Maloobchodní prodejci se blíží k nejdůležitějšímu období roku: k svátkům.
Vánoční sezóna, která neoficiálně začíná tento týden Černým pátkem, je nejlépe známá jako období, kdy maloobchodníci dosahují pěkných tržeb. Toto uspořádání je však letos pod tlakem, protože odvětví čelí nejistému makroklimatu.
Zatímco omezení v dodavatelském řetězci, která se datují od Covidu-19, se do značné míry zmírnila, maloobchodníci nyní bojují s rostoucími zásobami a spotřebiteli, kteří nejsou příliš ochotni nakupovat podle vlastního uvážení, protože inflace se pohybuje blízko rekordních hodnot.
„Celkově se domníváme, že inflační tlaky jednoznačně působí na spotřebitele a očekáváme náročnou sváteční sezónu pro oděvní/elektronický obchod ve stále více propagačním prostředí,“ napsal v pondělí ve zprávě klientům Brad Thomas z KeyBanc Capital Markets.
Navzdory tomuto neradostnému obrázku existují některé značky, které jsou nejlépe připraveny přečkat makro bouři a vyjít z tohoto černého pátku v pořádku: ty, které uspokojují spotřebitele, kteří si uvědomují slevy, nebo se zaměřují na bohaté zákazníky.
V oblasti diskontů Thomas upřednostňuje jak Walmart, tak Ollie’s Bargain Outlet a říká, že investoři mohou „hrát v útoku i v obraně v rámci dolarového a diskontního trhu“, pokud budou vlastnit tyto akcie.
Akciím Walmart i Ollie’s se daří lépe než širšímu trhu, který klesl o 16 %, a jejich obchodování vzrostlo o 4,8 %, resp. 15,9 %. Ostatní maloobchodní akcie si nevedly tak dobře, přičemž ETF SPDR S&P Retail sledující tento sektor od počátku roku poklesl o 26,4 %.
Společnost Walmart počátkem tohoto měsíce zveřejnila lepší než očekávané výsledky za třetí čtvrtletí a zvýšila svůj výhled, protože spotřebitelé se obracejí k levnějším potravinám a společnost řeší problémy se zásobami.
Mnoho maloobchodních prodejců se potýká s rostoucími zásobami, které byly vyvolány omezeními v dodavatelském řetězci z dob pandemie a měnícími se preferencemi spotřebitelů, protože se zmírnily výluky.
Vzhledem k této situaci Thomas očekává, že se v letošní sezóně bude nejlépe dařit značkám jako Lululemon, Oxford Industries patřící Tommy Bahama a Nordstrom, které se zaměřují na bohaté zákazníky, a to i v případě, že spotřebitelské výdaje zpomalí.
„Vyzdvihujeme LULU a OXM jako dvě jména, u nichž se zdá, že poptávka zůstává odolná navzdory makroprostředí, přičemž LULU nadále těží z širší ležérnosti oděvů spolu s pokračujícími novinkami a OXM těží ze silných značek a zaměření na oblečení pro letoviska, protože trendy v oblasti cestování zůstávají silné,“ napsal Thomas.
Nižší expozice společnosti Oxford Industries vůči zisku na akcii ve čtvrtém čtvrtletí by ji měla slušně umístit i v letošní prázdninové sezóně. Společnost Nordstrom pravděpodobně čekají propagační akce, ale dřívější pokusy o propracování zásob a zákaznická základna vyšší třídy by ji měly připravit na plavbu v rozbouřených vodách, dodal Thomas.
Z globálních značek a e-commerce, které KeyBanc vybrala, si nejhůře vedly akcie Lululemon, které letos klesly o více než 9 %. Akcie společnosti Nordstrom se v podstatě nezměnily, zatímco akcie Oxford Industries vzrostly o 12,8 %.
Cílová cena společnosti KeyBanc pro Nordstrom ve výši 30 USD naznačuje, že by akcie mohly vzrůst o více než 32 % oproti úterní zavírací ceně.
Společnost Lululemon vykázala za druhé čtvrtletí lepší výsledky na horní i dolní hranici a zvýšila svůj výhled, i když se spotřebitelé potýkali s inflačními tlaky.