Costco je samozřejmě především obchod – ale provozuje také úspěšný klub věrných zákazníků. A to je skutečnost, která při pohledu na akcie tohoto maloobchodního řetězce výrazně mění situaci.
Costco Wholesale (COST) je – jak napovídá už jeho anglický název – velkoobchodní klub, podobně jako Sam’s Club nebo BJ’s společnosti Walmart. Tyto podniky jsou bezpochyby maloobchodní řetězce, ale nefungují stejně jako klasický obchodní dům nebo obchod s potravinami. A to je důležitý rozdíl, který si chytří investoři uvědomují, když zkoumají výsledky společnosti Costco.
Zde je bližší pohled na matematiku, která je základem tohoto zásadního rozdílu.
Zdroj: Shutterstock
Členové klubu věrných zákazníků
Když společnost jako Macy’s vykazuje finanční výsledky, může se zmínit o návštěvnosti svých obchodů. Vedení společnosti v podstatě investorům sděluje, zda v obchodech společnosti nakupuje více nebo méně lidí. Některé obchody jsou lepčí než jiné. Například obchody s potravinami zaznamenávají pravidelnou týdenní návštěvnost, zatímco obchodní dům, jako je Macy’s, bude pro většinu spotřebitelů pravděpodobně méně častějším místem návštěvy. Tržby v jednom obchodě jsou v maloobchodním sektoru celkem běžným údajem, přinejmenším částečně proto, že většina obchodů nemá se svými zákazníky žádný vztah mimo to, že se tito zákazníci skutečně rozhodnou přijít a utratit peníze.
Společnost Costco také vykazuje srovnatelné tržby v obchodech. A v poslední době jsou čísla silná. Ve fiskálním roce 2022, který skončil v srpnu, vzrostly tržby ve stejných prodejnách o příjemných 14,4 %. Ve hře je však ještě jedno číslo, které je stejně důležité: členové klubu. Na konci fiskálního roku 2022 měla společnost zhruba 65,8 milionu placených členů z řad domácností, což je meziroční nárůst o 6,5 %. Tato zajímavost byla odhalena během konferenčního hovoru k hospodářským výsledkům společnosti Costco za čtvrté čtvrtletí roku 2022, kdy vedení rovněž poznamenalo, že počet obchodů vzrostl pouze o zhruba 3 %. Růst počtu členů byl tedy docela působivý, když se to vezme kolem a kolem.
Nezapomeňte, že se jedná o zákazníky, kteří platí za privilegium nakupovat v Costco. A protože zaplatili, je vysoce pravděpodobné, že budou chodit pravidelně. Aby se tito členové klubu vraceli, Costco se velmi snaží udržet nízké ceny ve svých obchodech. A právě zde přichází na řadu možná šokující matematika.
Působivá čísla
Ve fiskálním roce 2022 dosáhlo Costco tržeb ve výši 226,954 miliardy dolarů. Z toho prodej výrobků představoval 222,73 miliardy dolarů, tedy zhruba 98 %. Zbývající zhruba dvě procenta připadají na klubové poplatky, a to 4,224 miliardy dolarů. Ve většině případů by to byl údaj, kterému by investoři mohli bezpečně věnovat jen přechodnou pozornost, ale ne u společnosti Costco.
To proto, že jen o kousek níže ve výkazu zisů a ztrát této společnosti zjistíte, že náklady na prodané zboží činily 199,382 miliardy dolarů. A prodejní, správní a režijní náklady činily 19,779 miliardy dolarů. Když je sečteme, dostaneme ve výsledku částku 219,161 miliardy dolarů, což jsou vlastně náklady na provoz maloobchodní činnosti společnosti. Zpětnou matematikou nám potom vychází, že obchody společnosti vygenerovaly zisk před zdaněním, bez zahrnutí „ostatních“ položek, ve výši přibližně 3,569 miliardy amerických dolarů.
Zde potom začíná být příběh opravdu zajímavý. Společnost vytvořila velmi působivý zisk před zdaněním ve výši 7,84 miliardy USD. Členské příspěvky, které zákazníci platí za nákupy v Costco, činily ve fiskálním roce 2022 celkem 4,224 miliardy dolarů. Takže více než polovina zisku společnosti před zdaněním skutečně připadá na členské poplatky. Úroveň členství, a tedy i členských poplatků, je v některých ohledech důležitější než prodej výrobků. Proto je společnost často ochotna prodávat výrobky za šokující nízké ceny, protože si může dovolit nízké maloobchodní marže, pokud vás přiměje k tomu, abyste dál platili členské příspěvky.
Zdroj: Unsplash
Není to jen tak běžný maloobchodní prodejce
Costco sice přímo konkuruje jiným společnostem, takže tento model není v USA nijak jedinečný. Nejchytřejší investoři však vědí, že prodej výrobků vypovídá o Costcu jen částečně. Pokud nevěnujete velkou pozornost úrovni členství a členským příspěvkům, uniká vám nejdůležitější část ekonomického profilu společnosti Costco.