5 důvodů, proč by se akcie Tesly mohly vrátit na vrchol

Ocenění akcií TSLA je v současnosti (na rozdíl od minulých let) poměrně atraktivní. Využijete toho i vy pro vaše portfolia?

Co se týče společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA) a jejích akcií, Wall Street se skutečně dostala z jednoho extrému do druhého. Ještě v říjnu 2021 měly akcie obrovskou tržní kapitalizaci 1,2 bilionu dolarů a vypadalo to, že společnost už nic nezastaví na cestě ke hvězdám – a v očích Wall Street v podstatě opravdu neměla žádné významné problémy.

Rychle se posuneme o pouhých 15 měsíců dopředu a tržní kapitalizace akcií se propadla na méně než 400 miliard dolarů. A většina lidí na Wall Street nyní usoudila, že automobilka neumí téměř nic dělat správně a nikdy nebude schopna překonat obtížné výzvy, které má před sebou.

Není divu, že pravda – a správné ocenění akcií TSLA – leží zhruba někde uprostřed mezi těmito dvěma extrémy. To však znamená, že Tesla má dobré předpoklady k tomu, aby se v příštích týdnech a měsících vrátila na vrchol. Zde je pět důvodů, proč tomu tak je.

Zdroj: Getty Images

Značka Tesla zůstává i nadále mimořádně silná

Je pravda, že jednání generálního ředitele společnosti Tesla Elona Muska na Twitteru podkopalo značku Tesla mezi některými zarytými demokraty a liberály na jejím domácím trhu v USA, ale vezměte si, že v roce 2020 se pouze 25 % Američanů označilo za liberály.

Pokud se dvě třetiny těchto Američanů rozhodnou, že si Teslu nikdy nekoupí, potenciální zákaznická základna automobilky v USA se sníží jen zhruba o 17 %. A to pouze mezi americkými spotřebiteli; nezohledňuje lidi a podniky v jiných zemích a společnostech, z nichž naprostou většinu Muskova politika na Twitteru pravděpodobně neodradí natolik, aby se nákupu elektromobilů Tesla vyhnula.

Dopad Muskových kroků na Twitteru na celkové podnikání společnosti Tesla bude tedy pravděpodobně malý. A mezi naprostou většinou potenciálních zákazníků společnosti na celém světě zůstane její image značky jako prvotřídního, mimořádně technologicky vyspělého a ambiciózního výrobce elektromobilů pravděpodobně pevně zachována.

Důkazem tohoto tvrzení je skutečnost, že celosvětové dodávky Tesly v posledním čtvrtletí stále meziročně vzrostly o 40 %, zatímco společnost Morningstar nedávno zopakovala svůj předchozí odhad, že dodávky automobilky v příštích sedmi letech přesáhnou 5 milionů.

Dále byl Model Y společnosti Tesla v listopadu nejprodávanějším vozem jakéhokoli typu v Evropě a výzkumná společnost Recurrent Auto minulý měsíc předpověděla, že Model Y společnosti Tesla se stane nejprodávanějším vozem jakéhokoli typu v roce 2023. A konečně, na důkaz důvěry ve vlastní vyhlídky hodlá sama automobilka vynaložit více než 700 milionů dolarů na rozšíření své továrny na baterie v Texasu.

Zdroj: Getty Images

Snížení cen Tesly a odstavení továrny v Číně se řešilo až příliš

Nemusíte být přímo ekonom, a dokonce ani odborník na finance. Ale stačí znát něco málo o vlivu nabídky a poptávky na cenu. V podstatě jde o to, že pokud se zvýší nabídka a poptávka zůstane konstantní, ceny se sníží. Takže vzhledem k tomu, že celosvětová nabídka elektromobilů rychle roste, nikoho by nemělo šokovat, že Tesla musela snížit ceny.

Provozní zisk automobilky však ve třetím čtvrtletí dosáhl 3,69 miliardy dolarů a ve druhém čtvrtletí 2,5 miliardy dolarů. Díky tomu může Tesla snižovat ceny a nadále hrabat velké zisky. Navíc její vyšší objemy prodeje pravděpodobně více než vykompenzují tlak na její hospodářský výsledek způsobený snížením cen. A vzhledem k současnému rozumnému ocenění by tato dynamika měla akcie TSLA podpořit, i kdyby její marže mírně poklesly.

Mezitím, jak jsem již dříve informovali, se ukázalo, že automobilka plánuje tento měsíc uzavřít svou čínskou továrnu pouze o jeden den déle, než se očekávalo, pravděpodobně proto, aby poskytla svým zaměstnancům, kteří se museli vyrovnat s intenzivními lockdowny kvůli koronaviru v Číně, zasloužený den volna navíc.

Tesla Semi pravděpodobně změní pravidla hry

Nový plnohodnotný nákladní automobil Tesla má řadu působivých vlastností, díky nimž by se měl prodávat jako pověstné „horké koláčky“.

Nejdůležitější je, že údajně může „ušetřit firmám až 70 000 dolarů ročně ve srovnání s nákladními automobily s dieselovým motorem“. A v bodě, který by jej měl odlišit od většiny bateriově-elektrických konkurentů, je schopen ujet „plný náklad 500 mil na jedno nabití“, přičemž „má trojnásobný výkon oproti jakémukoli dieselovému nákladnímu vozu“, uvedl Elon Musk. Navíc je prý elektromobil mnohem jednodušší na ovládání než konvenční nákladní vozy, což řidičům kamionů usnadní práci.

Zdroj: Canva

Oblibu vozu Tesla Semi pravděpodobně zajistí také to, že si firmy mohou s energetickými společnostmi uzavřít smlouvy na nízké sazby za elektřinu. Naproti tomu u benzínu jsou firmy vystaveny rozmarům trhu s ropou a benzínem.

Tesla prosperuje z prodeje předplatného

Stejně špičková technologie, která umožňuje společnosti Tesla elektronicky aktualizovat své elektromobily, jí umožňuje prodávat předplatné na služby autonomního řízení a další aktualizace softwaru. Automobilka také vydělává na prodeji předplatného své sítě rychlého nabíjení.

Očekávám, že v budoucnu TSLA začne prodávat předplatné dalších služeb, jako je zabezpečení a velmi podrobné monitorování baterií. Tyto předplatné spolu s regulačními kredity automobilky generují vysoce maržové příjmy, které zvyšují její hospodářský výsledek.

Ocenění

Dávno pryč jsou doby, kdy se akcie TSLA obchodovaly za patnáctinásobek svých tržeb nebo stonásobek svých zisků. Nyní, kdy akcie klesly na relativně nízký poměr ceny a zisku 22,6násobek, se ocenění společnosti Tesla stalo vlastně docela atraktivním. Využijete toho?