Elektromobily (EV) se staly nejrychleji rostoucím segmentem automobilového průmyslu, který se v loňském roce více než zdvojnásobil a celosvětově dosáhl 6,8 milionu vozidel. To dává elektromobilům tržní podíl vyšší než 8 %, což je trojnásobek toho, co bylo v roce 2019, před pandemií COVID. Trh našel podporu v politické politice, ale především ve zdokonalování technologie a výroby baterií, díky nimž se elektromobily pomalu stávají cenově konkurenceschopnějšími.
Výsledkem je, že společnosti vyrábějící elektromobily představují pro investory do budoucna spoustu příležitostí. Automobily jsou nezbytnou součástí moderního života a elektromobily představují pro toto odvětví vysoce růstovou špičku, jejíž tempo růstu se zrychluje.
V této souvislosti jsme využili platformu TipRanks a vyhledali podrobnosti o dvou akciích elektromobilů, které investorům nabízejí hattrickovou příležitost: hodnocení Buy od analytiků z ulice, trojciferný růst v nadcházejícím roce a vstupní náklady pod 5 USD za akcii. Pojďme se do nich ponořit a podívat se na každou z nich spolu s komentářem analytiků.
Xos (XOS)
Začneme společností Xos, výrobcem elektromobilů, který se specializuje na elektrické nákladní vozy. Z této oblasti se stává obzvláště silná nika pro elektromobily, protože elektrické nákladní vozy mohou být optimalizovány pro městské rozvážkové trasy, přičemž se zdržují v relativně krátkém okruhu od své provozní základny a nabíjecích stanic. Jedná se o způsob provozu, který se dobře hodí pro doručování na „poslední míli“ a obchází hlavní stížnost, že elektromobily nejsou schopny provozu na dlouhé vzdálenosti. Na toto prostředí se zaměřila společnost Xos.
Společnost Xos zahájila svou činnost v roce 2016 a pracuje na návrhu a výrobě plně elektrických středně těžkých a těžkých užitkových vozidel, pohonných systémů pro tato vozidla a nabíjecí infrastruktury pro jejich podporu. Společnost se může pochlubit vlastním bateriovým systémem, nazvaným X-Pack, který se hodí spolu s modulárním podvozkem, rovněž vlastním, nazvaným X-Platform. Společnost sama sebe popisuje jako „tvůrce ekosystému elektrických nákladních vozidel pro současnost“.
Zdroj: Getty Images
Společnost je na burze necelý rok, na veřejné trhy, na index NASDAQ, vstoupila v srpnu 2021 prostřednictvím transakce SPAC. Tato obchodní kombinace se společností NextGen Acquisition Corporation přinesla společnosti Xos přibližně 216 milionů dolarů nového kapitálu. Akcie společnosti se začaly obchodovat za 9,20 USD a od té doby klesly o 76 %.
Stejně jako mnoho jiných výrobců elektromobilů v rané fázi vývoje začala společnost Xos teprve nedávno generovat značné příjmy. V 1Q22 dosáhl nejvyšší zisk společnosti 7 milionů USD, zatímco čistá ztráta činila 21,2 milionu USD. Společnost zaznamenala výrazný nárůst předobjednávek, kterých bylo ve čtvrtletí celkem více než 350, a uskutečnila důležité dodávky významným zákazníkům, jako jsou UniFirst a FedEx. Dodávky společnosti FedEx zahrnovaly 15 vozidel pro pět pozemních operátorů v oblasti jižní Kalifornie a Xos se nyní může pochlubit celkem 550 nevyřízenými objednávkami pro tuto doručovací společnost. Ačkoli společnosti Xos ubývají finanční prostředky, stále si udržuje solidní hotovostní pozici ve výši 129,7 milionu USD.
Podle analytika společnosti Northland Donovana Schafera to vše dává dohromady společnost vyrábějící elektromobily, která stojí za to, aby se na ni někdo podíval.
„Zatímco původní prognózy z roku 2020 byly velmi agresivní – počítaly s náběhem, který by dosáhl ~2 000 vozidel v roce 2022 a ~9 000 vozidel v roce 2023 – zmenšená čísla v našem modelu naznačují, že akcie jsou na těchto úrovních atraktivně oceněny,“ poznamenal Schafer.
Celkově tak akcie XOS podle Schafera stojí za rating Outperform (tj. Buy), přičemž jeho cílová cena 5 USD znamená ~133% potenciál růstu v příštích 12 měsících.
Akcie XOS mají v evidenci 3 nedávná hodnocení analytiků a všechna jsou pozitivní, což podporuje konsenzuální hodnocení Strong Buy. Akcie se prodávají za 2,15 USD a průměrná cílová cena 7 USD naznačuje růst o ~226 % z této úrovně.
Lion Electric Company (LEV)
Další akcie, Lion Electric, se rovněž zaměřuje na komerční část trhu s elektromobily. Společnost Lion nabízí 7 plně elektrických školních a městských autobusů, které jsou prodávány společně se středně těžkými a těžkými nákladními elektrickými vozidly. Společnost Lion však nekončí u vozidel; nabízí také náhradní díly a služby, infrastrukturu nabíjecích stanic a financování nákupu. Dohromady to dělá ze společnosti Lion se sídlem v Kanadě jednu z největších společností v oblasti elektrických vozidel na severoamerickém trhu.
V rámci odlišení od konkurence nabízí společnost Lion své produkty jako řešení na klíč pro své zákazníky, a to v podobě balíčků, které zahrnují školení řidičů a techniků. Tento přístup byl obzvláště úspěšný na trhu školních autobusů, kde si školní obvody obvykle zajišťují údržbu svého vozového parku samy.
Začátkem května společnost Lion zveřejnila své výsledky za 1. čtvrtletí roku 22 a vykázala výrazný nárůst v několika důležitých ukazatelích. Klíčovým z nich byl masivní meziroční nárůst počtu dodaných vozidel, a to z 24 v prvním čtvrtletí roku 2021 na 84 v poslední zprávě. Tento 3,5násobný nárůst ukazuje, že společnost Lion dělá pokroky ve zvyšování svých výrobních kapacit. Silné dodávky poháněly meziroční růst tržeb z 6,2 milionu dolarů na 22,6 milionu dolarů. S nárůstem horní linie zaznamenala společnost Lion pokles hrubé ztráty, a to z 1,8 milionu USD v předchozím čtvrtletí na 900 tisíc USD na konci 1Q22. Do budoucna se Lion může pochlubit objednávkami na 2 422 vozidel v hodnotě přibližně 600 milionů USD.
Zdroj: Getty Images
Na konci 1. čtvrtletí společnost Lion rovněž vykázala solidní rozvahu. Společnost měla v hotovosti a likvidních aktivech 155,5 milionu USD a k dispozici revolvingový úvěr až do výše 200 milionů USD. Kromě toho se společnost může spolehnout na podporu kanadské federální vlády a vlády provincie Quebec ve výši 100 milionů kanadských dolarů.
Analytik společnosti Roth Capital Craig Irwin upozorňuje na několik bodů, které naznačují střednědobé až dlouhodobé zisky společnosti Lion EV, ale na prvním místě je to silná pozice společnosti, která může těžit z vládních dotací a zakázek v USA.
„Financování školních autobusů EV ve výši 5 miliard dolarů v rámci zákona o infrastruktuře by mělo poskytnout významný vítr do plachet pro aktivitu na trhu ve 2. pololetí roku 2022 a očekáváme, že první přidělení voucherů bude oznámeno již v říjnu 2022. Vyplácení finančních prostředků ve výši 500 milionů dolarů v roce 2022 bylo zahájeno v pátek 20. května a bude zahrnovat financování až do výše 375 000 dolarů na autobus, což pokryje až veškeré náklady na nový EV School Bus ve zvláštním okrese, nebo 250 000 dolarů na autobus pro ostatní oblasti. Tyto federální dotace by měly přinejmenším srovnat náklady s konvenčními dieselovými autobusy, přičemž všechny výhody plynoucí z o 60 % nižší údržby a o 80 % nižších nákladů na palivo připadnou kupujícím,“ vysvětlil Irwin.
Za tímto účelem Irwin zaujímá vůči společnosti Lion býčí pozici s ratingem Buy a cílovou cenou 13 USD, což znamená 174% potenciál růstu v nadcházejících měsících.
To je tedy pohled společnosti Roth Capital, nyní se zaměřme na zbytek ulice: LEV má 3 „kupní“ a 2 „držící“ doporučení, která se spojují v mírné „kupní“ hodnocení. Průměrná cílová cena 9,50 USD naznačuje roční zisk ~101 % ze současné ceny akcie 4,73 USD.