3 věci, které byste měli vědět o této oblíbené akcii Warrena Buffetta

Individuální investoři mohou zvýšit výnosy svého portfolia sledováním některých z nejuznávanějších investorů. Warren Buffett, pravděpodobně ten největší, který to kdy dokázal, se těší velké pozornosti díky svým legendárním výsledkům.

Pokud se podíváme na portfolio společnosti Berkshire Hathaway blíže, zjistíme, že jedním z jejích hlavních podílů je American Express (AXP). Jedná se o třetí největší pozici v hodnotě 25,6 miliardy USD (k 31. červenci). Buffett poprvé nakoupil akcie Amexu zhruba před 30 lety a zdá se, že je tomuto podniku stále nakloněn.

Než se však investoři vrhnou do nákupu této společnosti, měli byste o ní vědět tři důležité věci.

1. Amex je uzavřená platební síť

Investoři pravděpodobně znají dvě obří globální karetní sítě Visa a Mastercard, které v posledních fiskálních čtvrtletích společně zpracovaly celkový objem plateb v hodnotě 5,5 bilionu dolarů. Tyto společnosti, které jsou také v portfoliu Berkshire, umožňují, aby jejich sítě využívaly karty různých bank – například JPMorgan Chase, Bank of America a Citigroup.

Zdroj: Getty Images

Společnost Amex je jedinečná v tom, že je sice síť karet jako Visa a Mastercard, která v tříměsíčním období končícím 30. června vykázala obrat 427 miliard dolarů, ale je také vydavatelem karet. Platební síť mohou využívat pouze karty American Express, například oblíbené karty Platinum a Gold, což z ní činí uzavřený systém.

Výhodou je, že Amex získává větší část transakcí, které proběhnou v jeho síti. Například obchodníci platí tzv. diskontní výnosy pokaždé, když přijmou platbu od zákazníků Amexu. Držitelé karet platí roční poplatky za členství. A pokud mají tito držitelé karet měsíční zůstatky, platí také úroky.

V posledním čtvrtletí vzrostly příjmy ze slev meziročně o 8 % na celkových 8,5 miliardy dolarů, zatímco příjmy z poplatků za platební karty vzrostly o 21 %. A díky rostoucím úrokovým sazbám vykázal Amex ve 2. čtvrtletí čistý úrokový výnos ve výši 3,1 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 32 %.

2. Amex má klíčové konkurenční výhody

Buffett hledá podniky, které mají konkurenční výhody, jež vytvářejí ekonomický příkop, který umožňuje těmto společnostem bránit se proti konkurentům a dosahovat dlouhodobě lepších finančních výsledků. Amex má dvě konkurenční výhody: síťové efekty a silnou značku.

Zdroj: Getty Images

Díky 138 milionům aktivních karet Amex a desítkám milionů obchodních míst, která je přijímají jako formu platby, těží tato oboustranná platforma ze síťových efektů. Abychom si to ještě více uvědomili, zamysleme se nad tím z pohledu obou stran. Obchodníci nemají jinou možnost než přijímat držitele karet Amex, pokud nechtějí přijít o velmi bohatou zákaznickou základnu. A zákazníci chtějí mít tyto karty v kapse nejen kvůli četným výhodám a odměnám, ale také proto, že jsou přijímány všude.

Buffett má rád společnosti, které mají silné značky, a Amex do této kategorie patří. I v tomto případě odvedla společnost skvělou práci při získávání spotřebitelů s vyššími příjmy a tento prémiový status jistě pomohl k jejímu dlouhodobému úspěchu.

Podle agentury Interbrand byla společnost American Express v roce 2022 27. nejhodnotnější značkou na světě a její hodnota byla stanovena na 22 miliard dolarů. V sektoru finančních služeb byla druhá nejhodnotnější, hned za společností JPMorgan Chase. Hodnota značky Amex však představovala mnohem větší část v poměru k její tržní kapitalizaci.

Zdroj: Pixabay

3. Amex těží z nedávného rozmachu

V posledním čtvrtletí vzrostly příjmy společnosti Amex (po odečtení úrokových nákladů) o 12 % na více než 15 miliard USD. USD a společnost vykázala zředěný zisk na akcii ve výši 2,89 USD. Tento výsledek hospodaření nejenže vzrostl o 12 %, ale byl také čtvrtletním rekordem.

Klíčovou roli v těchto výsledcích sehrály vyúčtované cestovní a zábavní služby, které vzrostly o 14 %. „Nadále zaznamenáváme silný růst výdajů na cestování a zábavu, které se ve čtvrtletí zvýšily o dvouciferné číslo a zůstávají silné napříč zákaznickými kategoriemi a geografickými oblastmi,“ uvedl generální ředitel Steve Squeri na hovoru k výsledkům za 2. čtvrtletí 2023. Rezervace restaurací na platformě Resy dosáhly rekordu.

Vzhledem k tomu, že zákazníci společnosti Amex jsou movitější, je cestování hlavním motorem jejích nedávných finančních výsledků. Její zákazníci mají zkrátka větší volný příjem než průměrný Američan.