Pro akcie elektromobilů to letos vypadá nadějně.
Kromě návratu společnosti Tesla Inc. (TSLA) po neutěšeném roce 2022 se zotavila také jména jako ChargePoint Holdings (CHPT) a Rivian Automotive (RIVN). Fond iShares Self-Driving EV and Tech ETF, který loni ztratil téměř 38 %, si v roce 2023 zatím připsal 23 %.
Konkurence v oblasti elektromobilů se díky cenové válce, kterou rozpoutala společnost Tesla, rozhořívá. Na začátku roku snížil generální ředitel Elon Musk ceny svých nových elektromobilů v USA až o 20 %, ačkoli Tesla nedávno zvýšila ceny svých modelů Model Y o 2 až 3 %. Ceny se snížily také v Evropě a Číně.
„Je tu prostě obrovské množství lidí, kteří si chtěli koupit vůz Tesla, ale nemohou si ho dovolit. A tak tyto cenové změny skutečně znamenají rozdíl pro průměrného spotřebitele,“ řekl Musk na konferenčním hovoru 26. ledna po zprávě o výsledcích automobilky za čtvrté čtvrtletí. Uvedl také, že Tesla zatím zaznamenala nejsilnější objednávky v historii k dnešnímu dni.
Zdroj: Getty Images
Krátce po snížení cen Tesly odpověděl Ford (F) snížením ceny svého Mustangu Mach-E. General Motors zatím cenovou válku, jaká je, vynechává. Společnost Rivian zatím také nesnižuje ceny, ale nedávno oznámila, že ve snaze ušetřit hotovost propustí 6 % svých zaměstnanců.
Podle Edmunds se očekává, že poptávka po elektromobilech vzroste z loňských 5 % z celkového počtu prodaných vozidel v USA. To je téměř dvojnásobek oproti předchozímu roku. Také banka Goldman Sachs je ohledně budoucnosti elektrických vozidel a společností, které se na ní podílejí, optimistická.
„Očekáváme technologické inovace a v ekosystému elektromobilů vidíme do roku 2030 značný růst a myslíme si, že se změní ziskové fondy v automobilovém průmyslu,“ napsali minulý týden ve zprávě analytici Goldman Sachs.
S ohledem na tuto skutečnost vyhledal server CNBC Pro akcie zapojené do odvětví elektromobilů, které se analytikům líbí a většina z nich je podle společnosti FactSet hodnotí jako kupující. Průměrná cílová cena analytiků podle FactSet předpokládá v příštích 12 měsících alespoň 10% růst. Zde je seznam těchto jmen:
Společnost Innoviz Technologies (INVZ), která vyrábí senzory pro systémy autonomního řízení, se analytikům líbí nejvíce. Přibližně 83 % ze šesti analytiků, kteří se touto společností zabývají, ji hodnotí jako nákupní. Průměrná cílová cena analytiků je také o 82 % vyšší. Izraelská společnost, která v srpnu oznámila, že získala kontrakt na dodávku senzorů a souvisejícího softwaru pro Volkswagen, od začátku roku vzrostla o téměř 33 %.
ChargePoint Holdings (CHPT) je také velkým favoritem mezi analytiky, 70 % z těch, kteří se touto společností zabývají, ji hodnotí jako nákupní. Cowen i JPMorgan označili výrobce dobíjecích stanic pro elektromobily za nejlepší nápad pro rok 2023. Zatímco v loňském roce akcie ChargePoint ztratily 50 %, v roce 2023 zatím vzrostly o více než 30 % a mají další 70% nárůst průměrné cílové ceny analytiků.
Společnost Rivian Automotive (RIVN) má oproti průměrné cílové ceně analytiků nárůst o neuvěřitelných 90 %. Výrobce elektromobilů letos zatím vzrostl o 8 % poté, co se v roce 2022 propadl o 82 %. Přibližně 54 % analytiků pokrývajících akcie společnosti ji hodnotí jako nákupní.
Když Rivian minulý týden oznámil propouštění, generální ředitel RJ Scaringe v e-mailu zaměstnancům napsal, že hlavním cílem společnosti musí být zlepšení provozní efektivity. Společnost Rivian se zaměřuje na zvýšení výroby svých nákladních vozů R1 a dodávek, které vyrábí pro Amazon. Vyvíjí také svou připravovanou menší platformu pro vozidla R2.
Kromě toho má General Motors (GM) téměř 15% nárůst průměrné cílové ceny analytiků, přičemž 54 % analytiků pokrývajících výrobce Cadillacu jej hodnotí jako nákupní. Detroitská automobilka nedávno překonala očekávání Wall Street ohledně zisku a tržeb za čtvrté čtvrtletí. V dopise investorům označila generální ředitelka Mary Barra rok 2023 za „přelomový rok“ pro podnikání společnosti v oblasti elektrických vozidel. Potvrdila také plány na výrobu 400 000 elektromobilů v Severní Americe v období od roku 2022 do první poloviny příštího roku.
Jedno jméno v seznamu nápadně chybí, a to Tesla (TSLA). Většina analytiků, kteří se touto společností zabývají, ji sice hodnotí jako nákupní, ale průměrná cílová cena znamená 1% pokles.