Microsoft plánuje za svou umělou inteligenci vybírat vysoké poplatky

Umělá inteligence se letos dostala na titulní stránky novin, a to z dobrého důvodu. Debut společnosti ChatGPT a její značky generativní umělé inteligence (AI) umožnil nahlédnout na zvýšení produktivity, které je možné u další vlny chatbotů poháněných velkými jazykovými modely (LLM), a jejich potenciál je ohromující.

Jedna z nejčastěji citovaných prognóz pochází od společnosti Ark Investment Management Cathie Woodové, která odhaduje, že software s umělou inteligencí by mohl do roku 2030 vygenerovat příjmy ve výši 14 bilionů dolarů. I když je to odhad z říše snů, pomáhá ilustrovat rozsah této příležitosti.

Investice Microsoftu (MSFT) ve výši 13 miliard dolarů do společnosti OpenAI, vlastníka ChatGPT, pomohla odstartovat současnou zlatou horečku umělé inteligence a společnost rychle integrovala nástroje AI do svého rozsáhlého impéria. Společnost právě oznámila první kolo stanovování cen za své technologie využívající umělou inteligenci – a nebude to levné.

Zdroj: Unsplash

Buďte připraveni otevřít peněženku

Na akci Microsoft Inspire, která se konala tento týden, společnost oznámila některé možnosti a počáteční ceny některých svých produktů využívajících umělou inteligenci.

Společnost brzy představí službu Microsoft 365 Copilot, která vám podle jejích slov „umožní využívat tisíce dovedností… založených na vašich firemních datech… tedy všech vašich e-mailech, kalendáři, chatech, dokumentech a dalších. “ Společnost také uvedla příklady toho, jak Copilot zvýší produktivitu:

Copilot tak dokáže vygenerovat aktuální informace z ranních schůzek, e-mailů a chatů, které pošle týmu, seznámí vás s vývojem projektu za poslední týden nebo vytvoří SWOT analýzu z interních souborů a dat z webu.

Copilot bude stát 30 dolarů na uživatele měsíčně pro uživatele služby Microsoft 365 – podnikové verze sady produktů Office – pro uživatele s předplacenými plány, jejichž cena se pohybuje od 12,50 do 57 dolarů na uživatele měsíčně.

Zdroj: Getty Images

Podle zprávy serveru The Verge si společnost účtuje 36 dolarů měsíčně za uživatele v tarifu E3, což je téměř dvojnásobek ceny pro ty, kteří si chtějí přidat AI Copilot. Cena tarifu Business Standard je 12,50 USD za uživatele měsíčně, takže přidání AI zvýší stávající náklady na čtyřnásobek.

Přístup k Bing Chat for Enterprise, vyhledávacímu botovi společnosti s umělou inteligencí, bude v porovnání s tím poměrně výhodný – 5 dolarů za osobu a měsíc.

Společnost Microsoft rychle zdůraznila, že tyto nástroje, které byly navrženy za účelem zvýšení produktivity, jsou chráněny tak, aby zachovávaly důvěrnost obchodních informací. Společnost upozorňuje, že data z chatu se neukládají a zaměstnanci Microsoftu nemají přístup k proprietárním datům.

Trochu perspektivy je třeba

I když se náklady na používání těchto nástrojů umělé inteligence mohou zdát na první pohled nehorázné, je třeba si je trochu uvědomit. Školení LLM, které je základem těchto chatbotů nové generace, je pro většinu malých a středních podniků neúměrně drahé. Výzkumníci odhadují, že GPT-3, LLM, který je základem ChatGPT, pravděpodobně stál asi 5 milionů dolarů na trénink, ale to je pravděpodobně jen začátek. Generální ředitel společnosti OpenAI Sam Altman uvedl, že vyškolení nejnovější verze, GPT-4, stálo přes 100 milionů dolarů.

Ne všechny tyto náklady nese Microsoft, ale víme, že do OpenAI investoval nejméně 13 miliard dolarů. Společnost také zaplatila účet za integraci tohoto know-how v oblasti umělé inteligence do svých produktů a služeb, takže Microsoft bude nepochybně potřebovat, aby se mu počáteční investice vrátila. A konečně, ze strany společnosti nešlo o altruistický krok – Microsoft utratil peníze, aby vydělal, a nyní je na řadě druhá část této rovnice.

Zdroj: Gettyimages

Jak to vidí společnost Microsoft

Scott Guthrie, vedoucí oddělení cloudu a umělé inteligence společnosti Microsoft, v jednom rozhovoru uvedl, že ředitelé podniků zaplavili jeho e-mailovou schránku žádostmi o přístup k připravovaným produktům společnosti v oblasti umělé inteligence. Příslib zvýšení produktivity pomáhá urychlit poptávku po produktech s generativní umělou inteligencí a Microsoft je tu, aby na volání odpověděl.

Finanční ředitelka Amy Hoodová minulý měsíc v rozhovoru zveřejněném na webových stránkách Microsoftu uvedla, že „nová generace AI bude nejrychleji rostoucím podnikem v hodnotě 10 miliard dolarů v naší historii“. Technologický ředitel Kevin Scott šel ještě dál a řekl: „Protože jde skutečně o velmi obecnou platformu, máme spoustu různých způsobů, jak se 10 miliard dolarů [ročních opakovaných příjmů] poprvé projeví.“

Pokud je historie nějakým vodítkem, Microsoft se s prvním vydáním svých nástrojů AI bezpochyby zaměřuje na vyšší segment podnikového trhu.

Zatím je příliš brzy na to, aby se dalo říci, jaký vliv bude mít silná cenová politika na poptávku, ale první reakce Wall Street byla obecně pozitivní. Technologický analytik Dan Ives, veterán společnosti Wedbush, uvedl, že Microsoft by mohl „do roku 2025 zvýšit své příjmy z cloudu o 20 % ročně“. Dále uvedl, že v průběhu „příštích tří let si tuto funkci umělé inteligence nakonec osvojí více než 50 % jeho instalované základny“, což podle něj pro Microsoft „mění pravidla hry“.

Microsoft byl jedním z prvních hráčů v současné zlaté horečce umělé inteligence a společnost neztrácí čas, aby tuto výhodu využila. Proto jsou akcie Microsoftu výhodné k nákupu.