Už jste někdy slyšeli výraz „Vánoce v červenci“? V roce 1933 se tento termín objevil v letním táboře v Severní Karolíně, kde se dva dny konaly koledy, vánoční stromek, falešný sníh a samozřejmě rozdávání dárků. Tábor v tom pokračoval každý rok v červenci, protože se tato fráze vyvinula tak, že znamená jakoukoli letní akci, která evokuje Vánoce.
Shodou okolností se letos v červenci konají další dvoudenní prázdniny (svého druhu): Amazon Prime Day.
Společnost Amazon (NASDAQ:AMZN) uspořádala svůj první Prime Day již v roce 2015 – a měl obrovský úspěch. Ve skutečnosti nakoupilo u Amazonu během prvního Prime Day více zákazníků než o rok dříve na Černý pátek.
Zdroj: Shutterstock
Poté, co první Prime Day společnosti Amazon v roce 2015 překonal Černý pátek, byla tato prodejní extravagance rozšířena z 24hodinové na dvoudenní akci. A tržby za posledních sedm let vzrostly z 900 000 dolarů na 11,2 miliardy dolarů. Nakupující v rámci Prime Day získali nabídky na umělecké předměty, lůžkoviny, batohy, notebooky, péči o děti, kosmetické výrobky a bezdrátové technologie. Vskutku Vánoce v červenci!
Podle analytiků Deutsche Bank loni Prime Day vynesl tržby ve výši přibližně 3,5 miliardy dolarů. A Prime Day má obvykle pozitivní vliv na akcie Amazonu. Například nákup akcií Amazonu v první den Prime Day a jejich následné držení po dobu jednoho měsíce přináší výnos 6,62 % oproti výnosu 3,95 % v jakémkoli jiném měsíčním období v průběhu roku.
Nicméně tento letní spotřebitelský svátek se nezdá být takovou extravagancí, jakou býval. Ačkoli se stále očekává, že svátek Prime Day přinese značné tržby, v roce 2021 se jeho růst prodeje zpomalil. Podle společnosti Numerator, která sleduje nákupy na internetu, činila průměrná objednávka v den Prime Day 2021 44,75 USD, zatímco v roce 2020 to bylo 54,64 USD. Bude to také první Prime Day společnosti bez bývalého generálního ředitele a zakladatele Jeffa Bezose v čele.
Brent Hill, analytik společnosti Jefferies Financial Group, letos uvedl: „Odhadujeme, že Prime Day přispěje k hrubému objemu obchodu částkou 8,1 miliardy dolarů a k čistým tržbám částkou 4,7 miliardy dolarů“.
Zdroj: Shutterstock
Ale i když se očekává, že Prime Day 2022 přinese značné tržby, akciím se letos zatím nedaří a od ledna klesly o více než 35 %.
Měli byste si tedy koupit akcie Amazonu před Prime Day? Podle mého nástroje Portfolio Grader zní odpověď jasně a zřetelně: Ne.
Jak můžete vidět v níže uvedeném vysvědčení, akcie byly na základě špatných výnosů a fundamentálních ukazatelů ohodnoceny známkou „D“.
Faktem je, že Amazon se potýká s problémy od chvíle, kdy šokoval Wall Street neuvěřitelně neuspokojivým prvním čtvrtletím svého fiskálního roku 2022. Společnost vykázala ztrátu 38 centů na akcii, což je výrazně pod očekáváním analytiků, kteří předpokládali zisk ve výši 0,42 USD na akcii, tedy o 190,5 % nižší zisk. Jednalo se o první čistou ztrátu společnosti Amazon od roku 2015.