Lepší nákup pro vaše investiční portfolio: Alphabet: vs. Amazon

Výprodej na burze v roce 2022 vedl k tomu, že akcie společností Amazon (AMZN) a Alphabet (GOOG) (GOOGL) se od loňského ledna propadly o 40 až 50 %. Makroekonomický vítr přinesl poklesy v příslušných odvětvích těchto společností a stáhl jejich akcie dolů.

Společnosti Amazon a Alphabet však mají i nadále vedoucí podíly na trhu v lukrativních odvětvích a mají dlouhodobě slibné vyhlídky. Poklesy trhu jen zvýšily atraktivitu jejich akcií.

Ačkoli obě tyto akcie jsou skvělým tipem na nákup nyní a držení na dobu neurčitou, jedna z nich je v současné době výhodnější. Pojďme zjistit, která z nich to je.

Amazon

Po hvězdném růstu akcií v letech 2020 a 2021, který byl důsledkem pandemických výluk, kdy spotřebitelé v drtivé většině případů volili pro své nákupy Amazon, vedlo opětovné otevření v roce 2022 k meziročnímu propadu akcií společnosti o 50 %. Stejně jako mnoho technologických a e-commerce společností trpěly akcie a čtvrtletní výsledky Amazonu v roce 2022 téměř nespravedlivým srovnáním s předchozím rokem. Rok 2023 by však mohl být cestou k nápravě.

Zdroj: Getty Images

Ve třetím čtvrtletí roku 2022 utrpělo podnikání společnosti Amazon v oblasti elektronického obchodování ztráty, protože její severoamerický segment dosáhl tržeb ve výši 78,8 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 20 %, a provozní zisk dosáhl záporné hodnoty 412 milionů dolarů. Mezitím změny měnových kurzů, které vedly k neobvykle silnému dolaru, vedly k tomu, že jeho mezinárodní segment vykázal pokles tržeb o 4,8 % a provozní ztrátu 2,4 miliardy dolarů.

Společnost Amazon v průběhu loňského roku reagovala na své ztráty úspornými opatřeními, například propuštěním 10 000 firemních zaměstnanců, uzavřením nebo zrušením desítek skladů a ukončením projektů, jako je například zdravotnický start-up Amazon Care.

Výkonnost společnosti v oblasti elektronického obchodování v roce 2023 bude záviset na ekonomickém prostředí, které může hrozící recese ještě více snížit. Zde se však hodí rozmanité podnikání společnosti Amazon. Nejatraktivnější součástí společnosti Amazon je její služba cloud computingu Amazon Web Services (AWS), která ve třetím čtvrtletí roku 2022 zaujímala vedoucí 34% podíl na trhu.

Zdroj: Reuters

Ve 3. čtvrtletí 2022 se cloudová platforma podílela na provozních příjmech společnosti Amazon ze 100 %, přičemž AWS vykázala meziroční nárůst tržeb o 27 % na 20,5 miliardy dolarů a provozní příjmy ve výši 5,4 miliardy dolarů. Cloud computing je rychle rostoucí odvětví v hodnotě 368,97 miliardy dolarů, u něhož se do roku 2030 očekává složená roční míra růstu 15,7 %.

Bude trvat nějakou dobu, než e-commerce společnosti Amazon začne opět vykazovat zisky, zejména pokud recese přinese další pokles. Škrty v rozpočtu a prosperující cloud computing by však mohly udržet společnost v růstu, až se dočasný ekonomický vítr přežene. Investice do společnosti Amazon je bezpochyby dlouhodobá, ale nakonec by se mohla vyplatit.

Alphabet 

Rostoucí inflace a úrokové sazby v minulém roce vedly mnoho podniků ke snížení rozpočtů, přičemž reklama byla jednou z prvních položek, která byla omezena. V důsledku poklesu výdajů na digitální reklamu v roce 2022 se akcie společnosti Alphabet za posledních 12 měsíců propadly o 39 %. Krátkodobé poklesy trhu však pozitivní výhled technologického titána nijak neoslabují.

Zdroj: Shutterstock

Přestože téměř 80 % příjmů společnosti Alphabet pochází z reklam na platformách, jako jsou Google, YouTube a Android, společnost nadále vykazovala růst příjmů. Ve třetím čtvrtletí roku 2022 se tržby meziročně zvýšily o 6 % na 69 miliard USD a provozní zisk dosáhl 17,1 miliardy USD.

Navzdory mírnému poklesu reklam na YouTube a v síti Google se mezní nárůst v oblasti vyhledávání, reklamy a služeb pohyboval mezi 2,4 % a 4,2 %. Nejsvětlejším bodem čtvrtletí byl mezitím segment Google Cloud, který vzrostl o 37,6 % na 6,8 miliardy USD.

Nedávný pokles trhu s digitální reklamou může být znepokojivý, ale vedoucí 28% podíl společnosti Alphabet na trhu je stále neuvěřitelně slibný pro její dlouhodobou budoucnost. Výzkum společnosti Omdia odhaduje, že trh s digitální reklamou měl v roce 2022 hodnotu 190 miliard dolarů a do roku 2027 se téměř zdvojnásobí na 362 miliard dolarů. Společnost Alphabet má dobrou pozici k tomu, aby z růstu tohoto trhu výrazně profitovala.

Pokud porovnáme Alphabet a Amazon přímo, volný peněžní tok mateřské společnosti Google činil k 30. září 62,5 miliardy dolarů, zatímco Amazon vykázal zápornou hodnotu 26,32 miliardy dolarů. Při porovnání poměru ceny a zisku je poměr Amazonu 77, zatímco Alphabetu přibližně 18, což naznačuje, že současná cena jeho akcií nabízí podstatně větší hodnotu.

Zdroj: AP Photo

Amazon je skvělou akcií, kterou lze koupit a držet v dlouhodobém horizontu, i když její krátkodobé vyhlídky jsou poněkud nejasné. Nicméně Alphabet je dnes bezesporu lepší koupí. Trh s digitální reklamou sice v roce 2022 utrpěl špatnými makroekonomickými podmínkami, ale je nepravděpodobné, že by byl v útlumu dlouho.