Walmart používá umělou inteligenci k vyjednávání o nejlepší ceně s některými dodavateli

Zatímco společnost ChatGPT oslňuje širokou veřejnost fantaskními způsoby využití umělé inteligence, jako je psaní hollywoodských scénářů nebo názory na fantasy baseball a teorii umění, společnost Walmart Inc. se opírá o umělou inteligenci pro pragmatičtější účely: vyjednávání s dodavateli.

Maloobchodní gigant používá chatbota vyvinutého společností Pactum AI Inc. se sídlem v kalifornském Mountain View, jejíž software pomáhá velkým společnostem automatizovat jednání s dodavateli. Společnost Walmart (WMT) sděluje softwaru své rozpočty a potřeby. AI pak namísto nákupního týmu komunikuje s lidskými prodejci a uzavírá jednotlivé obchody.

„Stanovíme požadavky a na konci nám sdělí výsledek,“ říká Darren Carithers, senior viceprezident společnosti Walmart pro mezinárodní operace.

Carithers říká, že software společnosti Pactum – který Walmart zatím používá pouze pro zařízení, jako jsou nákupní vozíky, a nikoli pro zboží prodávané v obchodech – zkrátil dobu vyjednávání o každém dodavatelském obchodu na dny, oproti týdnům nebo měsícům, kdy se o to starali pouze zaměstnanci řetězce. Systém umělé inteligence podle něj vykazuje pozitivní výsledky. Společnost Walmart uvedla, že od zavedení programu na začátku roku 2021 úspěšně uzavřela dohody s přibližně 68 % oslovených dodavatelů, přičemž průměrná úspora u smluv vyřizovaných prostřednictvím počítače činí 3 %.

Zdroj: iStock

Společnost Walmart byla prvním zákazníkem společnosti Pactum a jedním z mála velkých maloobchodních prodejců v USA, kteří vůbec použili umělou inteligenci při vyjednávání s dodavateli. Podle Martina Heubela, bývalého manažera společnosti Amazon, který nyní poskytuje poradenství značkám prodávajícím zboží na tomto webu, má společnost Amazon.com Inc. stejně jako Walmart vyhrazené account manažery pro přední značky v dané kategorii, jako jsou Nestlé SA a Procter & Gamble Co, ale ostatní typy jednání s dodavateli automatizuje. Konkurenční společnost Target Corp. tvrdí, že umělou inteligenci pro jednání s dodavateli nepoužívá.

„Obrovský potenciál spočívá v tom, že jakákoli společnost může brzy využít umělou inteligenci pro řešení problému, který by za normálních okolností vyžadoval celý tým zadavatelů,“ říká Tim Baarslag, vedoucí výzkumný pracovník CWI, Národního výzkumného ústavu pro matematiku a informatiku v Nizozemsku. Vyjednávání podle něj dříve patřilo pouze k lidským dovednostem, ale nyní je umělá inteligence stejně schopná.

Software společnosti Pactum je jen jedním z několika nástrojů umělé inteligence, které největší světový maloobchodní řetězec v posledních letech používá při hledání nových způsobů, jak ušetřit čas a peníze svého firemního týmu i zákazníků. Společnost Walmart v roce 2018 oznámila partnerství se společností Microsoft Corp. za účelem spolupráce na umělé inteligenci a dalších strategických technologiích a využívá umělou inteligenci vyvinutou společností OpenAI podporovanou Microsoftem, aby nabídla nástroje pro konverzaci při nakupování, které maloobchodní řetězec propagoval v prosinci. Chatbota zaměřeného na spotřebitele, který může poskytovat informace, například o stavu objednávek nebo vrácení zboží, nyní využívá více než 50 milionů zákazníků, uvedl v dubnu v dopise akcionářům generální ředitel Doug McMillon.

Zdroj: pymnts

Společnost Walmart, která má celkem více než 100 000 dodavatelů, začala používat Pactum v pilotním projektu pro svou kanadskou jednotku. Poté se projekt rozšířil do USA, Chile a Jihoafrické republiky. Mezi další klienty společnosti Pactum patří podle jejích internetových stránek mimo jiné přepravní společnost A.P. Moller-Maersk A/S a dodavatel elektrotechnických výrobků Wesco International Inc.

Umělá inteligence není hrozbou pro lidské vyjednavače společnosti Walmart, alespoň zatím ne. Místo toho společnost využívá tento nástroj k získání úspor ze smluv, které nemusí být dostatečně velké na to, aby ospravedlnily čas manažera nákupu, pokud vůbec nějaký. Software Pactum dokáže vyjednávat o široké škále sporných bodů, včetně slev, platebních podmínek a cen jednotlivých produktů.

Když prodejce oznámí, že chce za položku účtovat více, systém Pactum porovná požadavek s historickými trendy, odhadovanou cenou konkurence a dokonce i s výkyvy klíčových komodit, které jsou součástí výroby dané položky, a dalšími faktory. Poté sdělí společnosti Walmart nejvyšší cenu, kterou by podle jeho názoru měli její nákupčí akceptovat, což je údaj, který může pracovník oddělení nákupu v případě potřeby upravit.

Pak začne skutečné vyjednávání. Chatbot společnosti Pactum komunikuje s dodavatelem z masa a kostí na druhé straně a zobrazuje řadu argumentů a návrhů, které dodavatel může přijmout nebo odmítnout.

Zdroj: iStock

„Je tu tolik dat, tolik cest tam a zpět a tolik proměnných, které lze upravit,“ říká generální ředitel společnosti Pactum Martin Rand. „Bot s umělou inteligencí a člověkem na druhé straně najde lepší kombinaci než dva lidé přes e-mail nebo telefon.“

Dodavatelé se přinejmenším při některých jednáních vzdávají zisku, ale podle společnosti Pactum mohou na oplátku získat ústupky, jako jsou lepší platební podmínky a delší smlouvy.

Tři ze čtyř dodavatelů, kteří program testovali, Walmartu sdělili, že dávají přednost jednání s umělou inteligencí před jednáním s člověkem, ačkoli malé procento z nich uvedlo, že by raději jednali s člověkem. „Některým se to opravdu líbí a říkají si: ‚Tohle je nejlepší způsob, jak to udělat,’“ říká Carithers, vedoucí pracovník společnosti Walmart. „Ale přirovnal bych to k lidem, kteří používají samoobslužné pokladny v obchodech. Někteří zákazníci to milují, ale hádejte co: někteří zákazníci chtějí jít k obsluhované pokladně a vidět člověka.“

Ačkoli se nyní používá software s umělou inteligencí, který pomáhá přetíženým pracovníkům v oblasti veřejných zakázek, v určitém okamžiku mohou být lidé z této rovnice zcela vyřazeni. Společnost Pactum zkoumá, jak vést jednání mezi roboty, říká Rand. Existují však překážky, které brání tomu, aby se tak stalo v dohledné době. Stroje mají stále problémy s hodnocením na základě omezených informací a nedokážou do něj zahrnout externí detaily, jako jsou vztahy s dodavateli. Takže zatím budou zápasy Walmartu v páce o podmínky malých zakázek zápasem člověka proti stroji, jakkoli to bude jednostranné.