Pro automobilový průmysl to byl rok plný výkyvů: rostoucí úrokové sazby, ekonomická nejistota a nedostatek čipů, který ztěžoval tvorbu zásob. Zatímco městský rival Ford Motor Company (F), General Motors (GM), do značné míry ohromil Wall Street dobrými výsledky za třetí čtvrtletí, třetí čtvrtletí Fordu bylo širší škálou dobrého, špatného i ošklivého. Pojďme se do toho ponořit.
Dobré zprávy
Až budou investoři procházet výsledky Fordu za třetí čtvrtletí, určitě je zaujme zlepšující se cash flow. Provozní peněžní tok společnosti Ford ve třetím čtvrtletí činil 3,8 miliardy dolarů a upravený volný peněžní tok dosáhl 3,6 miliardy dolarů, což bylo způsobeno silnou tvorbou hotovosti v automobilovém průmyslu.
Zlepšené peněžní toky dodaly vedení společnosti důvěru, aby zvýšilo svůj celoroční cíl upraveného volného peněžního toku na 9,5 až 10 miliard USD, což je výrazný nárůst oproti předchozím odhadům ve výši 5,5 až 6,5 miliardy USD.
Zdroj: Getty Images
Pro investory je samozřejmě dobrá zpráva, že společnost z kapitálově náročného odvětví má takový tok hotovosti, ale tento tok hotovosti také pomohl zvýšit hotovost a likviditu Fordu na 32 a 49 miliard dolarů – což je vzhledem k nejistotě ohledně ekonomiky a poptávky po vozidlech na obzoru příjemný polštář.
Kromě hotovostního polštáře pomáhá cash flow podporovat hodnotnou čtvrtletní dividendu ve výši 0,15 USD, která dosahuje zdravého výnosu 4,49 %.
Pro investory je také důležité, aby si uvědomili, že se nejedná o jednorázový výkyv, protože Ford dlouhodobě vykazuje konzistentní volný peněžní tok.
I když zlepšující se cash flow bylo dobrou zprávou a umožnilo společnosti přečkat ekonomickou nejistotu a investovat do růstu prostřednictvím vývoje a redesignu své modelové řady, ne vše ve zprávě Fordu za třetí čtvrtletí bylo tak skvělé.
Zdroj: Reuters
Špatné zprávy
Po bouřlivém roce v automobilovém průmyslu investory pravděpodobně nepřekvapí, že nedostatek čipů opět způsobil bolesti celému sektoru. Tyto výpadky v dodávkách způsobily, že na konci září bylo zhruba 40 000 vozidel, která jsou vyrobena, ale čekají na náhradní díly.
Narušení dodavatelského řetězce stálo společnost Ford zhruba 1 miliardu dolarů v podobě vyšších než očekávaných plateb dodavatelům, což není dobrá zpráva, ať už se to vezme jakkoli.
Pozitivní zprávou je, že Ford očekává dokončení těchto vozů a jejich prodej dealerům během čtvrtého čtvrtletí.
Společnost Argo AI, začínající firma zabývající se samořízenými vozidly, která byla z velké části podporována společnostmi Ford a Volkswagen Group, oznámila, že ukončí svou činnost poté, co se jí nepodařilo získat nové investory. Tento vývoj způsobil, že Ford zaznamenal obrovské nepeněžní znehodnocení investice do společnosti Argo ve výši 2,7 miliardy dolarů před zdaněním a způsobil čistou ztrátu 827 milionů dolarů během třetího čtvrtletí společnosti Ford.
Nejenže to byla obrovská rána pro hospodářský výsledek Fordu, ale také to přimělo vedení ke změně strategie vývoje autonomních vozidel.
Namísto vývoje rozsáhlých pokročilých asistenčních systémů pro řidiče (ADAS) úrovně 4, které jsou nyní podle společnosti daleko od ziskovosti a rozsahu, se společnost zaměří na vývoj systémů úrovně 2 a 3 – tyto systémy by mohly přinejmenším zajistit lepší uživatelský komfort ve vozidlech Ford.
Zdroj: Getty Images
Pointa
Ačkoli odpis projektu Argo v současnosti bolí, z dlouhodobého hlediska se může ukázat jako moudré rozhodnutí. Vedení společnosti nyní věří, že může počkat, až tuto drahou technologii, která podle něj ještě zdaleka nepomůže společnosti generovat smysluplné zisky, vyvinou jiní.
Celkově se společnosti Ford podařilo navzdory problémům v dodavatelském řetězci zvýšit nejvyšší tržby o 10 % a zároveň zlepšit peněžní toky a znovu se zaměřit na nákladný vývoj autonomních vozidel. I když třetí čtvrtletí nebylo tak oslnivé jako u jeho městského rivala General Motors, stále se jednalo o solidní čtvrtletí uprostřed roku plného nejistoty a je důkazem, že se vedení zaměřuje na rozmístění kapitálu nebo snižování ztrát způsobem, který je výhodný pro investory.