Goldman Sachs vidí u této málo známé akcie čínských robotaxi téměř 43% růst

Startupy v oblasti samořízených vozidel nabírají na popularitě a analytici z Goldman Sachs vidí potenciální hvězdu mezi nově zveřejněnými společnostmi. Jednou z nich je Pony AI, čínský startup zaměřený na autonomní řízení, který podle Goldman Sachs může být jedničkou na trhu. Analytici udělili těchto akciím nákupní rating a stanovili cílovou cenu na 19,60 USD, což představuje potenciální růst o téměř 43 % oproti pátečnímu uzavíracímu kurzu.

Akcie Pony AI si tento měsíc již připsaly výnos přesahující 5 %, což odráží rostoucí zájem investorů. Společnost vstoupila na burzu Nasdaq prostřednictvím primární veřejné nabídky (IPO), která vynesla zhruba 260 miliónů dolarů. Cena za akcii byla stanovena na 13 dolarů, což vedlo k ocenění společnosti na 4,2 miliardy dolarů. Goldman Sachs patřil mezi upisovatele této nabídky, což signalizuje důvěru banky v potenciál Pony AI. Další investice do kmenových akcií ve výši 153,4 miliónu dolarů potvrdily rostoucí hodnotu firmy.

Pony AI Inc. (PONY)

PONY
Pony AI Inc.
NasdaqGS
$13.72
$0.52

3.65%

Společnost Pony AI, založená v roce 2016, působí v oblasti autonomní mobility úrovně L4, což znamená vozidla schopná plného samořízení v určitých podmínkách. Analytik Allen Chang z Goldman Sachs předpovídá, že Pony AI bude do roku 2030 hrát klíčovou roli na čínském trhu robotických taxíků. Firma aktuálně provozuje 225 robotických os a přes 190 robotických vozů ve čtyřech nejvíce rozvinutých městech číny – Pekingu, Šanghaji, Kantonu a Šen-čenu. Tato města první úrovně jsou považována za centra inovací a ekonomického rozvoje.

Důležitým mezníkem byl srpen 2023, kdy Pony AI získala regulační povolení k provozu robotických taxíků v Pekingu. Jedná se o veřejně dostupné služby, kde vozidla vybírají jízdné bez přítomnosti řidiče. Prostřednictvím mobilní aplikace PonyPilot+ si mohou uživatelé objednat jízdu, což je krokem k širší komercializaci technologie. Bezpečnost provozu byla podle zpráv městských úřadů v Pekingu a Kantonu na vysoké úrovni, dokonce lepší než u vozidel řízených lidmi.

Chang očekává, že mezi lety 2024 a 2027 budou tržby Pony AI růst složenou roční mírou růstu (CAGR) o 27 %. Tento výrazný růst by měl být poháněn rozšířením flotily robotických taxíků a rostoucími příjmy z licenčních poplatků za technologii autonomního řízení. Mezi lety 2027 a 2030 se dokonce očekává růst CAGR o 158 %, což odráží potenciál sektoru autonomní mobility.

Generální ředitel Pony AI, James Peng, v rozhovoru pro CNBC zdůraznil, že expanze na americký trh je pro společnost klíčová. Zároveň upozornil na důležitost diverzifikace dodavatelského řetězce a pokračujícího výzkumu a vývoje. Tyto kroky mají zajistit dlouhodobou konkurenceschopnost společnosti na globálním poli.

Pony AI není jedinou firmou, která se snaží prosadit v oblasti samořízených vozidel. Na trhu soupeří s takovými giganty, jako jsou Waymo vlastněné Alphabetem, Tesla Elona Muska či Zoox vlastněné Amazonem. Tyto společnosti věří, že autonomní řízení může revolucionalizovat dopravu a nabídnout řešení pro přepravu ve městech.

Zdroj: Bloomberg

Podpora analytiků z Goldman Sachs může znamenat pro Pony AI významné posílení důvěry investorů. Pokud se naplní očekávání o rychlém růstu tržeb a expanzi flotily, může se Pony AI stát jednou z klíčových firem v sektoru autonomní mobility. Tento vývoj by mohl inspirovat další inovátory k vstupu do tohoto dynamického odvětví. S rostoucí konkurencí však bude Pony AI čelit nejen technickým výzvám, ale také regulacím a potřebě udržovat vysokou úroveň bezpečnosti a efektivity.

Jak se autonomní řízení postupně stává realitou, Pony AI má příležitost stát se lídrem ve změně způsobu, jakým se lidé přepravují. Se silnou podporou investorů a ambiciózními plány do budoucna má tento startup potenciál hrát klíčovou roli v revoluci dopravy, která slibuje zvýšenou efektivitu, bezpečnost a udržitelnost.