Americké letecké společnosti jsou připraveny na silný závěr roku 2024, kdy vstoupí do období očekávaného rozkvětu prázdninových cest. Několik dopravců již tento měsíc zvýšilo své odhady pro čtvrté čtvrtletí v návaznosti na silné cestování na Den díkůvzdání a slibné prosincové trendy. Patří mezi ně společnosti Southwest Airlines, American Airlines, JetBlue Airways a Alaska Air, které pomohly pozvednout akcie tohoto sektoru.
Předpokládá se, že nadcházející prosincová sváteční sezóna bude pro toto odvětví dalším významným impulsem. Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) předpokládá, že v období od 19. prosince do 2. ledna prověří téměř 40 milionů cestujících, což představuje 6,2% nárůst oproti roku 2023.
Riziko uzavření vlády by však mohlo pro TSA představovat výzvu. David Pekoske, šéf agentury, uvedl, že z 62 000 zaměstnanců je 59 000 považováno za nezbytné pracovníky, a budou tedy pokračovat v práci. Dlouhodobé zastavení provozu by nicméně mohlo vést k prodloužení čekacích dob na letištích. Navzdory této potenciální překážce by se zásoby leteckých společností mohly udržet na stabilní úrovni, protože během posledního shutdownu od 21. prosince 2018 do 25. ledna 2019 nebyly z velké části ovlivněny.
Výhled leteckého průmyslu na závěr roku zůstává jasný. Druhá polovina roku 2024 byla pro toto odvětví výrazně silná, neboť deset nejrušnějších dnů v historii amerického letectví se odehrálo v průběhu roku a po květnu. Pozoruhodné je, že 3,09 milionu cestujících odbavených na letištích 1. prosince vytvořilo nové historické maximum.
Na burze se příznivě projevily oživlé trendy v oblasti cestování. Americký burzovně obchodovaný fond U.S. Global Jets ETF (JETS), který sleduje výkonnost leteckých společností, od dosažení 52týdenního minima v srpnu vylétl o výrazných 53 % a v roce 2024 vzrostl o 32 %.
1.29%
Vedle zvyšování směrnic je rally podpořena očekávaným mírnějším přístupem nově zvoleného prezidenta Donalda Trumpa k regulaci a daním. Ještě více důvodů svědčí o tom, že růst může vydržet až do roku 2025, jedním z nich je předpověď Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), podle níž by celosvětové tržby leteckých společností mohly v roce 2025 dosáhnout bilionu dolarů. Předpovídá také zvýšenou ziskovost, přičemž čistý zisk by mohl vzrůst z předpokládaných 31,5 miliardy dolarů v roce 2024 na 36,6 miliardy dolarů.
Podle generálního ředitele IATA Willieho Walshe bude takový zisk “těžce vydobytý, protože letecké společnosti využijí nižších cen ropy a zároveň budou přísně kontrolovat náklady, investovat do dekarbonizace a zvládnou návrat k normálnějším úrovním růstu po mimořádném pandemickém oživení”.
Důsledky pro odvětví se zdají být obzvláště příznivé pro starší dopravce, jako jsou United Airlines a Delta Air Lines, kteří dosáhli lepších výsledků díky většímu zapojení do mezinárodních tras a rostoucí oblibě prémiového cestování. Jejich odolnost je patrná z výkonnosti akcií: Akcie United Airlines vzrostly o 132 % na 95,56 USD v roce 2024, což je šestý nejlepší výsledek v indexu S&P 500, zatímco akcie Delta Air Lines vzrostly o 50 % na 60,38 USD.
United Airlines Holdings, Inc. (UAL)
Zdá se, že investoři si zachovávají víru v pokračování rally akcií United i Delta. Předpokládané průměrné cílové ceny akcií United na úrovni 116 USD naznačují skok o 21 % oproti současným úrovním, zatímco u Delta se podle údajů společnosti FactSet očekává skok o 30 % na 78,57 USD.
Delta Air Lines, Inc. (DAL)
Na podporu pokračování této růstové trajektorie Michael Linenberg z Deutsche Bank ve své roční prognóze pro odvětví uvedl: “Naší investiční výzvou pro rok 2025 je vlastnit lídry odvětví, tj. letecké společnosti produkující většinu zisků odvětví, tedy velkou trojku: American, Delta a United.” Odhaduje, že tyto tři společnosti budou v roce 2024 tvořit 97 % provozního zisku amerických aerolinek – tento trend by měl podle něj přetrvat i v roce 2025. Linenberg podtrhl svou důvěru tím, že u všech tří akcií potvrdil nákupní rating a zvýšil cílovou cenu pro United na 125 USD z 80 USD, pro American na 24 USD z 16 USD a pro Delta na 80 USD z 60 USD.
American Airlines Group Inc. (AAL)
Tento nedávný vzestup akcií leteckých společností vedl analytiky Jefferies také k úvahám o důsledcích, pokud by se sektor vrátil k předpandemickým násobkům. Analytička Sheila Kahyaoglu poukázala na pravděpodobný “začátek opětovného zhodnocení leteckých společností na úroveň před pandemií, podpořený návratem k normalizovanému provozu se zdravějšími rozvahami”.
Pokud se to potvrdí a akcie United se budou v současnosti obchodovat s 63% diskontem vůči poměru ceny a zisku indexu S&P 500, mohly by se v případě, že se vrátí zpět na průměrný předpandemický diskont 55 %, akcie potenciálně vyšplhat na 126,56 USD, což by znamenalo 32% nárůst oproti současným úrovním. Stejně tak u společnosti Delta, která se pohybuje z 59% diskontu na předpodzimních 49 %, by podle analytiků mohly akcie eskalovat o 37 % na 82,80 USD.
V roce, kdy akcie leteckých společností zaznamenaly působivý vzestup, se zdá, že rally možná ještě nedosáhla svého vrcholu; vzhledem k příznivým trendům v oblasti cestování a podpůrným finančním prognózám se rok 2025 jeví jako rok s vysokými vyhlídkami pro americký letecký průmysl.