Levnější modely Lucid Air a chystané SUV by měly vzbudit zájem zákazníků

Společnost Lucid Group Inc. (LCID) oznámila dvě nové, levnější verze svého prvního elektromobilu Lucid Air Dream s výkonem 1 111 koní a dojezdem až 520 mil.

Nové úrovně výbavy Air Pure za 87 400 USD a Air Touring za 107 400 USD mají nižší cenovku, ale také nižší výkon. Nabízejí dojezd 410, resp. 425 km, což není vůbec špatné. Připojují se k modelu Air Grand Touring za 154 500 USD s dojezdem 516 mil a k připravovanému modelu Air Sapphire za 249 000 USD.

Rozšiřující se působnost na trhu

Díky tomu, že počáteční cena modelu Lucid Air je nižší než šestimístná částka a zároveň si zachovává výkon na špičce své třídy, jsou produkty Lucid mnohem dostupnější pro většinu zájemců o luxusní vozy. Podle společnosti Cox Automotive zaplatili spotřebitelé v říjnu 2022 za luxusní vůz v průměru 66 645 USD. A rozšiřující se modelová řada společnosti Lucid přichází v době, kdy podíl trhu s luxusními vozy vzrostl v první polovině roku 2022 na 17,3 % prodejů vozidel v USA, zatímco před rokem to bylo 15,8 %. A co víc, v září 2022 vzrostl na 17,9 %, což je historické maximum.

Zdroj: Lucidmotors

Druhá modelová řada

Ještě pozoruhodnější je nedávné představení druhého plně elektrického luxusního vozu, SUV Gravity.

Představitelé společnosti popisují první model, nazvaný Gravity Dream, jako „převlečený supersport“, který bude využívat architekturu vozu Lucid Air, což by mělo minimalizovat výrobní náklady a umožnit sedanu Air i SUV Gravity sdílet výrobní linky v závodě společnosti v Casa Grande v Arizoně.

Podrobnosti o novém voze nebyly zveřejněny, ale společnost Lucid uvedla, že Gravity již získala 30 000 předběžných objednávek, což není špatné na SUV, jehož cena by měla začínat na 169 000 USD. Společnost Lucid hodlá začít přijímat objednávky na své nové SUV počátkem roku 2023 a dodávky se očekávají přibližně o rok později, v prvním čtvrtletí roku 2024.

Zdroj: Lucid

Obavy však přetrvávají

Zda se společnosti Lucid podaří tohoto cíle dosáhnout, se teprve ukáže.

Představitelé společnosti během konferenčního hovoru za třetí čtvrtletí přiznali, že společnost zatím v letošním roce nesplnila své výrobní cíle, ale výkonný ředitel a technologický ředitel Peter Rawlinson očekává, že se problém podaří v nadcházejících měsících vyřešit. Narušení dodavatelského řetězce a problémy s kvalitou provázejí kalifornský start-up elektromobilů, což společnost přimělo snížit objem výroby modelu Lucid Air v roce 2022 na 6 500 vozů, což je téměř třetina původně deklarovaného objemu 20 000 vozů.

Výroba však roste, což je pro začínajícího výrobce automobilů dobré znamení. Ve třetím čtvrtletí dosáhla výroba 2 282 vozů, což je nárůst oproti 1 405 kusům ve druhém čtvrtletí a přináší tržby ve výši 195 milionů dolarů. A společnost očekává, že do konce roku dosáhne předpokládané výroby.

Jak jsme již dříve uvedli, problémem je dynamika rezervací. Počet rezervací se snížil z 37 000 ve druhém čtvrtletí na 34 000 ve třetím čtvrtletí, což představuje 8% pokles za tři měsíce. A provozní ztráta společnosti Lucid se ve 3. čtvrtletí meziročně zvýšila o 38 % na 687,5 milionu USD. Aby společnost Lucid posílila své finanční zázemí, plánuje získat 1,5 miliardy dolarů prodejem nových akcií v hodnotě 600 milionů dolarů prostřednictvím Bank of America, Barclay’s Capital a Citi a 915 milionů dolarů v akciích přidružené společnosti saúdskoarabského veřejného investičního fondu, který je většinovým akcionářem společnosti Lucid.

Zdroj: Reuters

Výhled

Společnost Lucid je na hony vzdálena ziskovosti, což není překvapivé vzhledem k rozvaze společnosti, která se v uplynulém čtvrtletí snížila o 750 milionů dolarů. To je spolu s nadcházejícím rozředěním akcií a snižujícími se rezervacemi znepokojivé.

Pro ty, kteří již investovali, by však zahájení výroby chystaného SUV mělo být pro společnost příležitostí k růstu výroby a prodejů, i když to bude až za více než rok. Současní investoři s delším časovým horizontem by tedy měli sledovat čísla rezervací a výroby. Vzhledem k tomu, že akcie za rok poklesly o 72 %, není nyní čas na prodej, vzhledem k šanci na zhodnocení, byť dlouhodobé. A novinka společnosti Lucid by jí měla poskytnout prodejní výhodu oproti starším a zavedenějším konkurentům. Ale vzhledem k tomu, že do této oblasti vstupují starší automobilky s vlastními luxusními elektrickými SUV, není ani čas na nákup akcií společnosti Lucid.