Odvětví elektromobilů (EV) nebylo v roce 2022 k investorům přívětivé. Akcie společností Tesla (TSLA), Nio (NIO) a Rivian Automotive (RIVN) zaznamenaly v kalendářním roce nejhorší výsledky v historii – propadly se o 65 %, 69 % a 82 %.
I po výprodeji zůstává Tesla v posledních letech lídrem na trhu s elektromobily. A akcie se v roce 2022 pěkně zotavily. Je však nyní ten správný čas zůstat u osvědčeného vítěze, jako je Tesla, nebo udělat skok a přidat do svého portfolia méně osvědčené růstové akcie, jako jsou Nio a Rivian?
Společnost Tesla je již diverzifikovaná
Je důležité mít obecně diverzifikované portfolio, ale je třeba věnovat pozornost i diverzifikaci v rámci jednotlivých sektorů. Sektor elektromobilů je stále v rané fázi svého vývoje a není zdaleka jasné, kteří z dnešních hráčů se stanou vítězi a kteří poraženými. Jedním z vítězů, pokud jde o ziskovost, je Tesla. To však v žádném případě neznamená, že je jako investice bez rizika. Proto má smysl podívat se do svého portfolia na různé další značky z odvětví elektromobilů.
Zdroj: Getty Images
Ačkoli se společnosti Nio a Rivian mohou ukázat jako úspěšné, vlastnictví akcií společnosti Tesla již dává investorům možnost seznámit se s tím, co nabízejí. Nio podniká v Číně a expanduje do Evropy. Čínská společnost BYD (BYDDY) a v menší míře i Tesla již dominují čínskému trhu s elektromobily. A německý závod společnosti Tesla rychle zvyšuje výrobu, aby pomohl zásobovat Evropu. Jen berlínská továrna nyní údajně vyrábí 4 000 vozidel týdně. Pro představu, Nio očekává, že za celé první čtvrtletí dodá pouze 31 000 až 33 000 elektromobilů.
Společnost Rivian začala svou činnost jako veřejná společnost na trhu lehkých nákladních automobilů pro spotřebitele – což je jiný segment elektrických vozidel než Tesla. Tesla se však chystá vstoupit na území společnosti Rivian – očekává, že letos zahájí dodávky svého vozu Cybertruck. Odborníci z oboru odhadují, že na základě crowdsourcingového sledování rezervací je na Cybertruck již asi 1,5 milionu předobjednávek.
Podnikání společnosti Tesla je již nyní diverzifikované a úspěšné. Riziko pro investory nyní představuje ocenění akcií. Po nedávném zotavení ceny akcií se její poměr ceny k zisku vyšplhal až na 50. To je sice historicky nižší hodnota než minulé úrovně ocenění společnosti Tesla, ale ve srovnání se zbytkem akciového trhu je stále považována za vysokou.
Zdroj: SOPA Images
Společnost však stále roste rychlejším tempem. Různé akcie přinášejí investorům různá rizika. Nákup akcií společnosti Tesla je však pravděpodobně menším rizikem než investice do výrobců elektromobilů v rané fázi vývoje, kteří se jako podnikatelé teprve musí osvědčit.
Společnosti Nio a Rivian stojí za pozornost růstově orientovaných investorů
Rok 2022 byl pro společnosti Nio a Rivian zklamáním, protože obě společnosti utrpěly největší roční ztráty v historii – Nio prodělalo 2,2 miliardy dolarů a Rivian 6,8 miliardy dolarů.
Společnost Nio předpokládá v březnu zpomalení prodeje a její ztráta za čtvrté čtvrtletí byla vyšší, než se očekávalo. Společnost Rivian má mezitím ve své rozvaze 12 miliard dolarů v hotovosti, peněžních ekvivalentech a omezených peněžních prostředcích – vedení však uvedlo, že vzhledem k vysokému tempu spalování hotovosti je „přesvědčeno“, že to bude stačit na financování její činnosti do roku 2025. Společnost však již hledí dál a právě oznámila, že získala další 1,5 miliardy dolarů v konvertibilních dluhopisech. V roce 2023 rovněž předpovídá upravenou ztrátu EBITDA ve výši 4,3 miliardy USD.
Zdroj: Rivian
Přesto se společnosti Nio a Rivian začínají projevovat jako dva významní výrobci elektromobilů s velkým potenciálem růstu. Zatímco společnost Nio se zaměřuje na různé cenové kategorie, především na elektrické sedany a SUV, Rivian se snaží prosadit na trhu elektrických pickupů, SUV a dodávek.
Obě společnosti sázejí na zvýšení výroby, aby snížily ztráty a zvýšily marže. Společnost Nio má sice mnohem vyšší produkci než Rivian, ale Rivian také rychleji roste a předpokládá, že se jeho produkce v roce 2023 zdvojnásobí na 50 000 kusů.
Společnosti Rivian a Nio budou muset dokázat, že jsou schopny dosáhnout a udržet si ziskovost. Dokud se tak ale nestane, jejich poměr ceny k prodejům (P/S) dobře vypovídá o tom, jak moc zlevnily.
Předstihový poměr P/S společnosti Nio ve výši 1,3 a poměr Rivian ve výši 3,4 nejsou tak nízké jako ukazatele starších výrobců automobilů, jako je Ford nebo General Motors. Jsou však o dost nižší než u společnosti Tesla nebo jejich kolegy, začínajícího výrobce elektromobilů Lucid Group.
Jejich forwardové poměry P/S jsou navíc mnohem nižší než před rokem, kdy u Nio činily 4,6 a u Rivianu 23.
Tesla je rozhodně bezpečnější a osvědčenější společností. Společnosti Nio a Rivan však mají velký růstový potenciál a stále atraktivnější poměr rizika a potenciální odměny, protože ceny jejich akcií stále klesají. Je to těsné, ale raději bych své peníze rozdělil půl na půl mezi akcie Nio a Rivanu, než abych je nyní investoval do Tesly.
Zdroj: Unsplash
Tesla, Nio a Rivian stojí za pozornost
Tesla může být v závodě o elektromobily na prvním místě. Její výkonnost a tempo růstu však budou muset držet krok s oceněním akcií, aby se Tesla stala přesvědčivou koupí poté, co začala rok jako nejžhavější akcie v indexu S&P 500.
Ocenění společností Nio a Rivian mezitím výrazně kleslo, ale i jejich současnou úroveň lze ospravedlnit pouze budoucími zisky, které žádná ze společností nedokázala vyprodukovat. Odvětví elektromobilů zůstává velmi nejistou investiční oblastí, zvláště když existuje zvýšený potenciál, že USA vstoupí do recese a/nebo do období zpomalení poptávky. Rozhodnutí, kam je lepší vložit peníze – do Tesly, nebo je rozdělit mezi Nio a Rivian – bude záviset na vaší toleranci k riziku a časovém horizontu.
Investor se vždy může vyhnout nejistotě v rané fázi jednoduše tím, že počká, až se investiční teze dále rozvine, ale tím se zvyšuje riziko, že bude muset za akcie později zaplatit vyšší cenu. Na druhou stranu nákup akcie v době, kdy je nejistota vysoká, představuje větší potenciál pro vyšší výnosy, ale také větší riziko.