Ferrari přeřazuje na vyšší rychlostní stupeň. Kupte si jeho akcie

Ne každý má šanci usednout za volant Ferrari, natož ho vlastnit, ale každý, kdo má účet u makléře, si může koupit akcie tohoto slavného výrobce superaut. Teď je ten správný čas se svézt.

Díky slibným krátkodobým vyhlídkám a následnému nadcházejícímu přechodu na elektromobily, který by měl zvýšit objem prodejů, se zdá, že akcie Ferrari (ticker: RACE) zařadí v roce 2023 vyšší rychlostní stupeň.

Analytik společnosti RBC Capital Markets Tom Narayan vidí, že tržby Ferrari se téměř zdvojnásobí a klíčový ukazatel zisku se do roku 2030 téměř ztrojnásobí.

Řídit Ferrari není jako řídit Chevrolet a kupovat akcie Ferrari není jako kupovat akcie masového výrobce automobilů – vyžaduje to, aby investoři snesli vysokou prémii za ocenění oproti ostatním výrobcům automobilů.

„Člověk si nekupuje Ferrari jen proto, aby se dostal z bodu A do bodu B,“ říká Brian Lum, portfolio manažer společnosti Baillie Gifford, která vlastní 5 % akcií Ferrari. „Tohle není automobilka, ale luxusní společnost, která shodou okolností vyrábí auta.“

Zdroj: Bloomberg

To znamená vyšší ziskové marže, menší cykličnost a rychlejší růst než u výrobců automobilů pro masový trh – což podporuje vyšší násobek ocenění. Býci tvrdí, že akcie Ferrari by se měly obchodovat spíše jako LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton (MC.France), Kering (KER.France), Richemont (CFR.Switzerland) nebo Hermès International (RMS.France) než General Motors (GM), Toyota Motor (TM) nebo Volkswagen (VOW3.Germany).

Stejně jako výrobci luxusního oblečení nebo hodináři, i Ferrari záměrně vyrábí málo vzhledem k poptávce, aby zvýšilo nedostatek a cenu na vyšší úrovni. Hrubá zisková marže společnosti přesahuje 50 % ve srovnání s 20 % nebo méně u GM a dalších. Čekací listiny na nové modely Ferrari jsou dlouhé, takže prodej je stabilnější než u masových výrobců automobilů, kteří jsou citliví na výkyvy světové ekonomiky.

Stejně jako kabelky Birkin nebo hodinky Patek Philippe mají limitované edice vozů Ferrari tendenci časem nabývat na hodnotě. A věrnost značce je vysoká – společnost uvádí, že více než 40 % majitelů vozů Ferrari vlastní více než jeden vůz. Zákazníci, kteří mají hluboko do kapsy, a větší poptávka než nabídka dávají Ferrari cenovou sílu, která izoluje zisky od inflace a negativních dopadů recese.

Zdroj: Getty Images

LVMH Bernarda Arnaulta se prodává za zhruba 24násobek budoucích zisků, mateřská společnost Gucci a Saint Laurent Kering za 16násobek, majitel Cartier Richemont za 20násobek a Hermès za 47násobek. Při nedávné ceně 221 eur (239 USD) byly akcie Ferrari kótované v Miláně na 36násobku konsensuálního zisku v příštím roce, přičemž v posledním roce a půl se obchodovaly zhruba mezi 30násobkem a 50násobkem. Většina výrobců automobilů – s výjimkou společnosti Tesla (TSLA) – se obchoduje za středně vysoké jednociferné násobky odhadovaných zisků.

Po úpravě o očekávaný dlouhodobý růst – násobek akcie vydělený ročním růstem zisku před úroky a zdaněním, neboli Ebit, do roku 2030 – se Ferrari obchoduje za nižší cenu než Hermès a LVMH a s mírnou prémií oproti Richemontu a Keringu.

Tento očekávaný růst vychází z několika nových modelů plánovaných na nadcházející roky, poháněných benzínovým, hybridním a plně elektrickým pohonem, a z pokračujícího zvyšování cen. První sportovně-užitkový vůz Ferrari, Purosangue, by se měl na trhu objevit v roce 2023.

Zdroj: Getty Images

Purosangue je sotva jako Chevrolet Suburban – je to spíše o něco vyšší sportovní vůz se čtyřmi sedadly, čtyřmi dveřmi a zavazadlovým prostorem o objemu pouhých 17 krychlových stop. Bude mít motor V-12 o výkonu 725 koní, který dokáže šťastnou rodinu rozjet z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy.

Na rozdíl od konkurentů, jako je Lamborghini, které uvedlo, že jeho SUV Urus tvořilo asi 5 000 z 8 500 prodaných kusů v roce 2021, Ferrari slíbilo, že omezí výrobu Purosangue na 20 % roční produkce, aby si zachovalo exkluzivitu a image značky.

Purosangue se údajně na podzim vyprodal během několika týdnů, dodávky začaly až zhruba v polovině letošního roku. Továrna Ferrari v italském Maranellu má kapacitu až 15 000 vozů ročně, což naznačuje, že se ročně neprodá více než 3 000 SUV. I tak by se však mohlo jednat o jeden z nejoblíbenějších modelů Ferrari, vedle modelů F8 Tributo za 260 000 USD a Roma za 225 000 USD. Cena Purosangue, což italsky znamená „čistokrevný kůň“, však bude začínat na 421 000 dolarech.

Ke zvýšení průměrných prodejních cen v roce 2023 přispěje také limitovaná edice Daytona SP3, která se prodává za více než 2 miliony dolarů. Ferrari by letos mohlo dodat asi 150 těchto 840koňových bestií.

Díky knize objednávek Ferrari je růst v roce 2023 v podstatě zaručen. Konsensus analytiků počítá v letošním roce s 22% nárůstem zisku na akcii na 6,11 EUR při tržbách 5,6 miliardy EUR, což by znamenalo 11% nárůst.