Akcie společnosti Chipotle Mexican Grill (CMG) jsou pro akcionáře skutečně přínosnou investicí. Za posledních deset let vynesly 440 %, čímž výrazně překonaly index S&P 500.
Současný poměr ceny k zisku společnosti Chipotle ve výši 56 je výrazně vyšší než průměrný násobek 22. Chipotle má vedoucí postavení v oblasti online objednávek a vysoce ziskový obchodní model, který společnosti v posledních letech pomohl udržet vysoký a ziskový růst. Investoři předpokládají, že její růstová série bude v dohledné budoucnosti pokračovat.
Na druhou stranu, vysoký poměr ceny k zisku činí akcie náchylnější k prudkému propadu, pokud by se podnik potácel.
Jaký je tedy nyní nejlepší postup pro stávající akcionáře a pro ty, kteří zvažují svůj zájem o otevření nové pozice v akciích?
Vyšší zisky díky novým položkám menu
V loňském roce se zvýšila inflace a růst tržeb společnosti Chipotle se zpomalil z více než 20 % ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 na 11 % na konci roku 2022 a akcie se propadly. Společnost však investory překvapila zrychlením růstu na začátku roku 2023, což akcie vyneslo na nová maxima.
Zdroj: Getty Images
Tržby v prvním čtvrtletí meziročně vzrostly o 17 %, přičemž digitální prodej představoval 39 % tržeb z prodeje potravin a nápojů. Nejpůsobivější je, že toto tempo růstu je vyšší než jeho předchozí desetiletý průměrný roční růst ve výši 12 %. Jedná se o 30 let starý řetězec restaurací, který je stále silný.
Bez ohledu na to, jaká je v restauracích konkurence, zákazníci se stále obracejí na Chipotle, aby si pochutnali na jídle připraveném rychle a z čerstvých surovin. Společnost podpořila své silné čtvrtletí virálním marketingem na platformě sociálních médií TikTok, který využil její novou Fajita Veggies a Chipotle Honey Vinaigrette, položky menu, které podle společnosti zdvojnásobily její obchod s quesadillami.
Důležité je, že tyto nové položky menu se vyráběly ze stávajících surovin, takže jejich postupný nárůst poptávky zvýšil zisky, aniž by se zvýšila složitost restaurací. Upravený zisk na akcii vzrostl ve čtvrtletí meziročně o 84 %, částečně díky nižším cenám avokáda a přísné kontrole nákladů.
Pokračoval tak trend silného růstu zisků v posledních letech.
Nové prodejny jsou stále velkou příležitostí k růstu
Chipotle může zjevně pokračovat ve zvyšování marží a růstu zisků prostřednictvím inovací jídelníčku. Dalším atraktivním aspektem podnikání, díky němuž jsou akcie společnosti vysoce oceněny, je však možnost otevřít další prodejny.
Zdroj: Unsplash
Chipotle v minulém čtvrtletí otevřel 41 nových provozoven, čímž se jeho celkový počet rozšířil na více než 3 200, včetně prodejen v Kanadě, Velké Británii, Francii a Německu. Vedení společnosti věří, že jen v Severní Americe je prostor pro rozšíření působnosti na 7 000 provozoven. Je zřejmé, že Chipotle zdaleka nekončí s vykazováním vysokých dvouciferných procentních temp růstu.
Vedení společnosti očekává, že v příštích několika letech bude přibližně 8 až 10 % ročního růstu tržeb společnosti Chipotle pocházet z otevírání nových restaurací, což znamená, že pokud se společnosti podaří udržet podobný nárůst tržeb ze stávajících prodejen, mohla by dosáhnout růstu tržeb nejméně o 15 % ročně.
Chipotle trvale udržuje růst srovnatelných tržeb – někdy označovaných jako tržby ve stejné prodejně – v tomto rozmezí. V předchozím čtvrtletí vykázala 9% nárůst srovnatelných tržeb a v prvním čtvrtletí roku 2019 rovněž 10% nárůst.
Pokud se toto tempo růstu spojí s historií zvyšování marží ze strany vedení, je možné, že Chipotle bude moci udržet růst zisku kolem 20 % ročně.
Nadprůměrné růstové vyhlídky Chipotle jistě ospravedlňují vyšší ocenění než průměrné akcie v indexu S&P 500.
Vyplatí se akcie Chipotle při těchto maximech kupovat?
Vždy existuje riziko událostí, které by je mohly poslat prudce dolů, jako je například epidemie onemocnění z potravin, jakou společnost prodělala již dříve.
Zdroj: Chipotle.com
Větším problémem pro tuto společnost bude potřeba udržet konzistentní kulturu provozu. Vzhledem k tomu, že Chipotle dále rozšiřuje svou restaurační základnu, bude pro ni nezbytné, aby i nadále poskytovala konzistentní stravovací služby. To je velkou výzvou pro všechny restaurační řetězce a některým se to daří, zatímco jiné selhávají.
Společnost Chipotle vykazuje známky toho, že se stává jedním z elitních světových restauračních podniků. I když Chipotle pokračuje v rozšiřování své působnosti, dosáhla v loňském roce návratnost investovaného kapitálu (ROIC) historicky nejvyšší hodnoty 45 %. Jedná se o klíčové měřítko toho, jak efektivní je společnost při vytváření zisku z kapitálu investovaného do podnikání. Společnosti, které dosahují vysokého ROIC po mnoho let, jsou obvykle výnosnými investicemi.
Pokud již akcie Chipotle vlastníte, není důvod je prodávat. Tento špičkový provozovatel restaurací má stále dostatek prostoru pro expanzi. Noví investoři by mohli zvážit přidání malé pozice do dobře diverzifikovaného portfolia. V případě poklesu akcií by mohli nakoupit další akcie za lepší ocenění a doplnit tak větší pozici.