MercadoLibre klesl o více než 40 % oproti svému maximu – je čas nakupovat?

Společnost MercadoLibre (MELI) předložila 23. února působivou zprávu o výsledcích za čtvrté čtvrtletí. Tržby latinskoamerického lídra v oblasti e-commerce a fintech vzrostly meziročně o 56,5 % v konstantním měnovém vyjádření na 3,0 miliardy USD, čímž překonaly očekávání analytiků o 40 milionů USD. Dosáhla čistého zisku ve výši 165 milionů USD oproti čisté ztrátě 46 milionů USD o rok dříve, přičemž zisk ve výši 3,25 USD na akcii překonal konsenzuální odhad o 0,93 USD na akcii.

Tato čísla byla působivá, ale cena akcií MercadoLibre zůstává o více než 40 % nižší než historické maximum 1 984 USD, kterého dosáhla před více než rokem. Měli by investoři tuto růstovou akcii koupit, když se býci dívají jinam?

Společnost MercadoLibre, stejně jako mnoho dalších společností zabývajících se elektronickým obchodováním, zaznamenala během pandemie zrychlující se růst. Na rozdíl od mnoha svých kolegů však v roce 2022 nezaznamenala výraznější zpomalení, i když čelila obtížnějším meziročním srovnáním, protože spotřebitelé se pohodlně vrátili ke svému nákupnímu chování před pandemií.

Zdroj: Unsplash

Ve čtvrtém čtvrtletí vzrostl hrubý objem zboží (hodnota veškerého zboží prodaného na platformě MercadoLibre) meziročně o 35 % na 9,6 miliardy dolarů. Celkový objem plateb, na kterém se podílela především její platforma pro digitální platby Mercado Pago, vzrostl o 80 % na 36 miliard USD a počet unikátních aktivních uživatelů se zvýšil o 18 % na 97 milionů. Všechna tři tempa růstu se oproti předchozímu čtvrtletí zrychlila.

Její hrubá marže se ve čtvrtém čtvrtletí zvýšila na 48,6 % ze 40 % v předchozím období, a to díky vyššímu podílu prodejů třetích stran na trhu s vyšší marží (na rozdíl od prodejů prvních stran s nižší marží) a rozmělnění nákladů na dopravu a zpracování plateb. Provozní marže se rovněž zvýšila z 1,1 % na 11,6 %, protože se snížily náklady na prodané zboží a omezily se výdaje na marketing. Stručně řečeno, úspory z rozsahu se projevují a umožňují společnosti vytvářet stabilní zisky.

Dlouhodobý růstový potenciál

Na třech největších trzích MercadoLibre – v Brazílii, Argentině a Mexiku – zaznamenala ve čtvrtém čtvrtletí meziroční nárůst hrubého objemu zboží o 22 %, 28 % a 83 % v přepočtu na stálé měny. Růst v Brazílii a Argentině se oproti třetímu čtvrtletí zrychlil, zatímco růst v Argentině mírně zpomalil. Tato silná tempa růstu naznačují, že latinskoamerický trh elektronického obchodování má stále dostatek prostoru k růstu a že MercadoLibre nebojuje s regionálními ani zámořskými konkurenty.

Zdroj: Shutterstock.com

Podle společnosti Americas Market Intelligence by v letech 2021 až 2025 mohly trhy elektronického obchodu v Brazílii, Argentině a Mexiku růst složeným ročním tempem 22 %, 32 % a 24 %. Zatím se vyzyvatelé jako Amazon a Shopee společnosti Sea Limited stále snaží vyrovnat rozsahu MercadoLibre v Latinské Americe – kde si vytvořila pevnou výhodu prvního hráče s nákladnou, ale komplexní logistickou sítí, která pokrývá 18 zemí. To je pravděpodobně důvod, proč se společnost Shopee loni urychleně stáhla z několika latinskoamerických trhů.

MercadoLibre využívá sílu své platformy pro elektronické obchodování k tomu, aby do svého fintech ekosystému zapojila více kupujících a obchodníků, jejichž počet ve čtvrtém čtvrtletí meziročně vzrostl o 27 % na 43,7 milionu. Více než polovina z těchto uživatelů používala její digitální peněženku, kterou lze používat u jiných obchodníků a která je propojena s dalšími digitálními bankovními službami.

Výzvy a ocenění

MercadoLibre čelí třem krátkodobým výzvám: volatilním směnným kurzům latinskoamerických měn vůči americkému dolaru (které ve čtvrtém čtvrtletí snížily vykázaný meziroční růst tržeb společnosti o téměř 16 procentních bodů na 41 %), hospodářským otřesům a politickým nepokojům v Brazílii a dalších latinskoamerických regionech a rostoucím úrokovým sazbám, kvůli nimž jsou růstové akcie mnohem méně atraktivní než konzervativnější investice.

Zdroj: Gettyimages

Navzdory všem těmto problémům však analytici stále očekávají, že tržby a zisk společnosti MercadoLibre vzrostou v roce 2023 o 24 %, resp. 69 %. Její akcie se mohou zdát poněkud drahé na 72násobku budoucích zisků, ale pravděpodobně vypadají levně vzhledem k růstu nejvyššího příjmu a obchodují se za 4násobek letošních tržeb. Pro srovnání, Amazon se obchoduje na 70násobku forwardového zisku a 2násobku letošních tržeb – ale roste mnohem pomaleji než MercadoLibre.

Proto se stále domnívám, že MercadoLibre je jednou z nejlepších růstových akcií, které lze nyní koupit. Cena jejích akcií může být v letošním roce volatilní, protože investoři se růstovým akciím vyhýbají, ale v příštích několika letech by přesto mohla přinést mnohem větší výnosy. Proto si MercadoLibre ponechávám jako jednu z hlavních položek svého portfolia a proto bych i nyní nakoupil další akcie.