Nejnovější snahy Netflixu o monetizaci jsou více než zajímavé.
Poté, co streamovací gigant Netflix (NASDAQ:NFLX) v průběhu letošního roku strašlivě trpěl, konečně přinesl trochu radosti a proti širšímu oslabení trhu se posunul vzhůru. Významný hlas na Wall Street podpořil rozhodnutí společnosti zavést předplatitelskou úroveň založenou na reklamě. Teoreticky by toto rozhodnutí mělo rozšířit spotřebitelskou základnu Netflixu, i když konečná přijatelnost a odolnost vůči konkurenčním tlakům zůstávají náročnými faktory. Akcie NFLX si v brzké odpolední seanci připsaly 1,5 %.
Analytik Doug Anmuth ze společnosti JPMorgan Chase v pondělní výzkumné zprávě konkrétně uvedl, že reklamní úroveň předplatného společnosti Netflix v USA a Kanadě je „rozhodující pro opětovné zvýšení příjmů, rozšíření SAM [dostupného trhu služeb] společnosti Netflix a dosažení vyšší ziskovosti“. Podle Barron’s má Anmuth na akcie NFLX rating „neutral“ s cílovou cenou 240 USD.
Zdroj: Getty Images
Dále Anmuth vysvětlil, že „příběh Netflixu se posunul od pomalého/žádného růstu subdodávek v současném podnikání k reklamě a placenému sdílení, které přijdou v roce 2023“. Jak upozornil server Yahoo Finance, „společnost v prvních dvou čtvrtletích roku přišla o více než milion placených předplatitelů, protože ekonomika zpomalila a spotřebitelé omezili své aktivity“.
Netflix proto musel udělat něco, aby zastavil krvácení akcií NFLX. Údajně díky reklamnímu byznysu může streamovací firma přivést nové platící předplatitele a znovu získat dynamiku. „Anmuth si myslí, že do roku 2026 se bude segment Netflixu v USA/Kanadě pyšnit 22 miliony předplatitelů a přinese tržby z reklamy ve výši 2,65 miliardy dolarů,“ uvádí Yahoo Finance.
Akcie NFLX zaujaly, ale zůstávají i otázky
Anmuthův relativní optimismus jistě nepředstavuje výlučný argument. Analytik společnosti Atlantic Equities Hamilton Faber zvýšil své hodnocení akcií NFLX z „neutral“ na „overweight“. Analytik společnosti Oppenheimer Jason Helfstein zvýšil své hodnocení na „outperform“ z „perform“. Analytik společnosti Evercore ISI Mark Mahaney rovněž zvýšil své hodnocení na „outperform“ z „in line“.
Aby toho nebylo málo, analytik společnosti Cowen John Blackledge zmínil, že Netflix má solidní příležitost generovat významnou poptávku prostřednictvím možnosti reklamy. „Myslím, že to bude čistě pozitivní,“ řekl Blackledge v rozhovoru pro Yahoo Finance Live. „Pro společnost je to pozitivní víceletá [příležitost] k dosažení příjmů.“
Ačkoli rostoucí vlna optimismu pro akcie NFLX představuje povzbuzení pro bojující akcionáře, ne všichni sdílejí stejný sentiment. Například analytik společnosti Benchmark Matthew Harrigan potvrdil své hodnocení „prodat“ pro společnost NFLX s odkazem na příliš optimistické ceny reklam pro její nadcházející službu založenou na reklamě, podle časopisu Barron’s.
V zásadě je vstup Netflixu do služeb založených na reklamě v rozporu s pohodlnou, nízkonákladovou a bezreklamní platformou, kterou poskytoval dříve. Podle časopisu Newsweek totiž Netflix nabádal své předplatitele, aby sdíleli svá hesla. Tím, že se zbavuje tohoto odpadlictví a namísto toho přechází na korporátní přístup prostřednictvím reklam, existuje riziko odcizení.
Zdroj: Unsplash.com
Akcie NFLX také čelí silné konkurenci. Společnost Disney (NYSE:DIS), která byla vždy korporátní a známá svým myšlením na spodní hranici, nemá žádné výčitky svědomí při zavádění přístupnosti na úrovni reklam. Upřímně řečeno, lidé očekávají, že společnost Disney udělá cokoli, aby potěšila své všemocné akcionáře.
Naproti tomu Netflix začal s rámcem přátelským ke spotřebitelům. Odklon od této strategie k přístupu založeného na nejnižších dolarech s sebou nese rizika. Zároveň, vzhledem k tomu, že akcie NFLX letos silně strádají, nemohla základní společnost jen tak sedět a nic nedělat.