Není sporu o tom, že automobilový průmysl se právě nachází uprostřed obrovského přechodu na elektromobily.
Investoři se však oprávněně ptají, zda přechod od spalovacích motorů k elektromotorům bude skutečně potenciálně lukrativní. Já si myslím, že ano, a nyní je vhodná doba pro vstup na trh s elektromobily. Zde je důvod.
Proč je nyní ten správný čas na nákup akcií elektromobilů
Podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) vzroste do roku 2030 podíl nových lehkých vozidel (SUV, osobních a lehkých nákladních automobilů) s elektrickým pohonem z nynějších 13 % na 60 %.
Starší výrobci automobilů již vynakládají desítky miliard dolarů na přechod na elektromobily. Ford (F) uvádí, že do roku 2030 bude 40 až 50 % jeho celosvětové nabídky vozidel plně elektrických, a General Motors (GM) prohlásil, že do roku 2035 bude prodávat pouze vozidla s nulovými emisemi.
Zdroj: Getty Images
Obě společnosti do toho vkládají své peníze – Ford se zavázal vynaložit na dosažení svého cíle 50 miliard dolarů a GM více než 40 miliard dolarů.
Společnost GM je natolik odhodlaná přejít na elektrická vozidla, že nabídla prodejcům, kteří se nechtějí zapojit do revoluce v oblasti elektrických vozidel, možnost odkupu. Také Ford pomáhá svým prodejcům s přechodem a navazuje již na dvě úspěšná uvedení elektromobilů na trh.
A pak je tu poptávka spotřebitelů. Nedávná studie TrueCar ukázala, že téměř 60 % amerických spotřebitelů je otevřeno koupi elektromobilu, což je o 7 % více než v roce 2021.
Potřebujete přesvědčit? Zákon o snížení inflace, který byl schválen na začátku tohoto roku, nabízí pobídky ve výši až 7 500 dolarů na nákup některých nových elektrických vozidel a 4 000 dolarů na nákup ojetých elektrických vozidel. Investoři by neměli přehlížet vliv volných peněz na zvýšení poptávky.
Zdroj: Getty Images
Několik nápadů na akcie EV
Sázíte rádi na koně, který je již vítězem? Tesla (TSLA) by pak mohla být vaší EV akcií. Ve třetím čtvrtletí (vykázaném 30. září) vzrostla výroba vozů společnosti o 54 % na 365 923 kusů a v roce 2023 je na nejlepší cestě vyrábět 2 miliony vozů ročně.
Má také záviděníhodnou hrubou marži téměř 25 % ve srovnání s 15 % u Fordu.
Nebo je pro vás možná lepší čínský automobilový trh. Zde by mohla být dobrou volbou společnost Nio (NIO), která v zemi rozšiřuje výrobu a jejíž dodávky vozů ve třetím čtvrtletí vzrostly o 29 % na 31 607 kusů.
Čína je největším automobilovým trhem na světě a společnosti Nio se již daří – její tržby z prodeje vozidel vzrostly ve třetím čtvrtletí o 38 % na 1,67 miliardy dolarů.
Zdroj: Getty Images
A pokud jste tradicionalisté, možná by vašim potřebám investovat do elektromobilů lépe vyhovoval Ford nebo GM. Tyto společnosti mají tu výhodu, že se zatím nemusejí plně věnovat elektromobilům a zůstávají jednou nohou v obou automobilových světech, zatímco se dokončuje přechod na elektromobily.
A pak je tu společnost Rivian Automotive (RIVN), která nastartovala trh s elektrickými pick-upy. Její akcie se obchodují níže, než byla jejich cena při IPO, a potýkají se s problémy v dodavatelském řetězci a rostoucími cenami. Pociťuje také výrobní bolesti mladého začínajícího automobilového podniku.
Má však také dostatek hotovosti, aby přežila do roku 2025, a přesvědčila Ford i Amazon, aby investovali peníze do jejích nákladních vozů – Amazon si již objednal 100 000 dodávek Rivian EV.
Musíte být trpěliví
Pokud je nyní u akcií EV hvězdička, drobným písmem by zůstalo, že investoři budou muset být velmi trpěliví.
Vyčkávání je základní investiční teze pro dlouhodobé investory, ale je snadné ji ignorovat, když je trh tak volatilní jako nyní.
Zdroj: Nio
Zvládnete dvouciferné procentní poklesy? Protože Tesla se od začátku roku propadla o 51 %, Rivian o 74 %, Nio o 61 % a Ford za stejné období o 36 %. To nemá za cíl vás odradit, ale ukazuje to, že akcie elektromobilů nejsou pro slabé povahy.
Problémy s dodavatelským řetězcem, rostoucí náklady, zvyšující se konkurence a hrozba potenciální recese – to vše způsobuje, že akcie elektromobilů jsou nyní nestabilní.
Navzdory těmto krátkodobým obavám je však zřejmé, že se již nyní přechází od tradičních automobilů k těm na elektrický pohon. A investoři, kteří do tohoto trhu vstoupí nyní, mohou být velmi rádi, že viděli, že přechod na elektromobily přichází roky před jeho dokončením.