Požáry elektrických vozidel jsou vzácné. Společnost Honeywell International (HON) chce, aby byly ještě vzácnější.
Technologie elektromobilů je nová, což ji do jisté míry činí neznámou. Tajemství může vyvolávat vzrušení – a strach.
Vzrušení je snadno viditelné. Severoamerické SUV a nákladní automobil roku 2023 jsou všechny elektrické. A Tesla (TSLA), nejhodnotnější automobilka na světě, se obchoduje za 46násobek odhadovaného zisku v roce 2023. Volkswagen (VOW3. Německo), který ročně prodá zhruba pětkrát více aut než Tesla, se obchoduje za méně než sedminásobek zisku.
Násobek ocenění společnosti Tesla částečně závisí na udržování vysokého nadšení a nízkého strachu.
Jedním ze strachů z elektromobilů je obava z dojezdu nebo strach z vyčerpání energie daleko od domova. Aby se to vyřešilo, odvětví rychle rozšiřuje nabíjecí infrastrukturu.
Zdroj: Getty Images
Na konci roku 2022 bylo v Americe k dispozici dalších téměř 28 000 stejnosměrných rychlonabíjecích portů, přičemž na konci roku 2021 jich bylo k dispozici zhruba 22 000. Další jsou na cestě, Federální vláda uvolnila miliardy na nabíjení v rámci cíle prezidenta Bidena, aby bylo nabíjení elektromobilů dostupné každých 50 mil podél amerických dálnic. To znamená nejméně 900 dálničních dobíjecích stanic a dalších nejméně 5 000 portů. (V USA je téměř 47 000 mil mezistátních dálnic.)
Další obavou, která se stále objevuje v celostátních zprávách, jsou požáry elektrických vozidel.
Když byly automobily nové, nehody aut se staly tématem zpráv. Od roku 1910 do konce roku 1919 se „automobilová nehoda“ objevila v článku na titulní straně New York Times 316krát, uvádí ProQuest. Od roku 2010 do konce roku 2019 se tento termín objevil dvakrát, a to v nekrolozích Davida Rockefellera a Geraldine Ferraro. Ani v jednom případě nebyly nehody hlavní součástí příběhu.
V USA docházelo k přibližně 170 000 požárům automobilů ročně. V roce 2022 se jednalo pouze o 50 požárů elektromobilů. Je to nízké číslo, ale na amerických silnicích jezdí jen asi 2 miliony bateriových elektromobilů ze zhruba 250 milionů lehkých vozidel.
I když se může zdát, že některým požárům elektromobilů v důsledku zaplavení nebo havárií se nelze vyhnout, jeden požár je nakonec příliš mnoho. Takto průmysl vždy přistupoval k jakémukoli bezpečnostnímu problému. Zlepšení, která toto paradigma přineslo, byla podstatná.
Zdroj: Getty Images
V roce 1917, těsně po vynálezu značky stop, bylo podle The Detroit News v Detroitu 65 000 automobilů a 7 171 nehod, které si vyžádaly 168 obětí. Nehody a úmrtí v tomto poměru by dnes v USA představovaly zhruba 28 milionů nehod a 650 000 úmrtí. Naštěstí tato čísla nejsou ani zdaleka tak blízko. Odhaduje se, že ročně je hlášeno 5 milionů dopravních nehod a přibližně 40 000 úmrtí.
Bezpečnostní pásy, airbagy, protiblokovací brzdy a pravidla silničního provozu doslova zachránily miliony amerických životů. Nyní může průmysl přidat na seznam život zachraňujících inovací i snímání baterií.
Sarah Martinová řídí divizi Sensing and Safety Technologies společnosti Honeywell, která je provozována v Texasu. Podnikání v oblasti snímání je součástí segmentů bezpečnostních a produktivních řešení společnosti Honeywell, které v roce 2022 vygenerovaly téměř 7 miliard dolarů tržeb, což je zhruba 20 % celkového obratu společnosti Honeywell.
Její firma je globálním lídrem ve věcech, které poskytují údaje o tlaku, teplotě, vlhkosti, síle, koncentraci plynů nebo čemkoli jiném, co potřebuje, no, snímání. „Máme pravděpodobně jedno z nejširších portfolií snímačů a spínačů, které kdokoli nabízí,“ říká Martinová.
Zdroj: Getty Images
Spínací technika v podstatě někomu řekne, zda jsou dveře lednice otevřené nebo zavřené. To je aplikace nižší třídy, vysvětluje Martinová. Společnost Honeywell se zaměřuje na vyšší technologická řešení.
V těchto dnech její jednotka spolupracuje s výrobci automobilů na vývoji senzorových řešení, která pomáhají určit, zda je problém s bateriemi elektromobilů. Pokud se baterie elektromobilů příliš zahřejí, může dojít k požáru. Současná řešení společnosti Honeywell umožňují včasnou detekci, která může zachránit životy. Lidé mohou vystoupit z auta.
Zjištění problémů je pouze první částí procesu společnosti Honeywell. Martinova rubrika pro vývoj technologií je identifikace, predikce, prevence. Nakonec by technologie společnosti Honeywell měly výrobcům automobilů umožnit, aby se problémům spojeným s bateriemi zcela vyhnuli.
Pro společnost Honeywell je to velká příležitost, protože elektromobilů rychle přibývá a protože automobilový průmysl je obrovský a ročně generuje tržby v hodnotě několika bilionů dolarů. Martinová označuje příležitost pro elektromobily za tak velký obchod pro svou firmu, na jaký si vzpomíná.
To by se mohlo promítnout do zisků akcií pro investory v budoucnu. Akcie společnosti Honeywell od počátku roku klesly o přibližně 9 %, ale za posledních 12 měsíců vzrostly o přibližně 6 %, zatímco index S&P 500 klesl o přibližně 5 % a index Dow Jones Industrial Average se nezměnil.