Microsoft (MSFT) je jednou z nejrozmanitějších technologických společností na světě, která má přední značky v různých odvětvích. Windows, Office, LinkedIn, Xbox a Azure – mimo jiné – zvýšily dominantní postavení Microsoftu ve světě technologií a vytvořily v rámci jeho podnikání pojistky proti makroekonomickým poklesům.
Od začátku roku 2022 se její akcie propadly zhruba o 24 %, protože výprodej na širším trhu postihl řadu společností. Rostoucí inflace vedla ke snížení spotřebitelských výdajů na techniku, přičemž celosvětové dodávky osobních počítačů se podle IDC ve třetím čtvrtletí roku 2022 snížily o 15 %. Společnost Microsoft však v průběhu loňského roku navzdory ekonomickému protivětru nadále zaznamenávala růst tržeb a provozního zisku.
Zdroj: Unsplash
Vždy je lepší investovat do podniků než do akcií. To vám pomůže najít společnosti, které vám v dlouhodobém horizontu pravděpodobně přinesou značné zisky, a to bez ohledu na ekonomickou situaci. V důsledku toho je rozumné sledovat aktuální informace o špičkových společnostech, jako je Microsoft. Zde jsou tedy tři věci, které byste o ní měli vědět.
1. Je to hvězda cloud computingu
Podle společnosti Grand View Research bude trh s cloud computingem v hodnotě 369 miliard dolarů vykazovat složenou roční míru růstu (CAGR) ve výši 15,7 % nejméně do roku 2030. Platforma cloud computingu Azure společnosti Microsoft má s 21 % druhý největší podíl na trhu, takže je v dobré pozici, aby z celkového růstu trhu dlouhodobě profitovala.
Úsilí společnosti v oblasti cloud computingu se již vyplácí. V prvním čtvrtletí fiskálního roku 2023 vzrostly tržby segmentu Intelligent Cloud společnosti Microsoft meziročně o 20 % na 20,3 miliardy dolarů a provozní výnosy o 17 % na 8,9 miliardy dolarů. Segment výrazně zvýšil příjmy ve čtvrtletí, kdy jeho segment More Personal Computing mírně poklesl. Celkové tržby společnosti přesto vzrostly o 11 % na 50,1 miliardy dolarů, mimo jiné díky Azure.
Zdroj: Microsoft
Společnost Microsoft má v plánu expandovat v oblasti cloud computingu. Generální ředitel Satya Nadela 16. listopadu uvedl, že společnost bude investovat nejméně v 11 nových regionech po celém světě a vybuduje další datová centra. Nadela konkrétně uvedl, že je „velmi optimistický“, pokud jde o Asii, a označil ji za „masivně rostoucí trh“.
2. Síla systému Windows
Jeho operační systém (OS) Windows si přinejmenším od roku 2013 udržuje více než 70% podíl na trhu, a to navzdory přítomnosti operačního systému Chrome OS od společnosti Alphabet a Mac OS od společnosti Apple.
Dominantní postavení společnosti v oblasti operačních systémů významně podpořilo její další činnosti, včetně jejího silného postavení lídra v oblasti platforem podnikových zdrojů (ERP) s aplikací Dynamics 365. Tato produktová řada založená na předplatném zahrnuje aplikace pro všechny aspekty podnikání, jako je marketing, prodej, lidské zdroje, řízení dodavatelského řetězce a další.
Široké využití systému Dynamics 365 vedlo k 28,5% podílu na trhu ERP v hodnotě 50,5 miliardy dolarů, který by měl do roku 2030 dosáhnout 10,7% růstu.
Zdroj: Getty Images
Systém Windows se také stal klíčovým pro hraní počítačových her a je v drtivé většině volbou pro hráče a vývojáře. To podpořilo herní úsilí společnosti Microsoft v rámci její značky Xbox. Společnost v roce 2017 spustila svou platformu Game Pass pro hry Netflix, která funguje na konzolích Xbox a v červnu 2019 se rozšíří i na počítače. Díky tomu se v letech 2020 až 2022 počet předplatitelů Game Pass zvýšil z 10 milionů na 25 milionů.
3. Přesouvá se do reklamy
Společnost Microsoft vstoupila na trh digitální reklamy v roce 2021, když koupila společnost Xandr. V letošním roce společnost učinila významný krok v tomto odvětví, když uzavřela partnerství se společností Netflix, aby mohla exkluzivně spouštět reklamy na nedávno spuštěné vrstvě streamovací společnosti podporované reklamou.
Trh s digitální reklamou zaznamenal v letošním roce mírný pokles, protože podniky omezují rozpočty a reklama je jednou z prvních položek, které se ztrácejí. Tato špatná ekonomická situace však nebude trvat věčně. Podle výzkumného webu Omdia se příjmy z digitální reklamy téměř zdvojnásobí ze 190 miliard dolarů v roce 2022 na 362 miliard dolarů v roce 2027.
Zdroj: Unsplash
Vzhledem k dosavadním úspěchům společnosti Microsoft při vstupu na nové trhy se tato společnost pravděpodobně v příštích několika letech stane významným hráčem v tomto odvětví.
K 30. září činil volný peněžní tok společnosti Microsoft 63,33 miliardy dolarů. Společnost je tak dobře připravena překonat další ekonomický pokles (včetně možné recese v roce 2023) a pokračovat v investicích do svého růstu, ať už se jedná o cloud computing, hry, digitální reklamu nebo jiné hodnotné projekty. To z akcií činí vynikající dlouhodobou investici.