Výletní společnost má za sebou několik těžkých let. Je připravena na návrat?
Celé odvětví výletních plaveb zažilo opravdu špatnou pandemii. Od března 2020 do července 2021 nemohly výletní lodě vyplouvat z přístavů ve Spojených státech. Neplout však neznamená nemít výdaje.
I s kostrovou posádkou je potřeba hodně lidí, aby se výletní loď udržela na moři. Dlouhodobé kotvení nepřipadalo v úvahu, protože přístavišť prostě není dost a místo v docích stojí peníze. To v podstatě zanechalo společnosti Royal Caribbean (RCL), Carnival Cruise Lines (CCL), Norwegian Cruise Lines (NCLH) a další výletní lodě, které operují z amerických přístavů, ve velmi nejisté situaci.
Dluhy se hromadily a peněz přicházelo velmi málo. Cestující si stále rezervovali plavby, ale nebyla žádná záruka, že se tyto plavby skutečně uskuteční. To nutilo všechny tři společnosti zvyšovat dluhy, snižovat výdaje, kde to bylo možné, a snažit se prostě přežít.
Tato noční můra celého odvětví skončila v červenci 2021, kdy lodě začaly s omezenou kapacitou vyplouvat z amerických přístavů. Cesta zpět byla dlouhá, ale jak se léto přehouplo v podzim, počet cestujících vzrostl, podmínky se normalizovaly (požadavky na masky byly zrušeny) a zdálo se, že situace se uklidnila.
Zdroj: Unsplash
Co se stalo s akciemi Royal Caribbean?
Akcie společnosti Royal Caribbean klesly v období pandemie přibližně o 60 %. Trochu se zotavily, ale k 24. červnu se obchodovaly za 40,55 USD, což není o mnoho více než jejich 52týdenní minimum 34,10 USD. Tato čísla dávají smysl, protože dlouhá odstávka a pomalý restart odvětví zpochybňují jeho budoucnost.
Během tohoto období však Royal Caribbean ve skutečnosti pokračovala ve svém podnikání, i když opatrně. Společnost nikdy nepřestala investovat. To zahrnovalo spuštění výletní lodi Odyssey of the Seas a nové největší výletní lodi na světě Wonder of the Seas během pandemie. Pokračovala také v investicích do svého soukromého ostrova CocoCay a vybudovala novou oblast určenou pouze pro dospělé.
„V oblasti destinací pokračujeme v rozšiřování dokonalého dne na ostrově CocoCay o pláž Hideaway. Díky pláži Hideaway bude dokonalý den na ostrově CocoCay ještě dokonalejší díky zcela novému zážitku, který rozšíří kapacitu ostrova,“ sdělil generální ředitel Jason Liberty během hovoru k výsledkům společnosti za první čtvrtletí.
Společnost Royal Caribbean nesdělila, zda bude Hideaway Beach zpoplatněna příplatkem, nebo zda se bude jednat o bezplatnou zónu určenou pouze pro dospělé, jako jsou palubní bazény Solarium.
Kromě toho výletní společnost buduje také soukromou plážovou destinaci na Paradise Island v Nassau.
Proč je čas koupit akcie Royal Caribbean
Zdroj: Unsplash
Pro společnost Royal Caribbean nebylo snadné pokračovat v investicích v období nulových nebo omezených příjmů. Ale stavba výletní lodi trvá dlouho (asi 12-18 měsíců) a práce na poměrně izolovaných ostrovech také není rychlá.
Liberty (a bývalý generální ředitel/předseda představenstva Richard Fain) museli věřit v dlouhodobé vyhlídky společnosti, aby tyto sázky učinili, tato rozhodnutí by se měla vyplatit, protože Royal Caribbean má více megalomanských lodí než její konkurent Carnival Cruise Lines a cestující chtějí plavby, kde je loď cílem.
Zdá se, že prozíravé je i to, že se podařilo postavit nový CocoCay s vodním parkem, obrovským bazénem a dalšími službami ještě před vypuknutím pandemie. Tento soukromý ostrov, stejně jako podobný, i když jednodušší ostrov v Labadee na Haiti, stejně jako připravovaný projekt v Nassau, poskytují výletní společnosti destinace, které lidé chtějí navštívit a které má pod kontrolou.
To bylo velmi důležité, když se plavba obnovila, ale mnoho přístavů nechtělo lodě navštěvovat kvůli kovidu, ale zůstane to lákadlem i po návratu normálních časů.
Akcie společnosti Royal Caribbean se možná budou zotavovat několik let, ale společnost byla před pandemií solidně zisková. Ve druhé polovině roku 2022 by se měla dostat ze ztráty do zisku a poté, pokud se neobjeví další globální pandemie, by se společnost měla propracovat zpět na pozici přední masové výletní společnosti.
Jedná se o dlouhodobou (možná velmi dlouhodobou) investici, ale cíl cesty by měl stát za to.