Společnost Meta intenzivně investuje do světa metaverza/AR/VR, zatímco růst jejích příjmů z reklamy je stále nestabilní.
Meta Platforms (NASDAQ:META), formálně známá jako mateřská společnost Facebooku, má dvě protiváhy dlouhodobé investiční teze, což z ní činí jednu z nejzajímavějších potenciálních dlouhodobých příležitostí s vysokým zhodnocením.
Negativní stránkou věci je nedávná změna ze strany společnosti Apple (AAPL) týkající se zabezpečení aplikací, což znamená, že Facebook, resp. společnost Meta, není schopna tak efektivně zpeněžit své uživatele za účelem získání příjmů, což má a bude mít v dohledné době za následek pokles příjmů z reklamy.
Pozitivní stránkou věci je, že společnost se již delší dobu objevuje na trhu Metaverse/AR (rozšířená realita)/VR (virtuální realita) a je jedním z předních hráčů v tomto odvětví. Tento trh se v příštích deseti letech nebo dvou letech rozroste a jeho hodnota by mohla dosáhnout bilionů dolarů.
Zdroj: GI
Skutečnou otázkou pro investory za předpokladu, že se tok příjmů z metaverza uskuteční, je, zda současný tok příjmů společnosti z reklam na její platformě sociálních médií stačí na to, aby se udržela při rozumném ocenění, dokud se jiný tok příjmů nestane dostatečně významným, aby ospravedlnil investice.
Pojďme si je rozebrat.
Negativa: Klesající organické příjmy
Pro investory do Meta/Facebook to není nic nového. Společnost do značné míry spoléhá na sledování aktivity uživatelů na různých platformách, aby mohla efektivněji cílit reklamu na zmíněné uživatele. Nedávná změna těchto pokynů ze strany společnosti Apple, která umožňuje uživatelům odmítnout sdílení těchto údajů napříč platformami, omezila schopnost společnosti provádět tuto efektivní reklamu, což vedlo k tomu, že inzerenti buď upustili od svých výdajů na platformě, nebo je přehodnotili.
To mělo za následek, že tržby společnosti nesplnily očekávání a oproti předchozím letům poklesly a cena akcií společnosti výrazně klesla. Důvodem je skutečnost, že se společnost obchodovala za vyšší násobky vzhledem k dříve předpokládanému vysokému tempu růstu tržeb a zisku na akcii – obojí bylo sníženo.
I nyní, kdy analytici očekávají, že se srovnatelný pokles tržeb poněkud obrátí a že společnost v příštích několika letech vykáže mírný skok v tržbách a zisku, se toto tempo růstu zpomalí.
Zdroj: Reuters
Sečteno a podtrženo – i když se růst příjmů z dlouhodobého hlediska zpomaluje z hlavních organických příjmů společnosti ze sociálně-mediální reklamy, mají více než dost zdrojů na to, aby se dostali na místo, kde jsou rozmanitější společností. Ponořme se do čísel.
Za prvé, i kdyby společnost nedosáhla dříve zmíněných očekávání, stále má k dispozici neuvěřitelných 12,7 miliardy dolarů v hotovosti a ekvivalentech a dalších 27,8 miliardy dolarů v krátkodobých investicích, což dohromady činí více než 40 miliard dolarů likvidních hotovostních rezerv. I kdyby jejich hrubý zisk klesl z 95 miliard na 80 miliard dolarů, jejich hotovostní rezervy je mohou udržet po celé přechodné období, vzhledem k tomu, že vynakládají přibližně 50 miliard dolarů na provozní náklady, které lze jistě snížit, jak společnost uvedla.
V příštím čtvrtletí chtějí snížit náklady asi o 10 %, což znamená, že společnost ušetří na těchto nákladech asi 5 miliard dolarů, a v případě potřeby mohou jít jistě ještě dál.
Dalším pozitivem je, že společnost má nulový dlouhodobý dluh, což znamená, že na krátkou dobu během přechodného období mají možnost využít tyto trhy, zejména pokud se dostaneme do recese a úrokové sazby se vrátí zpět k řešení, což je může snadno udržet v období 2030 až 2040, kdy plně přijmou metaverse, AR & VR.
Podle odborníků na trh bude metaverze růst velmi vysokým tempem a do roku 2029 dosáhne více než 1,5 bilionu dolarů, přičemž poroste tempem téměř 48 %. Toto odvětví se dělí na tři části: software/platformu, hardware a služby. Společnost Meta se tak či onak zabývá všemi třemi, což znamená, že má potenciál mít nohu v každém segmentu a maximalizovat svůj dopad.