Není žádným tajemstvím, že světová ekonomika je v současné době v těžkém stavu. Inflace zůstává vysoká a úrokové sazby stále rostou, což tlačí na kupní sílu spotřebitelů. V důsledku toho podniky snižují své marketingové rozpočty z obavy před nižší návratností svých investic.
Společnosti působící v digitálních odvětvích, jako jsou sociální média, se při generování příjmů spoléhají na reklamu, takže posledních 12 měsíců pro ně nebylo snadných. Společnost Snap (SNAP), která je mateřskou společností Snapchatu, se potýkala s většími problémy než většina ostatních. Den po zveřejnění finančních výsledků za druhé čtvrtletí roku 2023 (skončilo 30. června) poslali investoři cenu jejích akcií dolů o téměř 20 % a nyní je jejich hodnota o 87 % nižší než jejich historické maximum.
Příjmy společnosti Snap z reklamy se opět propadly a společnost vydala slabou prognózu pro nadcházející třetí čtvrtletí. Byly zde však i světlé body, takže zde je důvod, proč by prudký pokles akcií Snap mohl být skvělou příležitostí k nákupu z dlouhodobého hlediska.
Snap mění představu o reklamním zážitku
Společnost Snap stále pracuje na obnovení své reklamní technologie poté, co společnost Apple v roce 2021 provedla změny svých pravidel ochrany osobních údajů, které výrazně ztížily společnostem provozujícím sociální média sledování aktivit jejich uživatelů na internetu. V důsledku toho nebyl reklamní inventář společnosti Snap pro podniky tak atraktivní, což ještě zhoršilo její potíže v tomto náročném ekonomickém prostředí.
Zdroj: Getty Images
V této oblasti se společnost zlepšuje, ale má ještě jednu jedinečnou reklamní technologii, která přináší dobré výsledky: rozšířenou realitu (AR). Inzerenti mohou vyfotit produkt a okamžitě vytvořit čočku AR v aplikaci Snapchat. Revoluční funkce Try-On společnosti Snap pak umožňuje uživatelům interakci s produktem pomocí AR; například pokud se jedná o oblečení, mohou si ho virtuálně vyzkoušet pomocí kamery svého chytrého telefonu.
Ačkoli je to zatím v počátcích, mnoho firem zaznamenalo výrazné zvýšení konverzí a průměrných příjmů na zákazníka pomocí reklam AR na Snapu. Navíc společnost nyní prodává podnikům produkt typu software jako služba s názvem AR Enterprise Services, který poskytuje všechny nástroje potřebné k vytváření, správě a úspěšnému poskytování obsahu AR uživatelům na Snapchatu i mimo něj. Důležité je, že to pomůže diverzifikovat příjmy společnosti Snap od samotného nestálého reklamního byznysu.
Umělá inteligence září a Snapchat+ má 4 miliony odběratelů
Umělá inteligence (AI) je další oblastí, do které Snap intenzivně investuje. Začátkem letošního roku spustila chatbota v aplikaci s názvem My AI, který je poháněn platformou ChatGPT společnosti OpenAI. Nejenže dokáže odpovídat na dotazy; může dokonce nabízet nápady na dárky pro přátele nebo pomáhat uživatelům plánovat dovolenou. S chatbotem dosud spolupracovalo více než 150 milionů uživatelů Snapchatu, kteří dohromady poslali neuvěřitelných 10 miliard zpráv.
Společnost Snap tvrdí, že díky těmto číslům je My AI jedním z nejaktivněji využívaných chatbotů v oboru. Postupem času bude díky průběžnému školení stále užitečnější, což by mohlo zvýšit množství času, který uživatelé tráví na Snapchatu. To zase vytvoří příležitosti pro generování dalších příjmů z reklamy.
Zdroj: Bloomberg
To mě přivádí ke službě Snapchat+, předplatné společnosti, které uživatelům za 3,99 dolaru měsíčně poskytuje včasný přístup k novým funkcím platformy. Předplatitelé byli mezi prvními, kdo na začátku letošního roku testovali službu My AI, a v současné době mají přístup k více než 20 různým funkcím, které běžní uživatelé nemají. Co je však nejdůležitější, Snapchat+ je dalším způsobem, jak společnost diverzifikuje své příjmy od reklamy.
Dosud získala 4 miliony předplatitelů, což podle mých výpočtů představuje roční opakující se příjmy ve výši 191 milionů dolarů. Je to kapka v moři, když uvážíme, že Snap by měl letos dosáhnout celkových příjmů ve výši 4,1 miliardy dolarů, ale služba je stará teprve jeden rok, takže je tu ještě spousta prostoru pro růst.
Příjmy společnosti Snap se ve 2. čtvrtletí snížily, ale objevily se i dobré zprávy
Společnost Snap dosáhla ve druhém čtvrtletí příjmů ve výši 1 miliardy dolarů, což je o 4 % méně než ve stejném období loňského roku. Je to ještě horší, protože společnost vydala prognózu pro třetí čtvrtletí, podle které by tržby mohly meziročně klesnout o 5 %. Žádný investor nechce vlastnit akcie klesajícího podniku, proto se akcie Snapu den po zveřejnění těchto výsledků propadly o téměř 20 %.
Ale tady je dobrá zpráva. Denní počet aktivních uživatelů Snapu dosáhl ve druhém čtvrtletí nového historického maxima 397 milionů. Dokud bude společnost přitahovat čerstvé uživatele, bude vždy přitahovat inzerenty. Klíčové je, aby Snap pokračoval ve vývoji své technologie, která zvýší efektivitu každého reklamního dolaru utraceného na jeho platformě, takže tito inzerenti utratí více peněz.
Zdroj: Shutterstock
Společnost má velmi silnou rozvahu, s níž může pokračovat v investicích do těchto vylepšení, protože disponuje 3,7 miliardy dolarů v hotovosti, ekvivalentech a obchodovatelných cenných papírech. Čas je tedy na straně společnosti Snap.
Obecně řečeno, společnost Snap by také měla pocítit nárůst svého reklamního byznysu, jakmile se zlepší ekonomická situace, což se pravděpodobně stane v roce 2024. Mnozí odborníci předpovídají, že právě tehdy začne americký Federální rezervní systém snižovat úrokové sazby, což by mělo znovu nastartovat marketingové rozpočty firem. Analytici z Wall Street již nyní předpovídají, že růst tržeb společnosti Snap se v roce 2024 opět zrychlí na 15 %, přičemž do ní přiteče 4,7 miliardy dolarů.
S rostoucí uživatelskou základnou Snapu a potenciálně příznivějším prostředím, které nás čeká, se nákup akcií Snapu při poklesu o 87 % oproti historickému maximu může z dlouhodobého hlediska ukázat jako skvělý tah.