„Odvětví letecké taxislužby by do roku 2033 mohlo mít hodnotu 58 miliard dolarů“ – jedna akcie s potenciálem růstu o 140 %

Myšlenka zelené ekonomiky – tedy nízkých nebo nulových emisí uhlíku – se prosadila a stojí za ní silné sociální a politické podněty. Ta se stala hnací silou rozšiřování obnovitelných zdrojů energie při výrobě elektřiny v komunálním měřítku a rostoucí výroby a používání vozidel na elektrický pohon. Ve své podstatě je tento tlak založen na snižování využívání fosilních paliv. Existuje však jedno odvětví, v němž se přechod od energie z fosilních paliv ukázal jako obtížný.

Letecká doprava je stále závislá především na ropě. Až donedávna jednoduše neexistovala technologie, která by umožňovala stavbu životaschopných letadel poháněných bateriemi s dostatečnou velikostí, vzletem, rychlostí a kapacitou pro přepravu cestujících a nákladu, která by skutečně splňovala ekonomickou potřebu. To se začíná měnit, zejména v oblasti městských příměstských letů na krátké vzdálenosti. Je to sice úzký segment, ale je to segment, který je vhodný pro přechod od fosilních paliv k bateriovému pohonu.

Analytik Austin Moeller ze společnosti Canaccord Genuity se podrobně zabýval třídou letadel eVTOL (electric vertical takeoff and landing) a píše: „Letadla eVTOL, která mohou startovat z tradičních heliportů (nebo vertiportů) a převážet cestující nad rušnou dopravou pod nimi s využitím čistě bateriové energie, mají potenciál výrazně snížit emise uhlíku ve velkých městských oblastech a rozbít dopravní zácpy tím, že se dostanou do vzduchu.“

Zdroj: Getty Images

„Na základě našich odhadů,“ dodal Moeller, „by ~15 % jízd na letiště a z letišť a 5 % dálkových regionálních cest mohlo být nahrazeno letadly eVTOL, což by mohlo v příštím desetiletí dosáhnout 45 milionů aktivních cestujících měsíčně. Při cílové ceně letenky ~107 USD za let na letiště odhadujeme, že TAM pro cestování eVTOL v městských metropolích by do roku 2033 mohl mít hodnotu téměř 58 miliard USD.“

Moeller nechválí tento sektor jen obecně, ale uvádí i konkrétní doporučení akcie eVTOL, které by investoři měli zvážit. Navzdory spekulativní povaze této společnosti Moeller předpovídá pozoruhodný potenciál růstu ve výši ~140 %. Tento optimistický výhled sdílejí i další analytici, neboť akcie má podle databáze hodnocení Strong Buy.

Archer Aviation (ACHR)
Společnost Archer vyvíjí letoun Midnight, městské příměstské letadlo s krátkým doletem určené pro vzdálenosti do 100 mil. Až bude Midnight zvětšen na plnou velikost, bude schopen krátkých letů do 20 mil s pouhými 12 minutami nabíjení mezi nimi. Konstrukce letounu zahrnuje šest nezávislých baterií, z nichž každá je propojena s dvojicí elektromotorů, a kapacitu pro přepravu pilota, 4 cestujících a zavazadel. Díky rychlosti až 150 mil za hodinu a optimalizovanému doletu 20 až 50 mil má letadlo sloužit jako městská spojka a letecké taxi, které ekonomicky propojí hlavní letiště v rámci větší městské oblasti.

Společnost Archer již spolupracuje s významným partnerem, leteckou společností United, na realizaci leteckých taxi linek eVTOL. Obě společnosti oznámily v březnu letošního roku zahájení první komerční linky elektrického air taxi v Chicagu. Spojení spojí chicagské letiště O’Hare, jedno z největších v Severní Americe, s Vertiportem Chicago, největším severoamerickým zařízením pro vertikální vzlety a přistání letadel. Vertiport se nachází ve slavné čtvrti Loop; dohoda mezi Archerem a United propojí Loop přímo s O’Hare.

Zdroj: Getty Images

Tato jedinečná letecká firma rovněž spolupracuje s výrobcem automobilů Stellantis na zahájení výroby letounu Midnight. Stellantis poskytne výrobní technologie a odborné znalosti spolu se zkušeným personálem továrny a dostupným kapitálem, aby se Midnight dostal z fáze prototypu do sériové výroby. Cílem společnosti Archer je do roku 2030 nasadit 6 000 letadel. Společnosti Archer a Stellantis se společně zúčastní pařížského leteckého veletrhu 2023, který začíná 19. června. Společnosti na akci Air Mobility společně představí letoun Midnight eVTOL.

Zatímco společnost Archer je zatím čistě předsériová, cílem společnosti je zahájit komercializaci letounu Midnight v roce 2025. Ve své zprávě za 1Q23 společnost Archer uvedla, že první letoun Midnight prošel finální montáží a je připraven k testovacím letům letos v létě a že program certifikace FAA pokračuje. Společnost Archer má dostatek likvidních prostředků na udržení provozu, k 31. březnu měla hotovostní rezervy ve výši 450 milionů dolarů a také strategické financování, které má k dispozici od společnosti Stellantis, ve výši 150 milionů dolarů.

Podle Austina Moellera ze společnosti Canaccord je to vše působivý začátek. Analytik píše: „Očekáváme, že silné zavedené vztahy společnosti Archer s velkou leteckou společností (United) a významným světovým výrobcem automobilů (Stellantis) poskytnou společnosti intelektuální, technickou a finanční výhodu oproti ostatním konkurentům v odvětví eVTOL, protože pracuje na rozšíření výroby a dodávek letounů Midnight. Vzhledem k silné poptávce leteckých společností po snižování emisí oxidu uhličitého a eminentnímu zájmu velkých metropolitních oblastí o snížení smogu a dopravních zácp se domníváme, že letoun Midnight společnosti Archer by mohl významně přispět k udržitelné letecké dopravě a cestování na krátké a střední vzdálenosti z center měst na letiště a okolní předměstí.“

Při pohledu do budoucna Moeller hodnotí akcie ACHR jako nákupní a stanovuje cílovou cenu 9 USD, což naznačuje silný jednoletý růst o ~140 %.

Stejně jako Canaccord je i zbytek ulice nakloněn společnosti ACHR. Na základě 4 nákupních doporučení přidělených v posledních třech měsících a 129% potenciálu růstu je zřejmé, že se tato akcie eVTOL s označením „Strong Buy“ má čím chlubit.