Po dvou po sobě jdoucích čtvrtletích poklesu počtu předplatitelů Netflix (NFLX) právě ukázal, že jeho růstový příběh není mrtvý.
Ve třetím čtvrtletí přibylo 2,4 milionu předplatitelů, což je více, než předpokládal odhad 1 milionu. To a výhled na čtvrté čtvrtletí, který počítá s dalšími 4,5 milionu nových předplatitelů, vyvolalo na trhu jásot.
Počet předplatitelů Netflixu vzrostl ve všech čtyřech regionech, přičemž obzvláště silný růst zaznamenal v asijsko-pacifickém regionu, kde přibylo 1,43 milionu nových členů a kde je stále velký trh, na který je třeba proniknout. Ačkoli návrat k růstu počtu předplatitelů poskytl společnosti tolik potřebné dobré zprávy, nebyla to jediná věc, která hýbala akciemi.
Zdroj: Unsplash
Přichází reklama
Pouhých šest měsíců poté, co Netflix oznámil svůj záměr spustit reklamní byznys, má být začátkem listopadu spuštěna jeho reklamní vrstva. Bude spuštěna ve 12 zemích, které dohromady tvoří 75 % výdajů na reklamu v televizi a streamingu, což představuje oslovitelný trh v hodnotě 140 miliard dolarů.
Základní úroveň s reklamou bude o 20 % až 40 % levnější než současný základní tarif a bude obsahovat pět minut reklamy za hodinu. V USA bude základní tarif s reklamou stát 6,99 USD měsíčně, zatímco základní tarif bez reklam 9,99 USD měsíčně.
Vedení společnosti uvedlo, že neočekává, že by reklamní úroveň měla zásadní vliv na výsledky za čtvrté čtvrtletí, protože byla spuštěna v polovině čtvrtletí a že bude trvat nějakou dobu, než se vytvoří základna předplatitelů reklamní úrovně.
Je pochopitelné, proč vedení společnosti snižuje očekávání ohledně nového podnikání, ale i tak by to mohl být pro Netflix významný zdroj zisku. Připojená televize neboli streamování řízené reklamou je pro značky jednou z nejcennějších forem reklamy, protože je cílená, založená na videu a probíhá na velké obrazovce. Netflix má také obrovské publikum, což z něj dělá atraktivního partnera pro inzerenty, a digitální reklama bývá v měřítku vysoce ziskovým byznysem, jak ukázaly podniky jako Google a Facebook.
Zdroj: Unsplash
Lék na sdílení hesel
Netflix čeká ještě jedna významná změna. Po letech, kdy se hovořilo o řešení sdílení hesel, společnost nyní zavádí plán, jak se s tímto problémem vypořádat. Vedení společnosti uvedlo, že hodlá nabídnout těm, kteří používají účty jiných předplatitelů Netflixu, možnost přenést jejich profil do vlastního účtu. Původní předplatitel jim pak může vytvořit podúčet, pokud za ně chce platit.
Netflix neuvedl, kolik si bude účtovat za podúčty, ale tento krok by měl výrazně zvýšit jeho zisky, protože výpůjčky pod heslem jsou v současné době nemonetární. Pro společnost je to v podstatě beznákladový zdroj příjmů.
Pro Netflix jsou tyto dvě změny natolik významné, že společnost mění způsob poskytování pokynů. Nebude se již řídit růstem počtu předplatitelů, ale zaměří se na finanční ukazatele, jako jsou tržby, provozní výnosy a zisk na akcii. To je odklon od tradičního zaměření společnosti i Wall Street na růst počtu předplatitelů jako nejdůležitějšího způsobu hodnocení výkonnosti společnosti.
Vzhledem k tomu, že příjmy z reklamy a sdílení účtů se zvyšují, je logické snižovat růst počtu předplatitelů, ale toto rozhodnutí se zdá být také přiznáním, že růst počtu předplatitelů se nikdy nepřiblíží úrovni před pandemií, kdy společnost získávala téměř 30 milionů předplatitelů ročně.
Zdroj: Shutterstock
Je nyní Netflix výhodné koupit?
Netflix se vyhnul nejhoršímu scénáři, když ve třetím čtvrtletí zaznamenal lepší než očekávaný růst počtu předplatitelů a ve čtvrtém čtvrtletí plánuje ještě vyšší růst.
Z výsledků je zřejmé, že akcie byly po poklesu počtu předplatitelů na začátku roku přeprodané a bylo chybou se domnívat, že příběh růstu je u konce. Ačkoli růst počtu předplatitelů je možná pomalejší než v minulosti, akcie se i po 14% skoku stále jeví jako podhodnocené a obchodují se v poměru cena/zisk na úrovni 27 na základě očekávaného letošního zisku.
Společnost zůstává lídrem v odvětví streamingu a její vedení ve čtvrtletním dopise akcionářům uvedlo, že podle něj všichni její konkurenti prodělávají. Pokud je to pravda, znamená to, že Netflix má významnou konkurenční výhodu před novými účastníky streamingu, a zdá se, že se společnosti podaří odblokovat mnohamiliardový zdroj příjmů z reklamy a díky sdílení účtů také zvýšit svůj hospodářský výsledek.
Ačkoli se zdá, že nejlepší časy růstu má Netflix za sebou, potenciál růstu díky novým zdrojům příjmů stále převažuje nad rizikem poklesu akcií v důsledku dozrávání trhu a nové konkurence. Nyní je vhodná doba na nákup akcií streamovací společnosti.