Proč je jedna restaurace s rychlým občerstvením oblíbená na Wall Street i v době hrozící recese?

Jeden řetězec restaurací s rychlým občerstvením je na Wall Street oblíbený i v době, kdy se Spojené státy potýkají s možnou hrozící recesí.

Podle analytiků vzrostou akcie Chipotle Mexican Grill (CMG) v příštím roce o téměř 20 %.

Za posledních 15 měsíců řetězec burrito zavedl tři kola zvyšování cen, která oproti předchozímu roku zvýšila náklady na jeho výrobky o 13 %. Zvýšení bylo způsobeno vyššími náklady na mléčné výrobky, obaly, tortilly, avokádo a zvýšením mezd v některých oblastech. Toto rozhodnutí sice zvýšilo tržby a ochránilo ziskové marže, ale zároveň odradilo některé investory, kteří se zvýšení cen obávali a obávali se, že jim odláká zákazníky. Akcie se v roce 2022 propadly o 20 %.

V letošním roce však Wall Street vidí, že se zvyšování cen zmírní a Chipotle se stabilizuje pro úspěch v další fázi hospodářského cyklu. Konsensuální hodnocení analytiků je „overweight“ s průměrnou cílovou cenou 1 778 USD podle FactSet. To znamená nárůst o 18 % oproti čtvrtečnímu závěru.

„CMG, která přitahuje spotřebitele s vysokými příjmy, využívá silnou rozvahu bez dluhů k podpoře růstu a má zkušenosti s růstovou stabilitou během minulých recesí, by měla růst i v měkčích makroekonomických podmínkách,“ napsal Danilo Gargiulo, analytik společnosti Bernstein, ve zprávě z 8. prosince, ve které Chipotle označil za nejlepší volbu. Pro akcie má rating outperform a cílovou cenu 1 900 USD.

Zvýšení ceny pomáhá maržím
Vzhledem k tomu, že Chipotle v uplynulém roce a půl zvýšil ceny natolik, že v nejbližší době pravděpodobně nebude muset přistoupit k dalšímu zvyšování, uvedl Nick Setyan ze společnosti Wedbush Securities.

„Myslím si, že mnoho jiných restaurací, zejména v kategorii rychlého občerstvení, přistoupí ke zvýšení cen, aby kompenzovalo to, co může být středně až jednociferná inflace v oblasti nákladů na potraviny a pracovní sílu v roce 2023,“ řekl a dodal, že Chipotle to nebude muset udělat.

Zdroj: Getty Images

„Jakýkoli hodnotový rozdíl, kterého se vzdali v uplynulém roce, budou schopni získat zpět,“ řekl. Očekává, že transakce, které se ve třetím čtvrtletí roku 2022 dostaly do záporných čísel a pravděpodobně budou v červených číslech i ve čtvrtém čtvrtletí, se dostanou do kladných čísel již v prvním čtvrtletí roku 2023.

S tím souhlasí i další analytici. David Palmer, který rovněž hodnotí Chipotle jako nákupní, uvedl, že se jedná o nejlepší volbu v roce 2023, a stanovil cílovou cenu 2 000 USD, což je jedna z nejvyšších na ulici. Palmer očekává, že se návštěvnost zlepší do druhého čtvrtletí letošního roku. Rovněž vidí, že ceny rozvozu Chipotle, které společnost zatížily, se budou nadále zlepšovat.

Chipotle má určitou cenovou ochranu, protože některé suroviny získává od malých farmářů a na základě víceletých smluv, čímž se vyhýbá některým velkým dodavatelům potravin a omezuje expozici vůči výkyvům cen komodit. To dává analytikům určitý přehled o tom, jakou expanzi marží lze očekávat v roce 2023, čímž se liší od konkurence, uvedl Setyan.

„Také si myslím, že jejich konkrétní koš zboží může vést k nižší inflaci než u konkurentů,“ řekl Setyan.

Vnímání hodnoty bude klíčové, pokud spotřebitelé pocítí potřebu dále si utahovat opasky. A to se může stát.

Vedoucí pracovníci bank v pátek uvedli, že v letošním roce stále více očekávají mírnou recesi. Do tohoto tábora patří Jamie Dimon z JPMorgan i Brian Moynihan z Bank of America. Vzhledem k tomu, že mají přehled jak o zvyklostech spotřebitelů v oblasti úspor a kreditních karet, tak o výdajích podniků, jsou v dobré pozici, aby viděli přicházející trendy.

Zdroj: Getty Images

Rychlé občerstvení
Chipotle má na své straně také historii – v roce 2008 se mu dařilo v době velké recese, uvedla Sharon Zackfia ze společnosti William Blair. Na akcie, které v roce 2023 vzrostly o téměř 9 %, má rating „koupit“.

„Odolnost je z historického hlediska silná,“ řekla. Dodala, že mexická kuchyně je pro mnoho spotřebitelů vysoce frekventovanou kuchyní a že Chipotle má výhodu čerstvých surovin, které znamenají zdraví.

Částečným důvodem a důvodem, proč podle analytiků přečká případné nadcházející zpomalení, je jeho pozice v oblasti rychlého občerstvení.

„Skutečnost, že mnoho propouštění je soustředěno v oblasti středních a vyšších příjmů, je izolací,“ řekl Setyan. Dodal, že vyhlídky na zaměstnání jsou stále dobré i pro spotřebitele s nižšími příjmy, což je pro Chipotle dobrou předzvěstí.

„Představují dobrou hodnotu,“ řekl Palmer. „Jejich cenový odstup od konkurence zůstal stejný – když si jdete objednat burrito, stojí všude v zemi kromě New Yorku stále 12 dolarů.“

Mnoho analytiků z Wall Street navíc předpovídá mírnou recesi, což je pro restaurace rychlého občerstvení lepší, protože je naděje, že se spotřebitelé nebudou muset příliš a dlouho uskromňovat.

Zdroj: Getty Images

Potenciál růstu
Dalším důvodem, proč se Wall Street Chipotle líbí, je podle Zackfie solidní potenciál růstu v nadcházejících měsících a letech. Společnost má více než 3 000 poboček v USA a plánuje pokračovat v přidávání funkcí, jako je digitální objednávání v drive-thrus, což zvyšuje hodnotu.

„To je docela vzrušující, když máte společnost, která má více než 3 000 provozoven, ale stále se cítí jako příběh bílého místa,“ řekl Zackfia.

Ve své říjnové zprávě o výsledcích Chipotle předpověděl, že v roce 2022 otevře 235 až 250 nových restaurací a v roce 2023 zvýší tempo na 255 až 285 otevření.

Dodala, že program odměn společnosti Chipotle je další pákou, kterou v době poslední recese neměli a která dodává nárazník transakcím i v době možného zpomalení ekonomiky.

Solidní odvětví
To, že se Chipotle dařilo v minulé recesi, samozřejmě nezaručuje, že se jim bude dařit i tentokrát, pokud americká ekonomika oslabí.

Jednou z největších věcí, která by zmařila očekávání analytiků, je, že Chipotle bude pokračovat ve zvyšování cen, což by sice potenciálně zvýšilo tržby, ale mohlo by to odradit zákazníky.

Celkově však Wall Street vidí, že restaurace rychlého občerstvení se s ekonomickým oslabením vyrovnají. Kromě Chipotle je konkurentem Yum! Brands, který provozuje Taco Bell, Pizza Hut a KFC, je analytiky rovněž vysoce hodnocen. Její mediánové hodnocení je „overweight“ a oproti čtvrtečnímu závěrečnému kurzu je o více než 7,25 % vyšší.