopify zpracovala hrubý objem zboží (GMV) ve výši 70 milionů dolarů. GMV společnosti Shopify se ve třetím čtvrtletí meziročně zvýšil o 24 %. To je rychleji než online prodej Amazonu, který se zvýšil o 7 %, a prodej třetích stran, který se zvýšil o 10 %. Nejedná se o dokonalá srovnání, ale obě představují množství prodané v daném čtvrtletí.


Společnost Shopify to nezapočítává do příjmů, protože si bere pouze poplatky související se zbožím, které její klienti prodávají. Společnost vydělává peníze dvěma způsoby: Měsíční poplatky za předplatné a poplatky za zpracování plateb. Zpracování plateb je zdaleka největší z nich, ve třetím čtvrtletí tvořilo 72 % celkového objemu.

Tržby rostou rychlým tempem, ve 3. čtvrtletí se meziročně zvýšily o 26 %. Společnost Shopify se také stává ziskovou. Provozní zisk se ve třetím čtvrtletí zvýšil z loňských 122 milionů USD na letošních 283 milionů USD a čistý zisk vzrostl ze 718 milionů USD na letošních 828 milionů USD. Volný peněžní tok se zvýšil z 276 milionů dolarů na 421 milionů dolarů a marže volného peněžního toku se zlepšila z 16 % na 19 %.

Investoři byli zprávou za třetí čtvrtletí a výhledem na čtvrté čtvrtletí, který počítá se zrychlujícím se růstem tržeb a podobnou marží volného peněžního toku jako ve třetím čtvrtletí, nadšeni.

Zdroj: Getty Images

Vítr do zad a příležitosti

To, co dělá společnost Shopify tak přesvědčivou, je, že má stále obrovské příležitosti. Část z nich pramení z nárůstu elektronického obchodování a část z mnoha inovací, které neustále uvádí na trh. V krátkodobém horizontu má společnost zadní vítr ve zlepšující se ekonomice, protože inflace se zmírňuje a úrokové sazby klesají.

Ačkoli je elektronický obchod jejím denním chlebem, Shopify nabízí také řešení pro fyzické prodejny v rámci kompletních omnichannel balíčků. Jedná se o hardwarové produkty, jako jsou zařízení pro prodejní místa (POS), a softwarové služby, jako je zpracování plateb a řízení provozu. Je to ideální platforma pro prodejce, kteří chtějí spojit své fyzické provozovny s digitální přítomností pomocí bezproblémového programu.

Společnost Shopify také rozšířila nabídku z celkových balíčků na nabídku jednotlivých služeb. Tím se otevřel prostor pro podnikání větších firemních klientů, kteří nepotřebují vše od polévky až po ořechy, ale mohou hledat nového zpracovatele plateb nebo poskytovatele pokladních služeb. Společnost Shopify vidí svou budoucnost jako integrovanou platformu pro elektronické obchodování a spolupracuje s mnoha významnými hráči, jako jsou Amazon a PayPal (PYPL). Nedávno se stala prvním integračním partnerem pro obchod Roblox (RBLX).

Určitý největší potenciál má Shopify v mezinárodních podnicích, kde roste ještě rychleji. Ve třetím čtvrtletí se počet mezinárodních obchodníků zvýšil o 36 %. Všem klientům také přináší mezinárodní prodej prostřednictvím služby Shopify Managed Markets, která byla nedávno spuštěna. Zjistila, že klienti po zapojení do programu zvýšili počet zemí, do kterých prodávají, o 83 % a mezinárodní prodeje se u klientů v programu zvýšily v průměru o více než 40 %.

Cena za dokonalost

Jedinou nevýhodou je zde cena. Akcie společnosti Shopify se obchodují s poměrem ceny k prodejům ve výši 18 a s forwardovým poměrem ceny k zisku ve výši 76. To je prémiové ocenění a znamená to, že akcie Shopify budou při jakýchkoli špatných zprávách klesat – což se v minulosti stalo. Aby si společnost tyto úrovně udržela, musí pokaždé splnit očekávání trhu.

Během příštích 10 let by měly násobky tržeb a zisků společnosti Shopify klesat s tím, jak bude společnost růst. Pokud se jí podaří udržet složenou roční míru růstu (CAGR) ve výši 15 %, dosáhne klouzavých 12měsíčních tržeb ve výši 33 miliard USD. Při poměru ceny k tržbám ve výši 5, který vybírám náhodně, aby představoval příklad mnohem nižšího násobku, bude mít tržní kapitalizaci 165 miliard USD, tedy jen o 11 % vyšší než dnes. Dokáže si však Shopify udržet své prémiové ocenění po dobu příštích 10 let?

Aby se akcie dostala výše, musí si udržet CAGR vyšší než teenagerovská procenta nebo vyšší ocenění. Vyšší ocenění si však nezaslouží, pokud nebude zároveň dosahovat vyššího růstu tržeb. CAGR 20 % za 10 let s poměrem ceny k tržbám 9, což je polovina dnešního čísla, nás přivede k tržní hodnotě 450 miliard dolarů, tedy asi o 200 % vyšší než dnes. To nejsou žádné převratné výsledky.

Jde jen o cvičení, které nám pomůže získat představu o tom, jak by situace mohla vypadat za 10 let. Nemyslím si, že investoři mohou počítat s tím, že Shopify bude vstupenkou do stavu milionářů, jak to nyní vypadá, i když je to vynikající společnost. Řekl bych však, že by si ji investoři měli ponechat v hledáčku pro případ, že by cena výrazně klesla.

Zdroj: Shutterstock