Mohly by být akcie Coca-Coly ideální koupí pro spolehlivý pasivní příjem?

Někteří lidé se pouštějí do investování s představou, že dosáhnou stavu, kdy jejich portfolio bude generovat dostatečný pasivní příjem, který pokryje jejich měsíční rozpočtové výdaje, a umožní jim přestat pracovat a užívat si plného důchodu. Součástí tohoto cíle je nalezení akcií, které generují meziroční růst dividend zohledňující inflaci.

Dividendový král Coca-Cola (KO), který již 61 let po sobě zvyšuje výplatu dividend, je příkladem právě takové akcie. Ale když se podíváme do nadcházejících desetiletí, je tato základní spotřební položka stále vhodnou koupí pro investory, kteří hledají trvale rostoucí příjem? Ponořme se do fundamentů a ocenění společnosti Coca-Cola, abychom zjistili, zda se nám nabízí odpověď.

Portfolio ikonických značek společnosti Coca-Cola podporuje růst

Většina lidí si ráda dopřeje osvěžující nápoj. Vzhledem k široké škále chuťových preferencí však ne každý považuje za příjemný (nebo osvěžující) stejný nápoj. Společnost Coca-Cola si je toho vědoma. Společnost má ve svém portfoliu více než 200 značek výrobků (a stovky variant v rámci těchto značek), které se prodávají téměř ve všech zemích a teritoriích planety. Je pravděpodobné, že alespoň jedna z těchto značek uspokojí téměř každý chuťový pohárek. Tyto legendární značky sahají od sycených nealkoholických nápojů přes džusy, mléčné a rostlinné nápoje až po vodu a sportovní nápoje. Mezi nejznámější patří Coca-Cola, Smartwater, Simply, Powerade, Costa Coffee, Dasani, Fairlife, Gold Peak a Schweppes.

Zdroj: Reuters

Čisté tržby společnosti Coca-Cola za druhé čtvrtletí končící 30. června vzrostly meziročně o 5,7 % na 12 miliard dolarů. Příznivější skladba prodejů s výrazným růstem prodejních kanálů mimo domov a zvýšení cen, které se přeneslo na spotřebitele, přispěly k 10% růstu poměru cena/směs během čtvrtletí. Zvýšený objem prodeje sirupů autorizovaným stáčírnám přispěl v tomto čtvrtletí k růstu nejvyššího příjmu společnosti o další procentní bod.

Celosvětový prodej společnosti Coca-Cola v době, kdy je americký dolar silný, zatížil její čisté tržby o čtyři procentní body díky nepříznivému přepočtu cizích měn ve druhém čtvrtletí. A refranchising stáčíren v Kambodži a Vietnamu v posledních měsících měl v tomto čtvrtletí nepříznivý dopad na celkový hospodářský výsledek společnosti ve výši jednoho procentního bodu. Tyto faktory společně vysvětlují středně velký jednociferný růst čistých tržeb společnosti Coca-Cola v tomto čtvrtletí.

Společnost se sídlem v Atlantě dosáhla ve druhém čtvrtletí zředěného zisku na akcii (EPS) ve výši 0,78 USD, což je o 11,4 % více než v předchozím roce. Kromě vyššího základu čistých tržeb pomohl společnosti Coca-Cola k významnému zvýšení čisté marže non-GAAP v průběhu čtvrtletí i mírný růst celkových nákladů. Spolu s mírným snížením počtu akcií v oběhu v důsledku zpětného odkupu akcií tak růst upraveného zředěného zisku na akcii společnosti ve čtvrtletí překonal růst čistých tržeb.

Zdroj: Getty Images

Při pohledu do budoucnosti by ochota společnosti Coca-Cola zkoumat nové nápady na výrobky měla společnosti umožnit získat větší podíl na rostoucím trhu s hotovými nápoji v hodnotě 1,3 bilionu dolarů. Proto analytici věří, že upravený zředěný zisk na akcii společnosti Coca-Cola poroste v příštích pěti letech o 6,2 % ročně.

Dividenda by mohla růst ještě desítky let

V porovnání s průměrným dividendovým výnosem indexu S&P 500 ve výši 1,5 % je 3% výnos společnosti Coca-Cola dostatečně vysoký na to, aby mohl uspokojit touhu po příjmu většiny investorů orientovaných na výnosy. Třešničkou na dortu je, že dividenda společnosti by v příštích letech neměla mít problém stoupat o 5 až 6 % ročně.

Je to proto, že dividendový výplatní poměr společnosti Coca-Cola se pohybuje kolem 56 %, což není daleko od dlouhodobého průměru 58 %. To by mělo společnosti ponechat dostatek kapitálu na uvedení produktů na trh s cílem získat tržní podíl, zpětný odkup akcií, zlepšení rozvahy a další každoroční zvyšování dividendy.

Zdroj: Canva

Přiměřené ocenění skvělého podniku

Ceny akcií společnosti Coca-Cola se od začátku roku obchodují o 2,5 % níže. To vedlo k tomu, že forwardový poměr ceny k zisku (P/E) společnosti Coca-Cola klesl na 22,2, což je o něco méně než průměrný forwardový poměr P/E v odvětví nealkoholických nápojů, který činí 22,4. Vzhledem k tomu, že její zisky mají růst, je tato akcie potenciálním dlouhodobým nákupem pro příjmové investory, kteří chtějí v důchodu držet krok s inflací.