Vysvětlení obrovského zisku Airbnb ve výši 1,9 miliardy dolarů

Pro investory, kteří mají rádi zisky, je tu platforma pro krátkodobé pronájmy Airbnb (ABNB). V roce 2022 společnost zaznamenala svůj první celý kalendářní rok kladného čistého zisku. A to ve velkém stylu.

Airbnb dosáhla příjmů ve výši 8,4 miliardy dolarů a čistého zisku 1,9 miliardy dolarů. To je zisková marže téměř 23 % – jedna z nejvyšších na burze. Rychlý a dramatický vzestup ziskovosti společnosti má jednoduché vysvětlení.

Provozní pákový efekt technologické společnosti

Provozní páka je pro investory skvělým konceptem, který by měli pevně uchopit. A společnost Airbnb dává investorům mistrovskou lekci na toto téma, která začíná již na začátku roku 2020. Než se však podíváme na její zisky, uvedu nejprve několik souvislostí.

Na konci roku 2022 bylo na platformě Airbnb k dispozici více než 6,6 milionu aktivních nabídek k pronájmu, které nejsou ve vlastnictví Airbnb. Airbnb spíše poskytuje trh, který spojuje cestovatele s hostiteli, a bere si podíl z transakce.

Zdroj: Getty Images

Vzhledem k tomu, že Airbnb nevlastní nemovitosti nabízené k pronájmu na své platformě, jedná se o technologickou společnost s vysokou marží – hrubá marže společnosti v roce 2022 činila 82 %.

Hrubá marže ve výši 82 % je u Airbnb poměrně dobrá, ale mezi technologickými společnostmi není nutně nevídaná. Například společnosti Adobe, Asana a Skillz mají vyšší hrubou ziskovou marži než Airbnb.

Pokud mají společnosti nízké náklady na výnosy, mělo by být teoreticky snadné dosáhnout ziskovosti. Mnohé se však rozhodnou vzdát se zisku ve prospěch růstu podniku. A to dává smysl. Koneckonců, proč nyní platit daně ze zisku, když lze peníze místo toho vynaložit na růst tržeb? Tato volba by mohla vést k vyšším ziskům v budoucnu, kdy již nebudou existovat možnosti reinvestic.

To je přinejmenším argument. Silné zisky technologických společností s vysokou marží jsou však vzácnější, než by se dalo očekávat. V některých případech jsou peníze reinvestovány do rozvoje podniku – to je to, co chcete vidět. V jiných případech se peníze vynakládají na udržení podniku. A může být těžké mezi nimi rozlišit.

Vezměte si například společnost Skillz – společnost s nejvyšší marží mezi zde uvedenými. Od svého vstupu na burzu koncem roku 2020 společnost běžně utrácí za prodej a marketing více, než kolik generuje příjmů. Ale tržby rostly, takže se zdálo, že výdaje jsou oprávněné.

Zdroj: Unsplash

Společnosti, které mohou zvýšit příjmy, aniž by zvýšily náklady, mají provozní páku. Když však společnost Skillz začala omezovat výdaje na marketing – provozní náklady – její příjmy začaly klesat. To mě vede k domněnce, že společnost nemá provozní páku – utrácela jen proto, aby udržela uživatele na své platformě.

Jak již bylo zmíněno, cesta Airbnb k zisku v roce 2022 začala na začátku roku 2020. Když začala pandemie COVID-19, nikdo pořádně nevěděl, co se stane s cestováním. Proto vedení rychle přijalo opatření snížením nákladů a přípravou na nejhorší.

Ve svém prvním dopise akcionářům ve čtvrtém čtvrtletí roku 2020 vedení společnosti Airbnb napsalo: „V reakci na COVID-19 jsme provedli interní revizi naší nákladové struktury a rychle jsme provedli změny, včetně podstatného snížení diskrečních výdajů, pozastavení výkonnostního marketingu a snížení počtu našich zaměstnanců.“

Finanční výsledky Airbnb se rychle zlepšily. Tržby společnosti ve výši 8,4 miliardy dolarů v roce 2022 byly totiž o 75 % vyšší než tržby ve výši 4,8 miliardy dolarů v roce 2019. Provozní náklady Airbnb ve výši 6,6 miliardy dolarů však za tuto dobu vzrostly pouze o 24,5 %.

Jednou z konkrétních oblastí provozního pákového efektu Airbnb jsou její zaměstnanci. Jak upozornilo vedení společnosti, její tržby v letech 2019 až 2022 vzrostly o 75 %, ale nyní zaměstnává o 5 % méně lidí než tehdy.

Zdroj: Airbnb

Když se podnikání Airbnb obnovilo, mohlo vedení zvolit jiný přístup a výdaje opět zvýšit, což by odůvodnilo růstem. Nemuselo však volit mezi zisky a růstem. Naopak, společnost pokračovala v impozantním růstu a zároveň si zachovala nákladovou disciplínu, což vedlo k rekordnímu roku ziskovosti v roce 2022. A já se domnívám, že tím se Airbnb odlišuje od mnoha svých technologických akciových kolegů.

Akcie Airbnb mají vysoké ocenění, což může některým investorům bránit v dnešním nákupu. Domnívám se však, že společnost dokazuje svou vysokou kvalitu, což by ji mělo dostat přinejmenším na seznam sledovaných akcií.