Akcie Amazonu se kvůli obavám z recese propadají. Medvědí investoři prodávají své akcie, aby zabránili dalším ztrátám, zatímco býci využívají výprodeje k nákupu se slevou. Zde je důvod, proč mohou být obě strategie správné.
Amazon (AMZN) je tím nejlepším příkladem akcie na horské dráze. Akcie prudce vzrostly v roce 2020, kdy společnost využila své velikosti, aby pohltila vakuum po kamenných obchodech zavřených v průběhu COVID-19.
V roce 2021 začala společnost Amazon vykazovat ztráty produktivity. A v roce 2022 společnost poprvé vykázala ztrátu v hospodářském výsledku.
Nyní Bezosův impozantní projekt rozděluje býky a medvědy, a tak se nabízí otázka: Je AMZN vhodnou volbou pro nákup nebo prodej? Odpověď může být obojí.
E-commerce vykazuje známky únavy
Příjmy Amazonu z elektronického obchodování lze rozdělit na internetové obchody, fyzické obchody, prodejce třetích stran, předplatitelské služby a reklamu.
Internetové obchody vykazují jasné známky nasycení, protože v posledních čtyřech čtvrtletích nepředstavovaly žádný významný růst.
Na druhou stranu fyzické obchody a prodejci třetích stran rostou. Stále se však jedná o podniky s nízkou marží, které vyžadují masivní investice bez krátkodobé ziskovosti.
A investovat výhradně na dlouhou dobu je v dnešní době poměrně nákladné: V prvním i druhém čtvrtletí se provozní cash flow Amazonu meziročně snížilo o 40 %.
V důsledku toho byla společnost se sídlem v Seattlu nucena uzavřít dva ze svých skladů a také upustit od plánů na otevření 42 nových skladů. Dále ukončila provoz své telezdravotní služby Amazon Care, uzavřela nedostatečně výkonné kamenné prodejny a pro rok 2022 zmrazila přijímání zaměstnanců ve společnosti. Ano, doba je úsporná.
Růst odolný vůči inflaci
Zdroj: Unsplash
Když investoři sledují pád segmentu elektronického obchodování společnosti Amazon, mohou se domnívat, že společnost jako celek je špatnou investicí. Tento gigant se sídlem v Seattlu má však jednu zvláštnost: Většina jeho příjmů pochází z elektronického obchodu, ale zisky plynou z jeho cloudové výpočetní činnosti, Amazon Web Services (AWS).
Protože AWS je skutečným tahounem zisku Amazonu, není růst příjmů z elektronického obchodu zdaleka tak důležitý jako hotovost, kterou přináší cloudová odnož. A dobrou zprávou je, že AWS roste nejméně o 30 % ročně, a to i v době obav z hospodářské recese.
Takto vysoce maržový a rychle rostoucí byznys začíná být těžké ignorovat. Vzhledem k tomu, že Amazon zůstává lídrem cloudového odvětví, býčí investoři věří, že cloudová odnož vykompenzuje svou sestru z oblasti elektronického obchodu.
Na časovém horizontu záleží
Jak e-commerce společnost Amazon, tak její jednotka pro cloudové výpočty dominují svým trhům. Amazon vlastní více než 40 % amerického trhu elektronického obchodování a třetinu trhu cloudových služeb. Přesto se první z nich potýká s problémy s růstem a vytvářením reálných příjmů, zatímco druhá má obojí.
Který scénář se tedy zdá pravděpodobnější: segmenty elektronického obchodování odčerpávající ziskovost, kterou přináší AWS, nebo obrovské množství hotovosti AWS, které zvedá elektronické obchodování? Osobně se domnívám, že odpověď závisí na načasování.
V krátkodobém horizontu e-commerce skutečně odčerpává ziskovost AWS a může tomu tak být i nadále. Přesto je problém elektronického obchodování společnosti Amazon spíše vnější než vnitřní, a to v důsledku vlivu makroekonomických podmínek. Těžko to bude trvat věčně.
Proto lze s jistotou říci, že Amazon stále vystupuje jako perspektivní investice z dlouhodobého hlediska.