Investiční pohled na fintech: PayPal versus SoFi Technologies

Odvětví finančních technologií (fintech) patřilo v období po pandemii medvědího trhu k nejhůře postiženým částem akciového trhu, ale stále se v něm nabízejí skvělé příležitosti. PayPal (PYPL) je jedním ze skvělých příkladů s cenou akcií, která je stále asi 70 % pod svým vrcholem v roce 2021, a vynikajícím pokrokem v obratu v roce 2024, zatímco SoFi (SOFI) je banka založená na aplikacích s obrovskou dynamikou.

Jedná se však o dva velmi odlišné podniky. Zde je přehled býčích případů obou akcií a co mít na paměti, než se rozhodnete, která je pro vás nejlepší.

PayPal mění minulost a nyní se posouvá vpřed

Poté, co růst v období po pandemii stagnoval a vedení nemělo jasnou cestu k obnovení kdysi silného rozmachu, se společnost PayPal rozhodla provést velké změny ve vedení. Nejenže byl bývalý manažer společnosti Intuit (NASDAQ: INTU) Alex Chriss jmenován generálním ředitelem, ale byl vyměněn i celý tým výkonného vedení.


Zdroj: Shutterstock

Tým se zpočátku zaměřil na efektivitu. V posledním čtvrtletí vzrostly tržby společnosti PayPal meziročně jen o 6 %, ale díky zlepšení efektivity se zisk na akcii (EPS) zvýšil o 22 %. Vedení společnosti pokračuje ve zpětném odkupu akcií ruku v ruce a společnosti se daří skvěle pracovat s angažovaností, o čemž svědčí 9% nárůst transakcí na jeden aktivní účet.

Mnohé z nejzajímavějších kroků, které PayPal učinil, se však v číslech zatím neodrážejí. Společnost například oznámila, že vytváří reklamní platformu, a najala bývalého šéfa reklamního oddělení společnosti Uber (NYSE: UBER), aby ji řídil. Nedávno uvedla na trh svůj produkt Fastlane pro pokladny a také iniciativu PayPal Everywhere pro vrácení peněz a debetní karty. A společnost PayPal oznámila několik klíčových partnerství, zejména se společností Shopify (NYSE: SHOP), která bude zákazníkům v USA nabízet službu PayPal jako možnost placení.

Stručně řečeno, úsilí společnosti PayPal o zvýšení efektivity se vyplácí. V roce 2025 se začaly projevovat výsledky jeho růstových iniciativ.

SoFi je jedním z nejlepších produktů boomu SPAC

V letech 2020 až 2021 vstoupily na burzu stovky společností prostřednictvím blanketních společností neboli SPAC (special purpose acquisition companies) a upřímně řečeno, většina z nich nedopadla pro investory dobře. SoFi – která ke vstupu na burzu využila jednu ze společností SPAC Chamatha Palihapitiyi – je pozoruhodnou výjimkou.


Zdroj: Shutterstock

Neříkám to jen proto, že je to jedna z mála společností s cenou akcií nad počátečním oceněním SPAC ve výši 10 USD. Říkám, že SoFi je jedním z nejlepších produktů éry SPAC, protože nejenže si udržela neuvěřitelnou dynamiku růstu, ale stala se přitom ziskovou.

Za poslední tři roky se členská základna SoFi více než ztrojnásobila a v posledním čtvrtletí zaznamenala meziroční růst o 35 %. Za toto období bylo otevřeno přibližně 8,5 milionu produktů finančních služeb, jako jsou bankovní účty, investiční účty a kreditní karty. A vkladová základna SoFi vzrostla z nuly, když na začátku roku 2022 získala bankovní licenci, na 24,4 miliardy dolarů v zákaznických vkladech.

Jak již bylo zmíněno, společnost SoFi se stala trvale ziskovou a její příjmy z výsledku hospodaření by mohly v příštích několika letech prudce vzrůst, protože podnikání se bude dále rozšiřovat.

Dvě velké fintech příležitosti

Aby bylo úplně jasno, myslím, že ani s jednou z těchto akcií nikdo neudělá chybu. Ve skutečnosti se jedná o dvě největší fintech investice, které ve svém portfoliu vlastním (pro úplné odhalení, SoFi je větší pozice).

PayPal září, pokud jde o ziskovost, ale je toho hodně, co musí jít správně, aby se do podniku vrátil udržitelný růst. Na druhou stranu SoFi roste působivým tempem a rychle roste již několik let, ale teprve nedávno se stala ziskovou a stále je v plném růstovém režimu. Nejlepší volba pro vás závisí na tom, který z těchto profilů nejlépe odpovídá vašemu investičnímu stylu.