Goldman Sachs upřednostňuje Teslu a GM i v době ekonomického zpomalení

Goldman Sachs zvýšil své prognózy prodeje elektromobilů a věří, že Tesla a General Motors budou z tohoto trendu těžit.

V úterý tento gigant z Wall Street ve své výzkumné zprávě uvedl, že v roce 2024 bude ve Spojených státech 13,5 % všech prodaných automobilů tvořit elektromobil na baterie, zatímco předchozí prognóza hovořila o 12,5 %. Očekává také, že podíl vozidel BEV na celkových prodejích se bude v budoucnu stále zvyšovat: 20 % v roce 2025, 50 % v roce 2030 a 85 % v roce 2040.

Zákon o snížení inflace, který v srpnu podepsal prezident Joe Biden, podle Goldman Sachs zvýhodní výrobce automobilů, jako jsou Tesla a GM, daňovými úlevami v hodnotě 7 500 USD na jeden vůz.

Podle Bílého domu budou mít na daňovou úlevu nárok pouze výrobci automobilů, kteří splní přísná kritéria, jako je například to, že jejich finální montážní závody se nacházejí v Severní Americe a velká část komponentů baterií pochází z tohoto kontinentu.

Podle analytiků banky tato omezení znamenají, že Tesla má potenciál z programu těžit, protože společnost již vyrábí automobily i baterie ve Spojených státech.

Zdroj: Getty Images

„Tesla by teoreticky mohla zvýšit ceny v USA při zachování všech ostatních podmínek, pokud by její vozidla nyní splňovala podmínky pro získání úvěrů,“ uvedli analytici a naznačili, že společnost by mohla daňové úlevy shrábnout do své kapsy jako zisk při zachování nezměněných cen pro spotřebitele.

Tesla se však může rozhodnout snížit ceny tím, že přenese úspory z efektivity výroby, uvedli analytici.

Goldman Sachs uvedl, že nyní očekává, že Tesla v roce 2024 vyrobí celosvětově 2,4 milionu vozů, což je více než předchozí prognóza 2,275 milionu.

Z poznámky pro klienty vyplynulo, že americká investiční banka má pro Teslu nákupní rating s 12měsíční cílovou cenou 305 USD, což představuje 40 % nárůst oproti současným úrovním obchodování. Akcie společnosti Tesla se v letošním roce propadly o více než 38 %.

Podle zprávy budou daňové úlevy přínosem i pro společnosti GM a Ford, i když jen „mírně“.

Obě automobilky by podle výzkumné zprávy mohly díky daňovým úlevám modernizovat stávající infrastrukturu a vybudovat nové výrobní závody na výrobu elektrických vozidel s nižšími náklady.

Goldman Sachs stanovil cílovou cenu pro akcie General Motors s ratingem „buy“ na 42 USD, což znamená 30% nárůst oproti současné ceně akcií. Ford měl mezitím „neutrální“ rating s cílovou cenou 13 dolarů – pouze dolar a padesát centů nad současnou cenou akcií.

Výhled pro celé odvětví
Akciové trhy byly v minulosti nevlídné k zavedeným automobilkám v době hospodářského zpomalení, a to z dobrého důvodu.

Jsou často první, kdo čelí spotřebitelské sekerce, protože jsou druhým největším nákupem po bydlení a jsou velmi citlivé na diskreční výdaje.

Údaje o prodeji bydlení, které jsou rovněž silně korelovány s prodejem vozidel, podle Goldmana ukazují na chmurný obrázek. Index Národní asociace stavitelů domů tento měsíc klesl o 6 bodů na 49 bodů, což představuje osmý měsíční pokles v řadě.

„Domníváme se, že klíčové ukazatele poptávky na koncových trzích automobilů a průmyslu jsou obecně slabé a/nebo zpomalují. Přitom je důležité poznamenat, že některé trhy byly cyklicky oslabeny v důsledku omezení nabídky, například automobilový trh,“ uvedli analytici.

V jejich zprávě se uvádí, že údaje o návštěvnosti vyhledávače Google ukazují, že spotřebitelská poptávka po nových vozidlech zůstává „na solidní absolutní úrovni“, ale upozorňují, že ne všechny automobilky pravděpodobně zažijí příznivých několik měsíců.

„U výrobců OEM bychom byli i nadále selektivní, protože cena a mix budou v roce 2023 pravděpodobně představovat protivětry, protože nabídka/poptávka se obecně zmírňuje, a preferujeme TSLA a GM,“ uvedli.