Akcie v letošním roce odstartovaly silně, protože býci sázejí na nižší inflaci a mírnější zvyšování úrokových sazeb. Mnoho investorů se však pravděpodobně stále zdráhá vrátit se na trh po jeho prudkých poklesech v loňském roce. Sedět stranou se může zdát bezpečnější, ale investoři by také mohli přijít o některé velké, potenciální zisky.
Dnes se tedy podívám na tři odolné akcie blue-chipů – Apple (AAPL), LVMH (LVMUY) a PepsiCo (PEP) – a vysvětlím, proč jsou pro konzervativní investory stále bezvýznamné.
1. Apple
Společnost Apple nedávno zveřejnila neuspokojivou zprávu o výsledcích, která nesplnila očekávání analytiků a vykázala nejprudší pokles příjmů od roku 2016. Tento velký výpadek byl způsoben poklesem prodeje iPhonů a počítačů Mac a také nepříznivými měnovými podmínkami, které kompenzovaly silnější růst segmentů iPadů a služeb. Toto zpomalení ještě prohloubily výluky v Číně, které vyvolaly protesty v jedné z hlavních továren na výrobu iPhonů.
Zdroj: Pexels
Tyto dočasné překážky však maskovaly silné stránky společnosti Apple. Na konstantní měnové bázi jeho tržby meziročně stále rostly. Společnost také ukončila čtvrtletí s 935 miliony placených předplatitelů všech svých služeb, což odpovídá 19% nárůstu oproti předchozímu roku a poskytuje jí příznivé publikum pro uvádění nových hardwarových a softwarových produktů. A díky 165 miliardám dolarů v hotovosti a obchodovatelných cenných papírech v rozvaze může Apple stále snadno expandovat prostřednictvím akvizic nebo odkupovat další akcie.
Analytici očekávají, že tržby i zisky technologického titána letos klesnou o 2 %, ale v tomto nejasném výhledu není zohledněno uvedení nových zařízení (včetně dlouho avizované náhlavní soupravy pro smíšenou realitu) ani služeb. Akcie společnosti Apple se nemusí zdát levné na úrovni 25násobku budoucích zisků, ale jejich stabilita, likvidita a potenciál dlouhodobého růstu ospravedlňují toto vyšší ocenění. Společnost má také dostatek prostoru pro zvýšení svého budoucího dividendového výnosu ve výši 0,6 %, aby přilákala více příjmových investorů.
2. LVMH
LVMH, největší světová společnost vyrábějící luxusní zboží, je evergreenem ze dvou důvodů: Je dobře diverzifikovaná v 75 domech (včetně Louis Vuitton, Dior, Loewe, Fendi, Tiffany, Bulgari a Sephora) a zaměřuje se na luxusní spotřebitele, kteří jsou odolní vůči makroekonomickým vlivům. Proto její tržby v roce 2022 vzrostly o 23 % (17 % organicky), i když inflace a další geopolitické vlivy obecně omezily spotřebitelské výdaje na diskrétní zboží. Její čistý zisk se rovněž zvýšil o 17 %.
Zdroj: Unsplash
Všech pět obchodních jednotek LVMH (vína a lihoviny, móda a kůže, parfémy a kosmetika, hodinky a šperky a selektivní maloobchod) dosáhlo během roku dvouciferného organického růstu tržeb. Silný růst ve Spojených státech, Evropě a Japonsku kompenzoval slabý růst v Číně, který byl opakovaně narušen výlukami COVID. Rok zakončila s hotovostí a ekvivalenty ve výši 7,3 miliardy eur (7,8 miliardy USD), což jí dává dostatečný prostor pro další akvizice a zvyšování dividend.
LVMH vyplácí forwardový výnos 1,5 % a obchoduje se na 25násobku forwardového zisku. Analytici očekávají, že v roce 2023 vzrostou její tržby o 8 % a zisk o 15 %. Medvědi budou tvrdit, že LVMH na těchto úrovních není levná, ale stále je levnější než mnoho jejích kolegů v oboru. Například Hermès se stále obchoduje za 50násobek zisku v příštím roce. LVMH si zaslouží prémiové ocenění také proto, že je jedním z mála maloobchodních prodejců, který opakovaně rostl i v době hospodářského poklesu.
3. PepsiCo
PepsiCo je dobrou defenzivní akcií pro investory, kteří očekávají, že medvědí trh se ještě několik měsíců potáhne. Kromě stejnojmenné limonády prodává PepsiCo širokou škálu ovocných šťáv, čajů, sportovních nápojů, balené vody a dalších nesycených nápojů. Prostřednictvím svých dceřiných společností Frito-Lay, Quaker Foods a Pioneer Foods také distribuuje balené potraviny.
Zdroj: Unsplash
Známost značky PepsiCo, její rozsah a diverzifikace jí umožňují dosahovat stabilního růstu i v době hospodářského poklesu. V roce 2022 vzrostly její organické tržby o 14 % a jádrový zisk na akcii (EPS) v konstantní měně o 11 %, a to i přesto, že inflace omezila spotřebitelské výdaje a zvýšila náklady. Společnost PepsiCo tomuto tlaku čelila opakovaným zvyšováním cen, ale v roce 2023 toto zvyšování cen zastaví, protože inflace se ochladí a kupní síla průměrného spotřebitele se zlepší. Za celý rok očekává, že její organické tržby vzrostou o 6 % a že její jádrový zisk na akcii v konstantní měně vzroste o 8 %.
Tato stabilní míra růstu spolu s 51 lety zvyšování dividend v řadě činí z PepsiCo dlouhodobě výhodnou akcii. S 24násobkem forwardových zisků se nejedná o hodnotovou akcii a její forwardový výnos 2,6 % je stále nižší než 3,7% výnos desetileté státní pokladny, ale jedná se o dobře zajištěnou stálici blue-chipu, která může pomoci i těm nejopatrnějším investorům v noci klidně spát.