Podaří se streamovací společnosti Roku udržet tyto klíčové zákazníky

Společnost Roku (ROKU) se nebojí malé konkurence v oblasti chytrých televizorů.

Roku 2022 skončil s nejoblíbenějším operačním systémem pro chytré televizory v USA, Kanadě a Mexiku, a to díky svým výrobním partnerům. Letos Roku uvádí na trh televizory s vlastní značkou, což vyvolalo obavy, že se výrobní partneři mohou poohlédnout po softwarovém partnerovi jinde.

„Vybudovat novou franšízu v oblasti televizních operačních systémů je v tuto chvíli velmi obtížné, řekl bych až nemožné,“ uvedl generální ředitel Anthony Wood během hovoru k výsledkům společnosti Roku za čtvrté čtvrtletí. Tvrdí, že televizory se značkou Roku poslouží pouze k rozšíření ekosystému Roku TV a zvýšení inovací.

Mají skeptičtí výrobci televizorů na co navázat, nebo žijeme ve světě Roku?

Konkurenční výhody Roku

Pokud si chce společnost Roku udržet výrobní partnery, musí nabídnout něco, co její konkurenti nemohou. Za tímto účelem má několik konkurenčních výhod, které by měly zajistit, aby se vyhnula konkurenci.

Zdroj: Unsplash

Zaprvé je to výhoda sítě. Společnost Roku, která vstoupila na trh připojených televizorů jako první, si vybudovala významnou uživatelskou základnu, která nyní čítá 70 milionů účtů po celém světě. Nejde však jen o uživatelskou základnu. Vzhledem k tomu, že je Roku tak široce používán, jsou na této platformě dostupné prakticky všechny streamovací služby, které si dokážete představit. Jediný případ, kdy by uživatelé neměli přístup ke streamovací službě, je v případě sporů o přepravu – které se bohužel v tomto odvětví staly poměrně častými.

Oboustranná síť je významnou výhodou a podobnou úroveň uživatelů a poskytovatelů obsahu může poskytnout jen několik konkurentů. Společnost Amazon (AMZN) má na platformě Fire TV nejméně 50 milionů uživatelů a spoustu partnerů pro obsah. Společnost Google uvedla, že používá 150 milionů zařízení Google TV nebo Android TV.

Jak Amazon, tak společnost Alphabet (GOOG) (GOOGL) se však prosadily především v oblasti samostatných zařízení, nikoliv prostřednictvím významných partnerství s výrobci televizorů. A to může být způsobeno druhou výhodou Roku – vytvořila operační systém právě pro televizory.

Ačkoli se přizpůsobení systému Android pro televizní obrazovku, jak to dělají Google TV a Fire TV, nemusí zdát spotřebitelům jako velký problém, pro výrobce to může být velký problém. Operační systém Roku pracuje efektivněji, což znamená, že může nabídnout stejný zážitek s levnějšími součástkami. A v oboru, kde jsou ziskové marže už tak velmi nízké, se každá malá úspora na straně výroby počítá. Roku navíc nabízí výrobním partnerům referenční návrhy, což jim pomáhá maximálně využít jejich rozpočet.

Zdroj: Unsplash

A konečně, Roku má výhodu značky. Jako jeden z prvních účastníků trhu s připojenými televizory má Roku dobře zavedenou značku. A co je ještě důležitější, získává si přízeň velmi důležité demografické skupiny: Charlie Collier, prezident společnosti Roku Media, citoval nedávný průzkum společnosti Morning Consult, podle něhož je Roku nejrychleji rostoucí značkou mezi generací Z.

Všechny tyto výhody vedly k rostoucímu podílu na trhu. Systém Roku OS byl ve čtvrtém čtvrtletí na 38 % chytrých televizorů prodaných v USA, což je podle vedení společnosti více než u dalších dvou nejbližších konkurentů dohromady.

Co to znamená pro Roku

Zdá se nepravděpodobné, že bychom se dočkali výrazného posunu ve spolupráci výrobců s jinými platformami, ale to neznamená, že rozhodnutí Roku pustit se do výroby vlastních značkových televizorů není bez rizika.

Důležité je, že současná smlouva společnosti Roku o licencování jejího operačního systému generuje nulové příjmy a nulový zisk (nebo ztrátu). Podnikání v oblasti zařízení se mezitím pevně posunulo do oblasti záporných hrubých marží, protože podnikání v oblasti platforem se stalo hlavním zdrojem příjmů s podstatně vyššími ziskovými maržemi, než kdy produkovalo podnikání v oblasti přehrávačů. Jako malý hráč v oblasti hardwaru pro chytré televizory může Roku čelit značným ztrátám z prodeje vlastních televizorů.

Zdroj: Unsplash

Obchod s přehrávači Roku však již není hlavním zdrojem nových uživatelů. V rámci hovoru k výsledkům vedení společnosti uvedlo, že 9,9 milionu nových čistých účtů v roce 2022 bylo vytvořeno především díky službě Roku TV. Kromě toho změnilo název vykazovaného segmentu z přehrávačů na zařízení, což značí změnu zaměření.

Vlastnictví celého hardwarového a softwarového balíčku by mohlo společnosti Roku otevřít nové možnosti příjmů z platformy. Investice by se tedy mohly v dlouhodobém horizontu velmi dobře vyplatit, zejména pokud povedou k dalšímu růstu počtu uživatelů a posílí značku.

Konkurenční výhody, které vedení společnosti Roku zmínilo během hovoru k výsledkům, a důvěra v program Roku TV z něj dělají jeden z nejlepších způsobů, jak investovat do rostoucího odvětví propojené televize.