V době, kdy se kvůli ekonomickým obavám může zdát, že chodit ven je luxus, zůstává Olive Garden atraktivním místem, kde si můžete dát chlebové tyčinky a pořádnou mísu fettuccine Alfredo. A akcie společnosti Darden Restaurants by mohly být ještě chutnější.
Pro restaurační společnost, jako je Darden Restaurants (DRI), která vlastní osm řetězců, včetně Olive Garden, LongHorn Steakhouse, Cheddar’s, Capital Grille a Bahama Breeze, to není ideální doba. Inflace sice zpomaluje, ale stále se pohybuje blízko několikaletých maxim, což omezuje schopnost spotřebitelů utrácet a zvyšuje náklady na suroviny a pracovní sílu. Zároveň se Federální rezervní systém aktivně snaží zpomalit ekonomiku a vyhlídka na recesi by také mohla vyvolat pocit, že si spotřebitelé nemohou dovolit jíst venku.
Darden by však měl být schopen tyto protivětry zvládnout. Kombinace cenově dostupných potravin – společnost dokázala udržet růst cen pod úrovní inflace tím, že pečlivě sledovala náklady – a silného povědomí o značce by měla zákazníky udržet na trhu. Vzhledem k tomu, že příští týden bude pravděpodobně oznámeno silné čtvrtletí, vypadá Darden jako sázka na kvalitu v době, kdy by jiné značky restaurací mohly mít problémy.
„Mají jedny z nejsilnějších značek v sektoru příležitostného stravování,“ říká analytik společnosti Raymond James Brian Vaccaro. „Také si myslím, že jsou nejlepšími provozovateli ve své třídě s významnou výhodou rozsahu a udržují si silnou rozvahu.“
Tyto výhody se projevily v roce, který byl pro Darden špatný a dobrý. Její akcie v roce 2022 klesly o 8,2 %, čímž ukončily devítileté období růstu a zaznamenaly nejhorší pokles od roku 2007. Přesto akcie překonaly index S&P 500, který se ve stejném období propadl o 19,4 %, a opět se mu daří lépe: Akcie společnosti Darden v současné době vzrostly o 6,7 %, zatímco index S&P 500 si připsal 2,1 %.
Silné stránky společnosti Darden se projevily ve finančních výsledcích za druhé fiskální čtvrtletí, které skončilo 27. listopadu: zisk 1,52 USD na akcii a tržby 2,5 miliardy USD překonaly očekávání Wall Street. Tržby na stejném prodejním místě mezitím vzrostly o 7,3 % a společnost také otevřela 35 nových restaurací oproti předchozímu roku. Darden dokázal překonat odhady i přesto, že ceny zvyšoval pomaleji než inflace. Uvedla, že celkové zvýšení cen činilo přibližně 6,5 %, což je o 1,5 procentního bodu méně než 8% nárůst indexu spotřebitelských cen.
Při posledním hovoru k výsledkům připsal generální ředitel společnosti Darden Ricardo Cardenas výsledky „strategii stanovování cen pod úrovní konkurence, stanovování cen pod úrovní inflace díky hledání dalších úspor nákladů, které to pomohou kompenzovat, a poskytování našim spotřebitelům velkou hodnotu, takže nepotřebují propagační sdělení, aby přišli“.
Zdroj: Bloomberg
To neznamená, že společnost nepoužívá propagační akce, aby přilákala lidi ke dveřím. Olive Garden má například „Nekonečnou těstovinovou mísu“, která za jednorázový poplatek nabízí zákazníkům neomezené množství těstovin a omáček. Cena této akce byla v roce 2022 o 3 dolary vyšší než v roce 2019, což pomohlo zlepšit marže nabídky, ale stále se jednalo o „výprodej“ pro zákazníky. Díky udržování nízkých výdajů – například výdaje na marketing klesly na 1 % tržeb ze 3 % před pandemií Covid – se společnosti Garden podařilo udržet ziskové marže ve společnosti Olive Garden, které tvoří téměř polovinu jejích příjmů, nad 20 %.
„Záměrem je standardizovat, pochopit logistiku, minimalizovat náklady a dělat stále stejně dobře,“ řekl Stephen Zagor, profesor na Columbia Business School a adjunkt na Steinhardt School při New York University. „A když se podíváte na společnosti jako Darden, je jen velmi málo těch, které to dělají lépe než oni.“
Nyní se o to Darden pokusí znovu. Výsledky za třetí fiskální čtvrtletí oznámí 23. března a analytici očekávají, že vykáže zisk 2,23 dolaru na akcii při tržbách 2,7 miliardy dolarů. Jon Tower, analytik Citigroup, rovněž očekává, že Darden upraví výhled celoročního zisku na horní hranici svého předchozího rozpětí mezi 7,60 a 8 dolary na akcii, přičemž připouští hrozící rizika, i když uvádí stabilní spotřebitelské výdaje.
„Očekáváme, že se bude opakovat několik posledních čtvrtletí,“ píše Tower, který akcie Darden hodnotí jako kupní s cílovou cenou 165 USD, což je o 12 % více než při středečním uzavření na 147,58 USD. „Pokud nedojde k brzkému komentáři F24, který by zaujal velmi konzervativní postoj k horní linii a/nebo posunul komoditní laťku výše, očekáváme, že solidní čtvrtletí postačí k mírné úlevné rally na akciích.“
Zdroj: Getty Images
Akcie společnosti Darden nejsou levné, ale mají svůj důvod, proč se za ně platí prémie. Její akcie se obchodují za 17,8násobek odhadovaného zisku běžného roku, což je blízko historického průměru, ale výrazně nad konkurencí, jako je Dine Brands Global (DIN), která vlastní Applebee’s a IHOP a obchoduje se za 9,7násobek zisku, a Bloomin‘ Brands (BLMN), která vlastní Outback Steakhouse a obchoduje se za 8,5násobek zisku. Díky vysokým maržím, silné rozvaze a rostoucímu podílu na trhu si však společnost Darden zaslouží vyšší ocenění.
Analytik společnosti Guggenheim Gregory Francfort tvrdí, že lepší srovnání by mohly poskytnout jiné prémiové spotřebitelské značky, jako jsou Coca-Cola (KO) a PepsiCo (PEP), nebo maloobchodní prodejci, jako jsou TJX Cos. (TJX) a Tractor Supply (TSCO), které se všechny obchodují za 20násobek zisku nebo více.
„Myslíme si, že srovnání [Darden] buď s kvalitními růstovými spotřebitelskými společnostmi, nebo s indexem S&P 500 je vhodné, protože ocenění je nižší, přičemž růstový profil v příštích několika letech by měl být rychlejší,“ píše Francfort, který má cílovou cenu akcie 170 USD, což je o 15 % více než při středečním uzavření.
A to by mohlo být ještě zajímavější než košík chlebových tyčinek Olive Garden.