Navzdory finančním výsledkům za druhé a třetí čtvrtletí, které nebyly investiční komunitou okamžitě přijaty kladně, akcie Roku (ROKU) v posledních měsících rostly a od začátku srpna vzrostly o 52 %. Tento nárůst je lepší než u širších tržních indexů.
Nicméně k 18. prosinci se tato růstová akcie stále obchodovala 84 % pod svým historickým maximem, které bylo stanoveno v červenci 2021. Znamená propad, že byste měli Roku koupit, dokud je pod 90 USD za akcii, což je úroveň, na které byly akcie naposledy v únoru?
Co si myslí býci
Roku nabízí operační systém pro chytré televize, který divákům umožňuje sdružovat všechny různé streamovací služby do jediného uživatelského rozhraní. Společnost to dělá již od roku 2008. Její prvenství v tomto odvětví vyústilo v nejvyšší podíl na trhu v USA a také v Kanadě a Mexiku.
Vzhledem k tomu, že televizor má zásadní význam pro způsob, jakým domácnosti sledují videozábavu, je Roku ve výhodné pozici. Ve třetím čtvrtletí společnost odhalila, že na platformě Roku bylo streamováno 32 miliard hodin obsahu, což představuje meziroční nárůst o 20 %.
Dalším důvodem je zlepšující se finanční situace společnosti Roku. Společnost Roku vykázala v letech 2022 a 2023 provozní ztrátu ve výši 531 milionů USD, resp. 792 milionů USD. Vedení se však zaměřilo na snižování nákladů. Provozní ztráta se drasticky snížila z 350 milionů USD ve 3. čtvrtletí 2023 na 36 milionů USD v minulém čtvrtletí, a to díky mnohem nižším nákladům na výzkum a vývoj a na prodej a marketing.
Vlastnictví ztrátových společností je vždy rizikem, protože ukazuje, že obchodní model ještě není udržitelný. Navíc to Roku staví do obtížné pozice, pokud bude muset v nevhodnou dobu získávat kapitál. Je však třeba zdůraznit, že rozvaha společnosti Roku vypadá čistě. K 30. září měla společnost 2,1 miliardy dolarů v hotovosti a peněžních ekvivalentech a nulový dluh.
Investoři by mohli zvážit nákup této akcie také proto, že Roku působí na dvou velkých a rostoucích koncových trzích, a to na trhu streamované zábavy a digitální reklamy. Každoročně se stále více domácností ve Spojených státech i po celém světě rozhoduje zrušit předplatné kabelové televize. A s rostoucím zapojením do těchto streamovacích platforem se očekává, že budou následovat i peníze na reklamu.
Rizikový faktor
Samozřejmě, bez ohledu na to, jak přesvědčivý je argument býků, investoři musí mít vždy na paměti rizika, která jsou přítomna. Roku může mít mezi streamovacími platformami dominantní postavení. Konkurence je však neuvěřitelně silná.
Stačí se podívat na těžké váhy, proti kterým Roku stojí. Apple (AAPL) má streamovací službu Apple TV+ a také platformu Apple TV. Kromě Chromecastu a Google TV Streameru vlastní společnost Alphabet (GOOG) (GOOGL) také YouTube a YouTube TV, dvě velmi populární nabídky video zábavy. Dále je tu Amazon (AMZN), který má Prime Video a Fire TV Sticks.
Na druhou stranu, streamování může být pro tyto technologické giganty příliš malou příležitostí na to, aby věnovali více pozornosti, úsilí a zdrojů a ještě více ztížili situaci Roku. Na druhou stranu mají všichni neomezené finanční zdroje, aby mohli pokračovat v investicích do technologií a obsahu, které mají podpořit jejich zapojení. Navíc jsou zběhlí, pokud jde o digitální reklamu.
Očekávání jsou nízká
Je náročné doporučit nákup a držení společnosti, která se musí utkat s některými z nejsilnějších společností na světě. Roku je však na klíčovém severoamerickém trhu v čele.
Domnívám se, že ocenění je v tuto chvíli příliš těžké na to, abychom ho ignorovali. Akcie se obchodují za poměr ceny k tržbám 2,9, což je méně než třetinový průměrný násobek z historického hlediska. Riziko je poněkud sníženo díky atraktivní ceně, což z Roku dělá chytrou akcii, kterou je vhodné koupit při ceně pod 90 USD za akcii.