Jak se zhroutil hlavní poskytovatel kryptoúvěrů a stáhl s sebou mnoho investorů?

Vyhlášení konkurzu na společnost Celsius tento týden prakticky nikoho nepřekvapilo. Jakmile platforma zmrazí majetek zákazníků, je obvykle po všem. Ale jen proto, že pád tohoto bojovného poskytovatele krypto půjček nebyl šokem, neznamená, že to pro odvětví nebyla opravdu velká událost.

V říjnu 2021 generální ředitel Alex Mashinsky uvedl, že kryptoúvěrník spravoval aktiva v hodnotě 25 miliard dolarů. Ještě v květnu – navzdory pádu cen kryptoměn – spravoval tento věřitel podle svých internetových stránek aktiva v hodnotě přibližně 11,8 miliardy dolarů. Dalších 8 miliard dolarů měla firma v klientských půjčkách, což z ní činí jednu z největších světových značek v oblasti krypto půjček.

Nyní se Celsius snížil na 167 milionů dolarů „v hotovosti na ruku“, což podle něj zajistí „dostatečnou likviditu“ na podporu provozu během procesu restrukturalizace.

Mezitím Celsius podle svého prohlášení o úpadku dluží svým uživatelům přibližně 4,7 miliardy dolarů – a v jeho rozvaze je díra přibližně 1,2 miliardy dolarů.

Ukazuje to, že finanční páka je zatraceně dobrá droga, ale ve chvíli, kdy z ní vysajete veškerou likviditu, je mnohem těžší udržet večírek v chodu.

Pád společnosti Celsius je třetím velkým bankrotem v kryptosystému během dvou týdnů a je označován za moment Lehman Brothers v kryptosvětě – přirovnává se tak efekt nákazy zkrachovalého poskytovatele kryptoúvěrů k pádu velké banky na Wall Street, který nakonec předznamenal hypoteční dluhovou a finanční krizi v roce 2008.

Zdroj: Reuters

Bez ohledu na to, zda imploze Celsius předznamenává větší kolaps většího krypto ekosystému, dny, kdy zákazníci inkasovali dvouciferné roční výnosy, jsou pryč. Pro společnost Celsius je slibování těchto velkých výnosů jako prostředku k nalodění nových uživatelů velkou součástí toho, co vedlo k jejímu konečnému pádu.

„Dotovali to a přijímali ztráty, aby dostali klienty do dveří,“ řekl Nic Carter z Castle Island Venture. „Výnosy na druhé straně byly falešné a dotované. V podstatě protahovali výnosy z [Ponziho schémat].“

Kdo dostane své peníze zpět

Tři týdny poté, co Celsius zastavil všechny výběry kvůli „extrémním tržním podmínkám“ – a několik dní předtím, než kryptoúvěrník nakonec požádal o ochranu před bankrotem -, platforma na svých webových stránkách stále inzerovala velkým tučným písmem roční výnosy ve výši téměř 19 %, které vyplácela každý týden.

„Převeďte své krypto na Celsius a během několika minut můžete vydělávat až 18,63 % APY,“ stálo 3. července na webových stránkách.

Takové sliby pomohly rychle nalákat nové uživatele. Celsius uvedl, že k červnu měl 1,7 milionu zákazníků.

Z prohlášení o úpadku společnosti vyplývá, že Celsius má také více než 100 000 věřitelů, z nichž někteří platformě půjčili hotovost bez jakéhokoli zajištění, které by tuto dohodu podpořilo. Na seznamu 50 nejvýznamnějších nezajištěných věřitelů je uvedena obchodní společnost Alameda Research Sama Bankmana-Frieda a také investiční společnost se sídlem na Kajmanských ostrovech.

Tito věřitelé jsou pravděpodobně první na řadě, aby dostali své peníze zpět, pokud by bylo co brát – s maminka a pop investory ponechal pytel.

Po podání žádosti o bankrot společnost Celsius upřesnila, že „většina aktivit na účtech bude pozastavena až do dalšího oznámení“ a že „v tuto chvíli nežádá o oprávnění povolit výběr peněz od zákazníků“.

V často kladených dotazech se dále uvádí, že v rámci konkurzního řízení podle kapitoly 11 je zastaveno i připisování odměn a zákazníci v tuto chvíli nebudou dostávat výplaty odměn.

To znamená, že zákazníci, kteří se snaží získat přístup ke své kryptopeněžní hotovosti, mají prozatím smůlu. Není také jasné, zda konkurzní řízení nakonec umožní zákazníkům někdy získat zpět své ztráty. Pokud dojde k nějakému vyplacení na konci procesu, který by mohl trvat několik let, je také otázkou, kdo by byl první v řadě na jeho získání.

Na rozdíl od tradičního bankovního systému, který obvykle pojišťuje vklady klientů, neexistuje formální ochrana spotřebitelů, která by chránila prostředky uživatelů v případě, že se něco pokazí.