UBS dlouhodobě nakupuje revoluci v dopravě od samořiditelných aut po nebeské taxíky.
Doprava by mohla v nadcházejících desetiletích projít výraznou transformací, což by podle UBS mohlo přinést růst některým známým akciím.
Analytik Jarrod Castle sestavil dlouhodobý pohled na různé hranice dopravy a důvody, proč by tato oblast mohla v příštích letech přinést velké výhry spotřebitelům i investorům.
„Domníváme se, že meziměstská a vnitroměstská doprava projde v příštích desetiletích zásadním vývojem, což by mělo poskytnout řadu strukturálních investičních příležitostí,“ napsal Castle ve zprávě klientům. Mezi tyto příležitosti patří vysokorychlostní železnice, elektromobily, nebeské taxíky, samořízená auta a takzvaná řešení „poslední míle“ pro kratší dopravu.
Zdroj: Getty Images
Ačkoli se jedná o dlouhodobé trendy, UBS předpokládá, že v příštích pěti letech by mohlo dojít k významnému pokroku a vydělání velkých peněz.
UBS odhaduje, že trh s elektromobily bude v roce 2026 větší než 1 bilion dolarů, zatímco v roce 2021 to bude 100 až 200 miliard dolarů. Očekává se, že počet jízd na přivolání se ve stejném období téměř ztrojnásobí na 545 miliard dolarů, zatímco počet e-koloběžek se více než zdvojnásobí na 1,64 miliardy dolarů.
UBS má Uber a Baidu zařazeny jako nákupy v kategorii spolujízdy, což je odvětví, které by mohlo mít velký přínos, pokud by samořízená auta mohla fungovat ve velkém měřítku, zatímco Tesla a Ferrari jsou v první skupině akcií elektromobilů. Tesla je také mezi společnostmi, které pracují na schopnosti samořízení.
„Na technologii se stále pracuje, ale většina vlád podporuje inovace a výhody, které s sebou SDV přinášejí, i když klade přísné požadavky na testování,“ uvádí se v poznámce UBS.
A zatímco v roce 2026 se očekává, že počet elektrických nebeských taxíků, neboli vozidel s kolmým startem a přistáním, bude stále malý, do roku 2030 UBS předpokládá více než 100 milionů letů ročně. Podle UBS by tato vozidla mohla nahradit lety na krátké vzdálenosti pro bohaté.
„Letecké společnosti mají potenciální zájem o provozování kyvadlové dopravy eVTOL. Vidíme také určitou poptávku po meziměstské dopravě, která by převzala podíl od soukromých letadel/jízdenek na vlak první třídy. A konečně, jednotlivci s vysokými příjmy se mohou rozhodnout pro nákup eVTOL/využití služby pro osobní mobilitu namísto vrtulníků. Příkladem takového trhu může být Brazílie, kde služby vrtulníků často využívají vysoce majetní jednotlivci,“ uvádí se v poznámce.
UBS má nákupní rating pro francouzského leteckého giganta Airbus pro tuto oblast, ale na trhu jsou i menší, čistě herní možnosti, jako je Vertical Aerospace a Joby Aviation, které mohou být pro investory rizikovější a výnosnější.
Zdroj: Reuters
Za rostoucí kategorii jsou považovány také menší dopravní prostředky, jako jsou elektrické skútry a motocykly.
V případě motocyklů a dalších menších vozidel se očekává, že se bude dařit indickým a japonským společnostem, jako je Suzuki, ale UBS uvádí i Polaris jako nákupní.
Společnost Polaris Industries je výrobcem sněžných skútrů, čtyřkolek a elektrických vozidel. Sídlí ve městě Medina ve státě Minnesota v USA. Společnost vyrábí motocykly také prostřednictvím své dceřiné společnosti Victory Motorcycles a dceřiné společnosti Indian Motorcycle, kterou získala v dubnu 2011.